Skip to main content

Hallo,

 

Op deze aansluiting (KPN 2015 SO Gratis Onderling Bellen) is het niet mogelijk om van toestel A, toestel B te bereiken. De beller krijgt direct de voicemail. Ook een derde persoon met KPN-abonnement kan toestel B niet bereiken. Een persoon bij een andere provider kan persoon B wel bereiken. Een herstart van beide toestellen lost het probleem niet op.

 

Het probleem is verholpen zodra ik op toestel B niet alleen bellen via Wifi, maar ook bellen via 4G uitschakel.

 

Wat is er hier aan de hand? Is dit op netwerkniveau op te lossen of wellicht met een andere simkaart? De simkaarten zijn zowat identiek gezien de oplopendesimkaartnummers.

 

Toestel A belt pas sinds kort via 4G, het probleem lijkt al langer te spelen maar is nooit opgevallen.

 

Klantnummer in profiel. Toestel B is het nummer dat eindigt op 55. Betreft een Motorola Moto G30. 

Hallo @nescafe 

 

Als je de simkaartjes verwisselt tussen die 2 toestellen verhuist het probleem dan mee of blijft het probleem op toestel B.

Je zou ook eerst eens kunnen kijken of de APN goed staat ingesteld op toestel B: https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen.htm


Welkom @nescafe, ik ben ook heel benieuwd naar het antwoord op de vraag van GeSp. Zo kunnen we het toestel of het netwerk uitsluiten. Zou je dat kunnen testen?


Hoi @GeSp en @Bart_Z , dank voor jullie reacties.

Het uitwisselen van de simkaarten ga ik niet doen, ik zie risico’s i.v.m. FaceTime & iMessage die zich koppelen aan het (andere) telefoonnummer middels smsjes naar een UK-nummer en WhatsApp die over zijn nek gaat van een andere simkaart.

Dan laten we het zo (4G uit), problem solved :)

 

(Negeer de andere reacties, verkeerde account..)


Dat is ook een opties. Het uitzetten van de 4G. Het even wisselen is puur alleen even simkaart erin. Even testen, werkt het? Zo niet, lijkt het in de aansluiting te zitten. Werkt het wel, dan lijkt het in het toestel te zitten.


Hoi @Bart_Z, het 4G-bellen gaat prima, het gebeld worden door KPN-klanten met 4G-bellen ingeschakeld niet. Ik begrijp de troubleshooting-steps en de methode van uitsluiten, maar weet dat dit ongewenste bij-effecten kan hebben; vandaar de keus om 4G-bellen uitgeschakeld te laten.


Hier kunnen we de buurman van mijn moeder niet bellen als we zijn nummer met 06 beginnen. Krijgen dan zelfs “nummer niet in gebruik”.

Bellen we met +316 dan werkt het prima.

Gebeld via VoWifi overigens. Zijn provider is ons onbekend.