Skip to main content

Na installatie iOS 17.5.1 heb ik geen mobiel netwerk meer en kan ik niet meer bellen. Via de helpdesk van Apple hebben we alle probleemoplossingen doorlopen, maar deze werken niet. Daarnaast heb ik al langere tijd problemen met het bereik. Onderweg loopt mijn iPhone vast, schiet in de SOS-stand en raakt oververhit. Dan is de telefoon niet bruikbaar en moet ik wachten tot de batterij leeggelopen is. Lijkt (ook mening Apple helpdesk) hardware probleem te zijn. Hoe kan ik dit oplossen en valt dit binnen garantie?

Onze Dochter heeft hetzelfde probleem. Geen internet helemaal niet in het buitenland. Afgelopen weekend contact gehad met helpdesk en die wisten nergens vanaf. Ze is in de winkel geweest en naar Apple verwezen. Jullie zijn onze provider en verwacht wel wat service. Incasseren van al de abonnementen gaat altijd wel lekker soepel. Maar n snelle antwoord en of oplossing zit er niet in. Ze gaat binnenkort weer naar het buitenland en ben bang dat ze weer weinig tot geen contact met ons kan hebben. Ze kan geen berichten sturen of ontvangen, haar treinkaartje niet scannen vanuit de app op het station niks werkt. 


Onze Dochter heeft hetzelfde probleem. Geen internet helemaal niet in het buitenland. Afgelopen weekend contact gehad met helpdesk en die wisten nergens vanaf. Ze is in de winkel geweest en naar Apple verwezen. Jullie zijn onze provider en verwacht wel wat service. Incasseren van al de abonnementen gaat altijd wel lekker soepel. Maar n snelle antwoord en of oplossing zit er niet in. Ze gaat binnenkort weer naar het buitenland en ben bang dat ze weer weinig tot geen contact met ons kan hebben. Ze kan geen berichten sturen of ontvangen, haar treinkaartje niet scannen vanuit de app op het station niks werkt. 

Heel herkenbaar. En het is wachten (ja het is inmiddels enigszins cynisch) op de volgende post van een KPN medewerker op dit Forum die weer met dezelfde ‘oplossingen’ aankomt als de netwerkinstellingen controleren en resetten, een nieuwe simkaart installeren et cetera, de helpdesk bellen. De ene medewerker kent en onderkent het probleem, de andere weet nergens iets vanaf of heeft er vaag over gehoord. En terwijl ik dit aan het typen ben vraag ik mij af waarom ik dit eigenlijk nog doe. Ik heb zelf inmiddels een goed contact binnen KPN nadat ik besloten heb een nieuwe telefoon te kopen. Het is wellicht de enige weg naar opnieuw weer bereik en bereikbaar zijn!


Het is een bekend iets inderdaad @Kleijncisterna, en zoals Nieuwigheden al zegt is het in onderzoek bij de technische dienst. Er zijn een aantal stappen die je kunt proberen, die zijn eerder in het topic al genoemd. Als dat geen verbetering geeft kan je ons bellen zodat de technische dienst het mee kan nemen in het onderzoek.


heb ik geen mobiel netwerk meer en kan ik niet meer bellen. Via de helpdesk van Apple hebben we alle probleemoplossingen doorlopen, maar deze werken niet. 


Ik kan me voorstellen dat je meer duidelijkheid wilt @Rico00000, maar die hebben we op dit moment. Omdat er niet meer bekend is is er ook geen termijn te noemen, dus daar kan ik geen antwoord op geven. Het wordt onderzocht en zodra er meer bekend is delen we dat. Tot dat moment is het afwachten.

Beste Jasper van KPN,

Ik heb tot op heden nog steeds niets vernomen van KPN. Wanneer ik contact opneem met KPN, krijg ik alleen te horen dat er nog geen nieuwe informatie beschikbaar is en dat het onderzoek nog steeds loopt. Dit is echt niet acceptabel. Gaat dit probleem weer zes maanden duren?

Het is werkelijk niet te geloven dat KPN niets, maar dan ook niets laat weten aan de gedupeerde klanten. Met het antwoord "we weten nog niet" kunnen wij helemaal niets! Wij hebben al lang genoeg gewacht en willen nu meer informatie van KPN! Of dat het probleem wordt opgelost of dat er een passende oplossing komt. Als er binnenkort geen vooruitgang wordt geboekt, is het wellicht een idee om met zijn allen juridische informatie op te doen en te kijken wat onze rechten en plichten zijn, zodat we KPN in gebreke kunnen stellen en er meer spoed achter gezet wordt. Ik begrijp dat het probleem niet in een-twee-drie opgelost kan worden, maar helemaal niets horen, dat kan toch niet?

Gisteren heb ik nog gebeld, en er werd mij verteld dat er een workaround komt, maar wat dit precies inhoudt en wanneer dit naar buiten wordt gebracht, kon de medewerker mij niet vertellen.

Met vriendelijke groet,

Ricoo


Ik snap dat je niets kunt met het antwoord dat er niets bekend is Rico, maar dat is wat de realiteit is. Ik wil je ook heel graag iets vertellen, maar er is op dit moment niets te vertellen. Zoals vaker gezegd is het in onderzoek, en daar is nog geen uitkomst van. Ik kan daar niets anders van maken, dat is voor mij net zoals voor jou afwachten.


Rico00000 schreef:

Als er binnenkort geen vooruitgang wordt geboekt, is het wellicht een idee om met zijn allen juridische informatie op te doen en te kijken wat onze rechten en plichten zijn, zodat we KPN in gebreke kunnen stellen en er meer spoed achter gezet wordt.

De oorzaak van het probleem zou natuurlijk ook in iOS 17.5.1 kunnen zitten, het probleem is immers ontstaan nadat die versie geïnstalleerd is.

Ik heb zelfs gelezen dat het downgraden van iOS het probleem ook weer verhelpt. Er zit dus blijkbaar een duidelijke correlatie tussen het probleem en iOS 17.5.1. Ook is het zo dat dit probleem zich niet beperkt tot KPN, er zijn ook meldingen van hetzelfde probleem bij providers in andere landen.

Ik vraag me af of het iets te maken zou kunnen hebben met de voor 5G gebruikte frequenties. Zo is KPN in Nederland de enige provider die de 2100MHz band gebruikt. Zou het kunnen zijn dat iOS 17.5.1 daar niet goed mee overweg kan?


De oorzaak van het probleem zou natuurlijk ook in iOS 17.5.1 kunnen zitten, het probleem is immers ontstaan nadat die versie geïnstalleerd is.

 

Toen ik de KPN servicedesk belde kreeg ik te horen dat niet alleen Apple telefoons de problemen ervaren. Er werd gezegd dat o.a. bepaalde modellen van Samsung het probleem ook hebben. Mijn vrouw belde de servicedesk later en kreeg iemand anders aan de lijn. Zij vroeg hiernaar en het werd bevestigd. Of het écht klopt weet ik natuurlijk niet, maar het geeft wel te denken.


Toen ik de KPN servicedesk belde kreeg ik te horen dat niet alleen Apple telefoons de problemen ervaren. Er werd gezegd dat o.a. bepaalde modellen van Samsung het probleem ook hebben. Mijn vrouw belde de servicedesk later en kreeg iemand anders aan de lijn. Zij vroeg hiernaar en het werd bevestigd. Of het écht klopt weet ik natuurlijk niet, maar het geeft wel te denken.

Maar als het downgraden van iOS het probleem verhelpt dan moet er wel een correlatie zijn met iOS 17.5.1.

Daarnaast heb ik hier op het forum eigenlijk nog geen berichten gezien van Samsung gebruikers die tegen dit fenomeen aan zijn gelopen. Het fenomeen lijkt zich mijns inziens dan ook echt te beperken tot de iPhone met iOS 17.5.1.


Toen ik de KPN servicedesk belde kreeg ik te horen dat niet alleen Apple telefoons de problemen ervaren. Er werd gezegd dat o.a. bepaalde modellen van Samsung het probleem ook hebben. Mijn vrouw belde de servicedesk later en kreeg iemand anders aan de lijn. Zij vroeg hiernaar en het werd bevestigd. Of het écht klopt weet ik natuurlijk niet, maar het geeft wel te denken.

Maar als het downgraden van iOS het probleem verhelpt dan moet er wel een correlatie zijn met iOS 17.5.1.

Daarnaast heb ik hier op het forum eigenlijk nog geen berichten gezien van Samsung gebruikers die tegen dit fenomeen aan zijn gelopen. Het fenomeen lijkt zich mijns inziens dan ook echt te beperken tot de iPhone met iOS 17.5.1.

Sinds een paar dagen verschijnen er wel wat meer berichten op dit forum over zowel de nieuwe Samsung S24 als de wat oudere S23 met soortgelijke problemen (van 5G naar Edge).

 

Op de eerste pagina:

 


Ik snap dat je niets kunt met het antwoord dat er niets bekend is Rico, maar dat is wat de realiteit is. Ik wil je ook heel graag iets vertellen, maar er is op dit moment niets te vertellen. Zoals vaker gezegd is het in onderzoek, en daar is nog geen uitkomst van. Ik kan daar niets anders van maken, dat is voor mij net zoals voor jou afwachten.

Beste meneer van KPN,

U waarschijnlijk een werkende mobiele telefoon? We zitten inmiddels alweer een aantal weken te wachten! KPN geeft aan dat er nog steeds geen nieuwe informatie is. Het klinkt misschien overdreven, maar mijn mobiele telefoon speelt een belangrijke rol in mijn dagelijks leven om de volgende redenen:

1. Het openen van mijn woning en het in- en uitschakelen van het alarmsysteem.
2. Het ontvangen van camerabeelden en deurmeldingen, die soms niet binnenkomen.
3. Het aanzetten van lampen en andere systemen, omdat deze verbonden zijn met de wifi.
4. Het aan- en uitzetten van parkeersystemen.
5. Het missen van belangrijke berichten en telefoontjes.

Ik krijg steeds te horen: "We begrijpen u, we werken spoedig aan een oplossing," maar een maand later is er nog steeds geen vooruitgang geboekt. 

Ik hoop dat dit bericht de ernst van mijn situatie duidelijk maakt en dat er snel een oplossing komt.

Met vriendelijke groet,

>Rico]


Rico00000 schreef:

1. Het openen van mijn woning en het in- en uitschakelen van het alarmsysteem.

Wil je echt zeggen dat je zo'n "slim" slot op jouw (voor)deur gebruikt?

Het alarm kan je vast ook in- en uitschakelen via de wifi.

Mijn vrouw heeft een simpel prepaid kaartje zonder data in haar telefoon (ze wil niet meer) en toch weet zij met haar telefoon prima het alarm aan en uit te zetten.


Rico00000 schreef:

1. Het openen van mijn woning en het in- en uitschakelen van het alarmsysteem.

Wil je echt zeggen dat je zo'n "slim" slot op jouw (voor)deur gebruikt?

Het alarm kan je vast ook in- en uitschakelen via de wifi.

Mijn vrouw heeft een simpel prepaid kaartje zonder data in haar telefoon (ze wil niet meer) en toch weet zij met haar telefoon prima het alarm aan en uit te zetten.

Ik gebruik het systeem bij mij thuis om de deur van ons appartementencomplex te openen voor als de postbode een pakketje heeft. Dan zit ik meestal ergens anders en heb ik geen wifi. Ook de deur op werk gaat alleen open via internet en een app, daar heb ik ook geen wifi.

Maar goed, het gaat erom dat er misschien we duizenden mogelijkheden zijn waar wij nu geen gebruik meer van kunnen maken en waar we in deze tijd afhankelijk van zijn geworden. 

En ja, er zijn tal van workarounds te benoemen die okay zijn voor wellicht een weekje. Maar voor 6-7 weken is dat echt niet te doen.


Rico00000 schreef:

1. Het openen van mijn woning en het in- en uitschakelen van het alarmsysteem.

Wil je echt zeggen dat je zo'n "slim" slot op jouw (voor)deur gebruikt?

Het alarm kan je vast ook in- en uitschakelen via de wifi.

Mijn vrouw heeft een simpel prepaid kaartje zonder data in haar telefoon (ze wil niet meer) en toch weet zij met haar telefoon prima het alarm aan en uit te zetten.

Niet een slim slot maar wel een ander alternatief om mijn deur met mijn mobile te openen


Ik gebruik het systeem bij mij thuis om de deur van ons appartementencomplex te openen voor als de postbode een pakketje heeft. Dan zit ik meestal ergens anders en heb ik geen wifi. Ook de deur op werk gaat alleen open via internet en een app, daar heb ik ook geen wifi.

Maar goed, het gaat erom dat er misschien we duizenden mogelijkheden zijn waar wij nu geen gebruik meer van kunnen maken en waar we in deze tijd afhankelijk van zijn geworden. 

En ja, er zijn tal van workarounds te benoemen die okay zijn voor wellicht een weekje. Maar voor 6-7 weken is dat echt niet te doen.

Precies!


Dan kan tog niet. Ik ben vanaf vorige week donderdag niet meer berijkbaar. Ik kan niet bellen en geen sms. Dus geen toegang naar digid. Ik kan niet door ziekelnhuis gebeld worden niks. Ik bell eleke dag en het zelfde vergaal. Probleem bekend maar jog geen oplosing. In kpn winkel verteld dat word niet meer gemaakt. Geen leen telephone niks. Nu 


De ernst van de situatie is duidelijk Rico, voor iedereen. Niet alleen voor jou. Dat veranderd niets aan de situatie. Het onderzoek is zoals je weet gaande en dat heeft samen met de leveranciers hoge prioriteit. Ik kan daar niets anders van maken.


Beste Jasper,

KPN is een communicatiebedrijf, maar helaas merken wij als klanten weinig van de communicatie over de voortgang van het huidige probleem. Wij willen graag weten waar we de voortgang van het onderzoek kunnen volgen. Hoe ver zijn jullie in het onderzoek? 

Ik ben een simpel persoon, maar het zou een idee zijn om een deal met Apple te sluiten zodat gebruikers kunnen downgraden tot iOS 18 uitkomt. Of wachten jullie gewoon tot iOS 18 beschikbaar is in augustus of september en hopen dat het probleem dan is opgelost?

Wat voor mij en velen met mij belangrijk is, is dat er gecommuniceerd wordt naar de klanten over de voortgang. Wij begrijpen dat het probleem aanwezig is en dat daar niet meteen iets aan gedaan kan worden, maar het is cruciaal dat jullie bij klanten blijven terugkomen met updates. Een wekelijkse update zou al een grote stap vooruit zijn. Wij moeten continu vragen naar de voortgang; het zou veel beter zijn als KPN zelf actief communiceert. Bel desnoods klanten op die een melding hebben gemaakt met een bericht als: "Beste heer/mevrouw, we zijn nog steeds bezig met een onderzoek samen met Apple. We hebben nog geen idee waar het probleem vandaan komt, maar we werken eraan."

Ik hoorde aan de telefoon, na zelf weer eens gebeld te hebben na een maand, dat er een workaround uitgerold gaat worden. Waarom wordt dit niet proactief gemeld?

Met vriendelijke groet,

Rico


Allereerst wil ook benadrukken dat ik doorgaans zeer tevreden ben over KPN. Jullie hebben altijd jullie zaken goed op orde en alles werkt prima.

Mijn frustratie zit namelijk in de communicatie. Twee jaar geleden speelde een vergelijkbare situatie en na enig aandringen hebben jullie toen een bericht geplaatst met updates. Dit heeft toen veel geholpen.

Het zou fijn zijn als er wederom een post met updates zou komen. Dat zou niet alleen mijn zorgen wegnemen, maar ook die van andere klanten.

Met vriendelijke groet,


Ik snap dat je meer duidelijkheid wilt, maar op dit moment is er geen duidelijkheid.

Het onderzoek is om de oorzaak te vinden, die is nog niet bekend. Tot de oorzaak bekend is, heeft het geen zin om te speculeren over mogelijke oplossingen, want je weet niet of het met de oorzaak te maken heeft. Het verhaal van de workaround klopt dus niet. Als er zoiets bekend is, zullen wij dat hier ook delen. Als wij niets delen, is er nog geen update. Ik kan dat op dit moment alleen herhalen.

Hoe vervelend het ook is, het is echt een kwestie van afwachten.


Rico00000 schreef:

Ik hoorde aan de telefoon, na zelf weer eens gebeld te hebben na een maand, dat er een workaround uitgerold gaat worden. Waarom wordt dit niet proactief gemeld?

Persoonlijk neem ik dergelijke uitspraken altijd met en korrel(tje) zout. Ik heb soms het gevoel dat zulke uitspraken gedaan worden om je voor even weer tevreden te stellen en dus weer even "van je af te zijn".

Ik vraag me dan ook af wat voor een work-around dat zou zijn. Een aanpassing in de software op de iPhone, een configuratie aanpassing op de iPhone, een aanpassing in de zendmasten, ...


Ik snap niet waarom dit gezegd wordt dan aan te telefoon door de kpn klantenservice 

Ik snap dat je meer duidelijkheid wilt, maar op dit moment is er geen duidelijkheid.

Het onderzoek is om de oorzaak te vinden, die is nog niet bekend. Tot de oorzaak bekend is, heeft het geen zin om te speculeren over mogelijke oplossingen, want je weet niet of het met de oorzaak te maken heeft. Het verhaal van de workaround klopt dus niet. Als er zoiets bekend is, zullen wij dat hier ook delen. Als wij niets delen, is er nog geen update. Ik kan dat op dit moment alleen herhalen.

Hoe vervelend het ook is, het is echt een kwestie van afwachten.

 


Ik snap niet waarom dit gezegd wordt dan aan te telefoon door de kpn klantenservice 

Dat weet ik ook niet, het kan bijvoorbeeld zijn dat diegene ergens een half woord heeft opgevangen en er conclusies aan heeft verbonden die nergens op gebaseerd zijn.

Als er iets bekend is zal het proactief gedeeld worden. Wij willen het dan delen en als je een melding bij de technische dienst hebt doen zij dat ook via sms of telefonisch.


Bij mij ook dit probleem al weken en wordt steeds erger. 3x een gesprek verbroken en de helpdesk moest mij tijdens het gesprek ook 2x terugbellen. Zodra ik een E zie dan helpt even naar vliegtuigmodus zetten en weer terug aan. 
 

ik overweeg om een in gebreke stelling brief te sturen om te zorgen dat mijn 06 nummer overgezet kan worden naar een andere provider. Ben op dit moment te afhankelijk van bereik door omstandigheden dat ik geen tijd meer heb om te wachten. Dit is te triest voor woorden, en ik wil sowieso een terugbetaling van abbo geld. Speciaal kpn genomen met de „premium“ bedrag ten opzichte van een virtuele provider voor de kwaliteit en bereikbaarheid.  Maar dit gedrag kan echt niet.  En nog lekker prijsverhoging doorvoeren ook. 


Ik ervaar hetzelfde probleem, nu alweer een maand lang ongeveer. Erg matig dat er nog steeds geen oplossing is gevonden voor dit toch wel ernstige probleem. Eerst dacht ik dat mijn telefoon misschien plots stuk was gegaan maar weken later zag ik ineens het nieuwsbericht op Tweakers…
 

  • schakelt van wifi bijna altijd naar edge
  • schakelt buiten (zonder wifi) soms op willekeurige momenten naar edge en blijft daarop tot ik airplane mode aan/uit zet
  • calls komen niet door op de telefoon (krijg later sms van gemiste oproepen)
  • oplossingen in dit topic werken tijdelijk (heel kort)

iPhone 12 pro met iOS 17.5.1

 

Ook ik wil uiteraard graag zsm een passende oplossing.


Reageer