Skip to main content

Ik ben afgelopen dagen in London geweest en liep daar tegen het probleem aan dat ik soms enkel een 3G netwerk verbinding had en geen 4G. Bij 3G kreeg ik de melding dat er geen verbinding met met mobiel netwerk mogelijk was, en als ik vervolgens een 4G verbinding had dan kon ik zonder problemen internetten. Roaming en alle instellingen stonden goed. Ook mijn mede reiziger, ook met KPN abbo, had dit probleem. Beide een iPhone. Op dit moment in Frankrijk en daar op 3G ook geen internet.

 

Is er iets wat ik over het hoofd zie in de instellingen op het moment dat er alleen 3G beschikbaar is? Ik zou graag in de toekomst dit probleem willen voorkomen. 
 

Bedankt alvast!

Maar iPhone is wel een ruim begrip. Is het toevallig de 11? Daar zijn momenteel problemen mee met de mobiele internetverbinding. Ook als je in het buitenland bent.

Er is in diverse landen geen 3G internet meer. Ãœberhaupt.

In Nederland heeft geen enkele provider het meer. De E.U. heeft beslist dat die frequenties naar 5G gaan. Dus als je al 3G hebt…. zou me dat werkelijk verbazen.

In Londen moet je gewoon overal 4G kunnen krijgen.


Hallo @Ronaze ,

Zoals Peter ook benoemde, worden in veel landen de 3G-netwerken uitgezet. 
 

Dat houdt in dat klanten een 4G geschikt toestel moeten hebben waarbij zowel 4G als ook 2G aanstaat. Het is namelijk zo dat in de landen waar 3G al uitgezet is, je daar dan uiteraard niet meer op gebeld kan worden. En als je dan in een gebied zit waar het even niet lukt met 4G, dan gaat je telefoon dan wel terug naar het 2G-netwerk. 


Bedankt voor de reacties.

Het gaat om zowel een iPhone 11 als een iPhone 12. Ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat je hartje London geen 4G kan hebben, maar toch vaak zat gebeurd tijdens onze trip. Links bovenaan stond er echt 3G.

Volgens Google staan de 3G netwerken in Londen nog aan tot ergens in 2023, dus zou gewoon verwachten dat ik met 3G kan internetten.

 

Zou het komen door de drukte op het net en dat je als buitenlander achteraan in de rij wordt gezet? De provider was trouwens O2 UK

 

 


In Nederland heeft geen enkele provider het meer. De E.U. heeft beslist dat die frequenties naar 5G gaan. Dus als je al 3G hebt…. zou me dat werkelijk verbazen.

 

Hoi @PeterG ,

KPN heeft inderdaad(net als Vodafone) geen 3G meer, maar T-mobile nog wel.

 


@Ronaze

Er is al een kleine 2 weken een storing gaande waarbij iPhone 11 gebruikers, maar ook een enkeling met een ander model, slecht internet buiten de deur ondervinden. Maar weer niet allemaal, wat het gecompliceerd maakt. 

Zie ook de start van het gelinkte topic.

De iPhone 12 kan ook 5G, mits de simkaart niet ouder dan 3 jaar is. Daar zijn geen problemen mee als het goed is.


@PeterG ik heb het issue beetje doorgekeken, echter herken ik mijn issue niet zozeer in het spelende probleem. Ik heb geen problemen met gebeld worden of dat ik bij 4G geen internet heb. Sterker nog, met 4G werkte alles gewoon snel.

Maar wellicht dat het op een ander vlak wel aan mijn issue relateert is. Inmiddels in NL en hier uiteraard lekker overal 5G. Dus geen problemen 


@PeterG @Ronaze 

Wat Peter zegt dat EU besloten heeft dat de 3G frequenties voor 5G gebruikt moeten worden is niet waar. Operators zijn vrij om zelf te bepalen waarvoor ze hun frequenties inzetten.

Vodafone en kpn hebben hun 3G radio uitgezet en T-mobiel heeft 2G radio uitgezet.

Wat ook niet klopt. In Nederland heeft kpn 3G uitgezet. Dit betekent niet dat je dan ook geen 3G in het buitenland kan hebben.

Peter, ik bedoel dit niet vervelend, maar ik moet je even corrigeren. 😀

 

3G heeft trouwens vele malen minder capaciteit dan 4G. Hierdoor kan ik mij voorstellen dat het internet op 3G niet lekker werkte.

 


Hmm... je hebt gelijk zie ik na nu even googlen. Las laatst dat 3G uitgezet werd ten behoeve van 5G. Veronderstelde daardoor dat het om de frequenties ging. Maar dát is dus niet zo. Dank. Kennis hier weer bijgespijkerd.


@Ronaze Welkom op het forum! Het spijt mij dat de dekking op de verschillende locaties de wensen overliet. De tip die ik je dan nog wil meegeven is dat het soms handig kan zijn om dan handmatig een ander netwerk te selecteren en om dan te testen of op een netwerk van een andere provider beter werkt! Op deze pagina kun je ook de roamingvoorwaarden per land bekijken. Mocht je nog vragen voor mij hebben stel ze dan gerust!Â