Skip to main content

Zodra ik de grens overga naar Duitsland (vandaag) of Belgie (april) valt de kpn 4G dataverbinding weg (ook geen 4g icoon)Bellen werkt wel. Browser 'u hebt geen verbinding met internet' Roaming staat aan, apnsettings nagelopen en kloppen ook. Zodra ik omschakel naar mijn 2e sim (vodafone) geen enkel probleem en gewoon 4g. Zodra ik de telefoon (Samsung s9 duos) reboot met de kpnsim actief heb ik ineens wel weer kpn 4g. Maar dat is niet een handige oplossing, want zodra ik weer terug  de grens overga naar nl valt opnieuw 4g data weg en moet ik de s9 weer herstarten om 4G te krijgen. Met mijn 2e vodafone sim gaat dit gewoon automatisch schakelen tussen datanetwerken. Voorheen had ik een tmobile en de vodofonesim. Toen nooit problemen gehad in dezelfde telefoon.

Het is nogal vervelend dat zodra je de grens overgaat je navigatie blind is…

Staat er iets van beperkte roaming aan?

Hoi @JLWi, welkom hier. 

Als ik je goed begrijp pakt jouw toestel niet meteen mobiele data als je in het buitenland bent. Uit en aanzetten van het toestel lost het dan op. Dan betekent het dus dat de instellingen verder goed gaan. 

Ik ben wel benieuwd of jouw simkaart in een ander toestel wel meteen internet aangeeft.

En als je handmatig een andere provider zoekt? Heb je het dan? 

En hoe staat jouw toestel ingesteld qua mobiele netwerkinstellingen? Op Automatisch of 4G, 4G/5G?


Hoi Bart, de instelling van beide sims kpn/voda staan op automatisch verbinden 4g/3g/2g. Handmatig een operator kiezen hielp ook niet. Ik kan dat een volgende keer nog wel eens testen, maar dat kan wel 1-3 week duren voor ik weer in duitsland ben. Zelfde geldt voor testen met een andere telefoon. Het vreemde is dus dat alleen met de kpn-sim dit issue zich voordoet.


We lezen graag hoe het de volgende keer gaat