Skip to main content

Al vaker voorbij gekomen, maar ik heb in samenspraak met een KPN medewerker een unlimited abonnement afgesloten zodat ik moeiteloos zou kunnen streamen. 

Ik ben gemiddeld maar drie dagen thuis, dus het dure internet en televisie abonnement was volledig overbodig en dus ook opgezegt. Beetje jammer dat ik jarenlang eigenlijk veel duurder uit ben geweest gezien het huidige mobiele abonnement, maar dat laat ik maar even achterwege. 

Alleen nu is het bereik in huis dramatisch slecht. Telefoon gaat helemaal niet over of valt weg in een gesprek. Ik heb al een nieuwe sim kaart gekregen en mijn zakelijke telefoon geprobeerd, maar dit heeft ook geen verschil. 

Ik krijg regelmatig de melding alleen noodoproep en je ziet het ontvangst verspringen en zoeken tussen 3g, H+ en E oid.

 

Dus maw, ik heb geen WiFi in huis en ook geen mobiel ontvangst. 

Ik ben in het verleden netjes geholpen door KPN en al jaren een (semi ) tevreden klant, maar dit werkt uiteraard totaal niet.

Heeft iemand de gouden tip?

Hallo @Heinrich9781 Welkom hier op het KPN Forum. Bereik in huis kan best lastig zijn. Laat ik je om te beginnen wat achtergrondinformatie geven. 

Het signaal van een mobiele telefoon verplaatst zich rechtstreeks van de zendmast naar jouw telefoon. Hoe groter de afstand, des te slechter het signaal. Dus hoe dichter je bij een zendmast zit, hoe beter het gaat. Op de meeste plekken in Nederland heb je uitstekend bereik, vooral in de dichtbevolkte gebieden met veel zendmasten. Op enkele plekken in Nederland is het minder: midden op Veluwe staan niet veel zendmasten zendmasten en je zit er midden tussen de bomen. 

Wat minstens even belangrijk is, is wat er tussen de zendmast en jouw telefoon gebeurt. Hoe meer obstakels op het pad van het signaal liggen, des te minder wordt het bereik. Het signaal moet er namelijk dwars doorheen en dat levert kwaliteitsverlies op. Daarmee heeft alles wat in de weg staat invloed: bomen, muren, heuvels, bebouwing. Het welbekende ‘ik rij nu een tunnel in’ heeft daarmee te maken en het verklaart ook waarom je binnenshuis vaak minder bereik hebt dan buitenshuis. 

In de meeste gevallen waar er sprake is van slecht bereik is het combinatie van bovenstaande factoren. Je ben wat verder verwijderd van een zendmast én je beschikt over een goed geïsoleerd huis, of er staat veel bebouwing tussen de zendmast in je huis. Zo maar een zendmast bijplaatsen kan niet: dat zijn flinke procedures die in samenspraak met grondeigenaren en gemeentes worden doorlopen. De meest praktische oplossing om binnenshuis toch goed bereikbaar te zijn is bellen via wifi. Dan ben je in één klap van deze specifieke problemen af. Maar, dan moet je wel wifi hebben en als je geen vast internet afneemt dan is dat lastig.

Heb je buitenshuis wel goed bereik? En speelt de kwestie bereik al langer of is het plotseling ontstaan? Als je normaliter wél uitstekend bereik in huis hebt en sinds enkele dagen niet, kun je ook denken aan een lokale storing of werkzaamheden op een zendmast. Maar zo klinkt het niet. Ik ga er ook vanuit dat je geen vaste telefoon hebt? Want dan zou je je mobiel kunnen doorschakelen. 


Bart,

Dank voor je reactie.

De woning is al ruim 40 jaar oud dus niet modern en super geïsoleerd. Het gaat om een dorp en de hoogste bebouwing in de buurt is een oude molen van 100 jaar oud. Verder is er geen hoogbouw of noemenswaardige bossen in de buurt.

Het bereik was altijd acceptabel, maar het is nu simpelweg dramatisch tot helemaal niks. Ik zit bij tijden noodgedwongen buiten te bellen ( gelukkig wel droog op een veranda :) 

Internet is juist heel bewust opgezegd ivm het zeer beperkte gebruik en ook in samenspraak met een medewerker die het zelf ook op die manier deed. Maar dat gaat dus niet op als je binnenshuis 0 bereik hebt.

Is er geen enkele manier om een soort van versterker te plaatsen oid die het signaal gewoon versterkt?

Op deze manier betaal ik voor een dienst die gewoon niet waar gemaakt kan worden...


Volgens de KPN kaart zitten we op een 4g bereik van 100mb/s trouwens 


Hi @Heinrich9781, ik neem het even over van @Bart_ in verband met verlof!

Jammer dat het nu ineens zo anders is, kan me eigenlijk ook al niet voorstellen dat je het besluit om je vaste aansluiting op te zeggen genomen zou hebben als het bereik altijd al zo slecht was.

Als ik jouw adres vanaf onze kant bekijk, zie ik echter direct dat het bereik binnenshuis niet optimaal is qua 3G en 4G. Ik kan alleen zien hoe de situatie op dit moment is en net hoe het in het verleden is geweest, ik kan dus niet nagaan of het ook vanaf onze kant eerst iets rooskleuriger gesteld was met het bereik in je woning.

Je hebt alleen problemen met bellen en het interneten gaat wel goed? Hoe heb je je toestel ingesteld? Zou je eens willen kijken of het beter gaat met het bellen als je hem daarvoor vastzet op 2G? Je 2G bereik zou wel goed moeten zijn binnenshuis!


@Maja_ 

ik heb al geprobeerd om het toestel in te stellen op 2g en 3g. Dan kun je inderdaad wel bellen, maar streamen van zaken of het instellen van een hotspot voor m'n laptop is dan geen optie. En dat is voor mij het voornaamste probleem, het bellen op zich is niet het belangrijkste voor mij.

Dus het komt er nu op neer dat als ik mijn laptop nodig ben, mijn telefoon buiten neer leg voor mobiele data of ik ga noodgedwongen buiten zitten.

En ik betaal voor minimaal 4g en zelfs 5g maar moet dan gebruik maken van 2g?? Dat lijkt mij toch niet helemaal de gewenst gang van zaken. ​​​​​​


@Maja_

Dus het komt er nu op neer dat als ik mijn laptop nodig ben, mijn telefoon buiten neer leg voor mobiele data of ik ga noodgedwongen buiten zitten.

Hmm, dat is inderdaad verre van optimaal :slight_frown:

In het verleden is het je wél gelukt om binnen een hotspot te maken en kon je daarmee ook gewoon doen wat je wilde met je laptop?


@Maja_ 

Dat was niet nodig dus eigenlijk ook nooit geprobeerd.

Op de camping oid was het geen probleem, dus daar lag het niet aan.

Maar ik heb pas sinds deze maand geen internet en televisie meer. Dus daarvoor gebruikte ik gewoon de WiFi voor de laptop. 

Maar het gebruik van een Hotspot gaat in huis dus verre van optimaal. 

Heb jij voor mij een oplossing?

Zoals ik het nu ervaar is dus het gebruik van een hotspot geen optie in huis en dien ik simpelweg internet te gebruiken. Maar dan hoef ik geen duur unlimited abonnement voor m'n mobiel te hebben. Dan kan ik ook met een simonly abonnement af 


Hmm, ik heb eigenlijk het vermoeden dat het bereik eerder ook al niet toereikend was maar dat dit niet op is gevallen omdat je nog gewoon gebruik kon maken van de wifi. Waarschijnlijk is nu de beste optie om toch weer een vaste internetaansluiting te nemen, maar dan dus alleen internet een geen tv er bij. 

Je unlimited abonnement is daaarmee een beetje te veel van het goede, gelukkig kan je jouw abonnement maandelijks bijstellen, óók naar een abonnement met minder data :slight_smile:


@Maja_ 

Is natuurlijk leuk en aardig, maar een telefoon abonnement waarbij ik niet bereikbaar ben in mijn eigen woning is natuurlijk volledig overbodig. 

Wat is het standpunt van KPN hierin? Aangezien ik nu betaal voor een dienst die in feite gewoon niet geleverd kan worden. En nog niet eens te spreken van 5G


Mobiel bereik is nooit 100% gegarandeerd, de dekking is rond de 90% in NL, en je zit nu net rond die 10% in huis, kan zomaar zijn dat T-Mobile of Vodafone voor jou de oplossing is als KPN het niet kan oplossen.


Snap ik :wink:  Als je binnenshuis op je woonadres geen bereik hebt, zijn er 2 opties:

  1. alles via de wifi
  2. we maken een bon aan voor de technische dienst die als er echt geen verbetering mogelijk is, aan kan geven dat je contract ontbonden kan worden zodat je een andere provider kunt proberen

Heb je wellicht vrienden/familie met een andere provider? Zo ja, dan lijkt het me raadzaam om eerst eens na te gaan of er via andere providers wél een goed bereik is in je woning!


@Maja_ 

Mijn zakelijke telefoon heeft een t-mobile contract en daar kan ik wel mee bellen door de hele woning. 

Dus in dit geval denk ik simpelweg dat het aan het netwerk van KPN ligt. 

Jammere van dit alles dat het unlimited voor mij persoonlijk prima uit kan, alleen zonder netwerk heb je er dus net niks aan. En ik snap best dat ik niet in de grote stad woon en het misschien niet optimaal is, maar gewoon 0 bereik hebben is echt knudde. Zeker omdat ik ook geen vaste aansluiting meer heb.

Dus als jij de technische dienst ik kan schakelen om het netwerk oid te checken zou wel mijn voorkeur hebben. 


Dan ga ik dat doen @Heinrich9781!

Zou je daarvoor nog het betreffende mobiele nummer in het opmerkingsveld van je profiel willen noteren zodat ik zeker weet dat ik de melding aanmaak voor het juiste nummer? :slight_smile:


@Maja_ 

Ik heb het telefoonnummer toegevoegd hoor.


Bedankt @Heinrich9781, zou je me verder nog kunnen vertellen welk toestel je op dit moment gebruikt, en of je het best bereikbaar bent in de ochtend of in de middag? Dan geef ik dat vast door zodat ze weten wanneer ze het beste kunnen bellen om je hier verder mee te helpen :slight_smile:


@Maja_ 

Huidige toestel is een Samsung a52 en qua moment maakt het niet zoveel uit. 

Alleen ben ik dus niet zoveel thuis dus als dat een voorwaarde is word het een stuk lastiger


Bedankt @Heinrich9781, ik heb nu een melding doorgezet naar de technische dienst, mochten ze je bellen op een moment dat je niet thuis bent terwijl dat wél noodzakelijk is, dan kunnen ze een nieuwe belafspraak met je maken :slight_smile:

Laat je het weten als je ze gesproken hebt? Door de huidige werkvoorraad kan het maximaal 10 werkdagen duren voordat ze contact opnemen, uiteraard hoop ik dat het een stuk sneller zag gaan!


@Maja_ 

Ik heb je collega's al gesproken maar die geven aan dat het bereik inderdaad erg slecht is ivm de afstand van de masten. 

Optie 1 is wachten tot er een nieuwe mast is wat jaren kan duren en optie 2 is bellen via WiFi. 

Dus eigenlijk de enige optie is toch weer WiFi nemen of simpelweg een andere provider.


Balen @Heinrich9781 :slight_frown:

Wel fijn dat je zo snel weet waar je aan toe bent. Ik reageer zo ook even op je privébericht!


Nou, het verhaal gaat nog even verder @Maja_ 

Ik ben erg goed en snel geholpen door je collega's en heb nu weer internet en 2 losse versterkers staan van KPN ( de ronde draadloze versie ).

Nu heb ik een leuke nieuwe baan en was ik vrijdag aan het thuis werken alleen was ik telefonisch niet tot nauwelijks te verstaan. Zelfs met de instellingen op "bellen via wifi".

Zijn er nog tips om dit te verbeteren misschien? Nu kan ik dus wel thuis werken via de wifi verbinding alleen is het telefonisch eigenlijk niet te doen...


Hi @Heinrich9781, Maja heeft vakantie, vandaar dat ik in jouw topic reageer. 

Fijn dat je weer internet én versterkers hebt nu! Alleen het bereik in huis is nog niet ideaal dus. Heb je al getest hoe dat gaat als je 't tijdelijk met een ander toestel test? Zo niet, heb je de mogelijkheid om dit uit te proberen? Mocht ik dat gemist hebben, aangezien je al even in gesprek bent geweest met Maja, laat het dan ook vooral weten.