Skip to main content

Mijn Nokia 8.3 is een 5G toestel en het heeft een tijdlang goed gefunctioneerd. Ook de upgrade van Android 11 naar 12 verliep probleemloos. Echter, na het installeren van de Mei security update van Android 12, blijft het toestel hangen op 4G. 

Wat ik gedaan heb; ik las ergens dat het vervangen van de SIMkaart soms nodig was; dat heb ik gedaan, maar het heeft niet geholpen. 

Instellingen: 5G staat aan, evenals automatisch netwerk selecteren. Bij Namen Toegangspunten staat KPN Internet. De gegevens van dit toegangspunt: 

  • Naam: KPN Internet
  • APN: internet
  • MCC: 204
  • MNC: 08
  • APN-type: default
  • APN-protocol: IPv4/IPv6
  • Alle overige velden zijn niet ingesteld. 

Enig idee hoe ik m'n toestel weer op 5G krijg? Inmiddels is ook de Juni patch geïnstalleerd maar dat heeft niet geholpen. 

Dank alvast!

Hallo @SeredW bij mij staat bij naam: KPN Mobiel Internet i.p.v. KPN Internet

Heb je bij voorkeursnetwerk ook wel 5G aangevinkt?

Heb je bij instellingen, opties voor resetten, wifi, mobiel en Bluetooth resetten al eens gedaan?

 

 


Hoi JanD, dank voor je antwoord. De APN naam heb ik aangepast en het toestel herstart, dat heeft niet geholpen. Voorkeursnetwerk 5G staat aan.

Die reset is nogal ingrijpend, dan raak ik járen aan wifiwachtwoorden kwijt - dat wordt m'n laatste optie, denk ik :-) 


Hoi JanD, dank voor je antwoord. De APN naam heb ik aangepast en het toestel herstart, dat heeft niet geholpen. Voorkeursnetwerk 5G staat aan.

Die reset is nogal ingrijpend, dan raak ik járen aan wifiwachtwoorden kwijt - dat wordt m'n laatste optie, denk ik :-) 

Hallo @SeredW , wat bedoel je met:

dan raak ik járen aan wifiwachtwoorden kwijt -

Mobiel herstelt zich vanzelf

Bluetooth ook

Je hebt toch geen honderden wifi-accounts op je mobiel? Ik heb er maar 2, met 2 wachtwoorden dus.

Het is geen reset terug naar fabrieksinstellingen, doch slechts een reset van alle interne devices die kunnen communiceren.


Hallo @SeredW bij mij staat bij naam: KPN Mobiel Internet i.p.v. KPN Internet

Heb je bij voorkeursnetwerk ook wel 5G aangevinkt?

Heb je bij instellingen, opties voor resetten, wifi, mobiel en Bluetooth resetten al eens gedaan?

 

 

Dit zou ik ook proberen. En misschien even op een forum van nokia kijken of dit een bekend issue is van de firmware update.


 

Hallo @SeredW , wat bedoel je met:

dan raak ik járen aan wifiwachtwoorden kwijt -

Je hebt toch geen honderden wifi-accounts op je mobiel? 


Ik heb er 133, haha - vanwege m'n werk kom ik op veel verschillende plekken, ook internationaal, dus ik heb inderdaad veel accounts. Het is leuk om ergens op de wereld naar binnen te stappen en je telefoon maakt zomaar weer verbinding, soms na jaren.


@JanD Nou, het probleem is opgelost. De enige échte wijziging die ik aangebracht heb, is de wijziging van de APN naam. Dat moet dan de oplossing geweest zijn.. Dank!


De APN dus. Fijn dat het daarmee opgelost is. :)