Skip to main content

Ik ben gebeld net door +31332096327 en kon ook niet terugbellen. Kreeg ook de 1888 verwijzing te horen. Na het nummer te hebben gegoogled was het blijkbaar uit Voorhout afkomstig? Heel vreemd, nog niet eerder meegemaakt. Wel erg frustrerend dat je dan gewoon duidelijkheid wil maar geen idee hebt hoe je het kan oplossen. Ik in ieder geval want ik ben geen resercheur of computermagier of iets dergerlijks. De tip die ik hier las om niet zomaar terug te bellen is een goede, heb meer verhalen gehoord over die manier van oplichting. Maar toen ik zag dat het een nummer uit Nederland betreffde heb ik toch maar een poging gewaagd. Moet je dit soort nummers doorgeven aan de politie? Negeren? Blokkeren? Laten, niks doen en afwachten? Graag advies hierin. 

 

*Admin: eigen topic voor vraag gemaakt korigineel topic]

Hallo @charizard , als je op je mobiel gebeld bent door dat nummer kun je het nummer blokkeren.

Als je nummers niet herkent en/of niet vertrouwt, niet terugbellen. Als het een instantie of persoon is die jou echt  nodig heeft bellen ze wel weer terug.

 


Goedemorgen @charizard, als jij bij het terugbellen een Nummerinfomatie (1888) verwijzing te horen krijgt, betreft het een niet bestaand telefoonnummer. Zeer waarschijnlijk is dit een poging tot telefonische phising geweest waarbij criminelen via spoofing zich betrouwbaar willen doen voorkomen. 


Ik vraag mij af welke telefoonprovider zich laat lenen tot het afgeven van een telefoonnummer dat zogenaamd niet bestaat. Die provider is toch net zo'n schurk als de phishing persoon, of zie ik dat verkeerd?


Ik vraag mij af welke telefoonprovider zich laat lenen tot het afgeven van een telefoonnummer dat zogenaamd niet bestaat. Die provider is toch net zo'n schurk als de phishing persoon, of zie ik dat verkeerd?

Het is ook niet de telefoonprovider die dat telefoonnummer afgeeft maar het is de phisher die dat telefoonnummer simpelweg als caller-id meegeeft.

Je is kinderlijk eenvoudig om een willekeurig nummer als caller-ID mee te geven.


Dank voor de reactie wjb. Maar, als het kinderlijk eenvoudig is om een caller-id toe te voegen met het kennelijke doel om onvindbaar te blijven, dan zou het n.m.m. toch ook voor telecomproviders kinderlijk eenvoudig moeten zijn of kunnen zijn om dat 'gebruik’ te onderscheppen of tegen te gaan. Of zie ik dat verkeerd? 


Het tegenhouden is zo goed als onmogelijk en dat heeft te maken met de enorme ouderdom van de "protocollen". De caller-ID zit nog altijd gewoon in de audiostream verwerkt zodat deze ook door gewone analoge toestellen "gelezen" kan worden. Feitelijk zouden de providers de audiostream dus af moeten luisteren om spoofing te constateren en ik hoop dat je kunt begrijpen dat daar nog wel een paar juridische haken en ogen aan zitten waar we niet te licht over moeten denken.