Skip to main content

Hallo,

Vandaag een dagje België gedaan en ondanks dat dataroaming aan stond voor het mobiele netwerk kon ik helaas geen gebruik maken van internet op mijn mobiel.

 

Kan een mod voor mij kijken of aan de KPN kant alles goed staat?

Hallo @Speedmaster ,

Heb je in België al een andere aanbieder(ander netwerk) geprobeerd? Misschien staat dat niet automatisch ingesteld in jouw telefoon. (Bij mobiele provider)

Verder kan KPN er weinig aan doen. KPN is niet verantwoordelijk voor een netwerk in het buitenland


Provider stond op automatisch, mijn partner naar mij in de auto kon fluitend op orange netwerk. Onderweg gestopt om alles te controleren maar zonder resultaat . Toestel opnieuw opgestart om zeker te zijn van opnieuw aanmelden op het netwerk. Uiteraard is KPN niet verantwoordelijk maar ik heb het idee dat er qua netwerksettings wel e.a. gecontroleerd kan worden.


Ok @Speedmaster ,

Check voor de zekerheid nog even de instellingen in jouw toestel. Met name de APN. Dit is de volledige instructie vanuit KPN.
 

Wat te doen bij geen mobiel bereik in het buitenland?

Geen bereik is natuurlijk niet fijn. In Nederland is het zo dat je eigenlijk vrijwel altijd een netwerk hebt, in het buitenland wil dit nog wel eens anders zijn. Vaak simpelweg omdat er minder masten zijn, bijvoorbeeld omdat het gebied heel uitgestrekt is. Je kan dan proberen om handmatig een ander netwerk te kiezen:

Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken", 

iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider

 

Geen internet in het buitenland?

Heb je wel bereik, maar geen internet in het buitenland. Ook dan kan het helpen om handmatig een andere provider te selecteren. Niet alle providers hebben een even sterk netwerk. Werkt dat niet?

  • Test of het zonder 4G/5G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G)
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerk modus"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Opties mobiele data” 
  • Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet
    • Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Namen toegangspunten"
    • iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Mobieledatanetwerk” 

Zoals in het eerdere bericht al aangegeven had ik alle instellingen (ja zeker de APN) al na gelopen. Als je daarnaast instellingen 1 op 1 met je partner kan vergelijken is het snel duidelijk waar de schoen wringt. Daarom ook de vraag om aan KPN zijde de netwerksettings te controleren


Hoi @Speedmaster, hopelijk heb je verder wel een mooie dag gehad! Wel jammer natuurlijk dat je niet online kon komen. Ik ben dan ook gaan kijken, onder je nummer staat verder geen blokkade voor internet in het buitenland. Vermoedelijk heb je het volgende ook geprobeerd, ik wil het toch benoemd hebben. Veel issues zijn vaak al op te lossen door de telefoon opnieuw op te starten. De instellingen ben je allemaal langs gelopen, en die staan goed begrijp. Dan kan ook de simkaart nog de boosdoener zijn. Als je nog in België was, dan had je dit kunnen testen via een zogeheten kruistest. Daarmee bedoelen we jouw simkaart in een andere telefoon testen, en vice versa met de kaart uit de andere. Maar dat gaat nu niet werken, helaas. Desalniettemin kun je voor de zekerheid in MijnKPN heel eenvoudig gratis een vervangende kaart aanvragen. Klik daarvoor op je nummer onder producten en ga vervolgens naar "Informatie & simkaartinstellingen". Mocht je in de toekomst weer een dagje naar het buitenland gaan, laat dan vooral nog even weten of het goed is gekomen!


@Robin_ Leuk maar een kruistest gaat niet werken aangezien ik een e-Sim heb. Alle overige zaken zoals al gemeld uitgeprobeerd en nagelopen.


Je zou nog wel de simkaart uit de andere telefoon in jouw toestel kunnen plaatsen. Ook wil het nog wel eens helpen om in het buitenland handmatig een netwerkt te selecteren. Doorgaans staat dit op automatisch.