Skip to main content

In Canada heb ik geen mobiel internet. De telefoon geeft niet aan dat ik in het buitenland ben en geen welkomst boodschap. Hij herkent wel providers. Aan/uitzetten helpt niet. Andere providers kiezen evenmin. Betekent dit dat de simkaart deels stuk is. WiFi werkt prima en bellen ook. Ik heb een extra bundel Canada gekocht alvorens naar Canada te gaan.

Hoi @Kete, welkom bij ons op het forum. Ben je wel verbonden met een Canadese provider? Het klinkt wel zo, doordat je kunt bellen. Of maak je gebruik van bellen via Wifi en ben je helemaal nog niet met een mobiel netwerk verbonden geweest? Het sms'je 'welkom in x’ wordt verzonden zodra je met een lokaal netwerk mobiel verbonden bent, vandaar dat ik er specifiek naar vraag. 

Als je wel bent verbonden met een lokale provider, staat roaming dan wel aan in de instellingen van jouw toestel?


Het sms’je “ welkom in” ontvang ik niet. Roaming staat aan. Ik kreeg in Canada NL alarm testbericht op maandag om 12 uur Nederlandse tijd midden in de nacht alhier.
Voorts geeft de telefoon wel een provider aan in de balk boven in beeld, bv Rogers. Ik heb allerlei andere providers ook geprobeerd maar ook deze werken niet. kortom de telefoon lijkt deels niet te herkennen dat ik in Canada ben.


Dat testbericht doet vermoeden dat je inderdaad wel met een netwerk verbonden bent @Kete, anders zou je die niet krijgen. Je hebt er in Canada alleen niet zoveel aan natuurlijk. 

Zou je jouw forumprofiel volledig (postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant, laatste 3 cijfers van de IBAN en het bewuste 06-nummer) kunnen invullen en een seintje geven als je dat gedaan hebt? Dan kan ik aan deze kant ook kijken naar de netwerkinstellingen voor jouw abonnement.


Forum profiel ingevuld


Ik mis de laatste 3 cijfers van de IBAN zo te zien nog @Kete, kan je die er ook nog aan toevoegen (dit kan bij het vakje 'Persoonlijke opmerkingen’). Die heb ik ook nodig om met je mee te kunnen kijken.


***


Merci @Kete. Zoals je ziet hebben we de cijfers verborgen in je reactie en verplaatst naar je profiel. I.v.m. privacy is het beter om nooit privégegevens openbaar op internet te zetten. 

Ik heb met de gegevens bij dit nummer gekeken. Zo te zien staat roaming op het netwerk aan. Ik zie ook geen 'Welkom in Canada’-melding staan en ook geen dataverbruik met een lokaal netwerk daar. 

Heb je daar ook de beschikking over een ander toestel, eventueel van iemand anders? Is het mogelijk om jouw simkaart daar eens als test in te doen en te kijken of het dan meegaat naar het andere toestel?


Inmiddels ben ik weer terug in Nederland. Helaas kan ik dat dus niet proberen.

Over een paar weken ga ik mogelijk naar Frankrijk en ik hoop dat ik daar wel roaming heb.

is het beter een nieuwe simkaart aan te vragen?


Ah, als je hier weer bent is de situatie in Canada nu lastig te testen inderdaad. In tegenstelling tot Canada kan je in Frankrijk dezelfde bundel gebruiken als in Nederland, mogelijk werkt dat ook anders daardoor. Heb je nu in Nederland weer een werkende dataverbinding?

Je kunt via een KPN winkel in de buurt voor de zekerheid een nieuwe simkaart aanvragen, dan sluiten we dat preventief uit voor de volgende reis.


Alles werkt naar behoren in Nederland


Dan verwacht ik dat het daarmee in Frankrijk ook werkt, maar het kan voor de zekerheid geen kwaad om de kaart te vervangen. Ze kunnen in de winkel dan ook een blik werpen op de roaming instellingen, dan kan dat ook uitgesloten worden.