Skip to main content

Na de landing op het land van onze vakantie kreeg ik na uitschakelen van vliegtuigmodus vrijwel direct een waarschuwing per sms dat 80% van mijn limiet is verbruikt. Direct daarna kreeg ik hetzelfde bericht met dat 100% van m'n limiet verbruikt was en dat de data uitgeschakeld werd (lees; waarschuwing sms kpn). Nu heb ik op geen enkele manier gebruik gemaakt van het internet en ook geen tijd gehad m'n roaming uit te zetten, of deze smsjes had ik al ontvangen. Nu is er dus €60,50 extra in rekening gebracht en inmiddels afgeschreven per automatische incasso. Ik heb hiervoor al telefonisch contact opgenomen, waar ik allereerst tot zeker 25min in de wachtrij heb gehangen. Nadien werd mij verteld dat dit doorgespeeld werd naar de daarvoor bestemde afdeling en ik binnen 5 dagen teruggebeld zal worden. Helaas heb ik tot op heden niks meer weer gehoord. Dit vind ik zeer opmerkelijk en hoop dan ook dat dit zo snel mogelijk, op een gewenste manier verholpen kan worden.

@B.o.j. Welkom op het forum. 

Wat jammer om te lezen dat je extra kosten hebt gemaakt. 

Op het moment dat je naar het buitenland gaat, en je zet je telefoon op vliegtuigmodus.

En vervolgens zet je vliegtuigmodus weer uit gaat je telefoon allerlei dingen doen. Bijvoorbeeld mails ophalen, kijken of er updates zijn en apps maken opnieuw verbinding. 

Omdat je op dat moment al in het buitenland bent is de data ook daar verbruikt. 

En doordat dit verbruik er inderdaad is geweest kan ik aan de kosten helaas ook niets doen. 

Voor de toekomst is het handig om bij vertrek vanuit Nederland al een bundel aan te zetten voor het land van bestemming. 

Of om roaming uit te schakelen op het moment dat  je ook je toestel in vliegtuigmodus zet. 


Maar hoe kan het dan dat mijn vrouw geen extra kosten heeft, terwijl zij haar roaming net als ik op hetzelfde moment uitschakelde, ook verder geen internet gebruikt heeft en/of een extra bundel heeft??! 


@B.o.j. Wellicht zijn de instellingen op haar toestel anders wat betreft data gebruik voor apps. 

Of wellicht is er een andere instelling voor haar anders geweest. 


Nee, beiden niet aan de orde. Ik vind het dan ook niet geheel klantvriendelijk op deze manier mijn klacht af te kappen. Zeer ontevreden over deze gang van zaken!


Jij bent het zoveelste slachtoffer van het ontbreken van de functionaliteit om data-roaming buiten de EU te blokkeren zonder dat data-roaming binnen de EU uitgezet hoeft te worden.

Ik heb KPN in de afgelopen jaren tientallen keren gevraagd om deze functionaliteit beschikbaar te stellen maar nog altijd heeft KPN geen actie ondernomen en daar ben jij nu helaas ook tegenaan gelopen.

Jouw telefoon heeft, zonder dat je het tijdig door had, een dataverbinding gemaakt en zo was je ineens met een provider van buiten de EU verbonden.

 

Beste KPN, Hoe vaak moet ik nog smeken om data-roaming buiten de EU standaard te blokkeren en de functionaliteit te bieden waarmee de abonnee zelf in staat is data-roaming buiten de EU aan en uit te zetten.

Neem een voorbeeld aan Simpel, die kunnen dat blijkbaar wel.