Skip to main content
Antwoord

Geen mobiele dataverbinding in Zuid-Afrika terwijl een buitenlandbundel aanstaat

• October 7, 2025
  • 6 reacties
  • 98 keer bekeken

Ik heb vóór mijn vakantie een extra data bundel Zuid-Afrika gekocht. Nu ben ik in Kaapstad, maar ik krijg geen internet verbinding behalve via Wi-Fi. Roaming staat uiteraard aan. Wat nu? 

Beste antwoord door Maja van KPN

Update: de 36 stappen met de APN instellingen specifiek voor mijn toestel  hebben uiteindelijk het probleem opgelost!

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen?page=internet/handmatig-instellen/p9_t145?campaignid=so:c=merk-community

Het is wel bizar dat ik daar dus dagen naar op zoek ben geweest, en dat die info niet wordt bijgestuurd bij de aankoop van een buitenland bundel

Ah kijk aan, heel goed dat je dit toch gevonden hebt ​@Iris 1977 en dat het nu goed werkt!

Wat Neville aangeeft klopt wel, het aanpassen van de APN instellingen is niet iets dat gebruikelijk of noodzakelijk is voor het werken van roaming of een bundel. Onze standaard APN is ‘internet’, stond er bij jou iets anders in je toestel? Of stond deze er maar heb je nu iets anders ingevuld? 

6 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 7, 2025

Ik ga dalijk ook voor een maand een trip door zuid Afrika maken dus reageer enkel om de tips te lezen. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 9, 2025

Welkom op de community ​@Iris 1977, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat vreemd dat je helemaal geen internet hebt ondanks de bundel 😑

Lukt het wel om te verbinden met een Zuid-Afrikaans netwerk? Zijn er anderen in je reisgezelschap die zonder problemen kunnen internetten en zo ja, zijn die dan wellicht verbonden met een andere provider? 

Hoe je handmatig een andere provider kunt selecteren om mee te verbinden, lees je in het volgende artikel:

Als je hier op klikt, kom je automatisch bij het juiste stukje uit, maar ik wil je aanraden om de rest van het artikel ook te bekijken. Ik hoop dat het via een ander netwerk wél lukt, maar als het nog steeds mis gaat hoor ik het uiteraard graag. Wellicht is het in dat geval handiger om in rechtstreeks contact met 1 van mijn collega's te staan, zodat er echt even met je meegekeken kan worden. Dit kan online via  FacebookenX, maar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan (op je Nederlandse 06-nummer) teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt!  

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 9, 2025

Beste maja, mijn partner heeft een lebara abonnement met ook extra data bundel, die heeft geen probleem hier in Kaapstad.

Als ik roaming uitzet  zie ik af en toe wel  vodacom kpn boven in venster bij mijn verbinding .

Ik had het liefste chat contact met een medewerker, want ik zit niet op Facebook of X. Bellen is ook niet handig, want dat valt niet binnen de bundel die KPN aanbiedt. Voelt niet echt als service, zo vanuit het buitenland. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 9, 2025

Update: de 36 stappen met de APN instellingen specifiek voor mijn toestel  hebben uiteindelijk het probleem opgelost!

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/hulp-bij-instellen?page=internet/handmatig-instellen/p9_t145?campaignid=so:c=merk-community

Het is wel bizar dat ik daar dus dagen naar op zoek ben geweest, en dat die info niet wordt bijgestuurd bij de aankoop van een buitenland bundel

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • October 9, 2025

@Iris 1977 

Dit heeft eigenlijk niks te maken met je buitenland bundel. Je toestel stond gewoon verkeerd ingesteld, waardoor roaming niet werkte. 🙂 Bij je partner werkt roaming direct, omdat het toestel goed ingesteld staat. Lebara maakt gebruik van het kpn netwerk en heeft zover ik weet dezelfde roaming netwerken.

PS: Goed dat het nu wel werkt. 🙂

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 10, 2025

Ah kijk aan, heel goed dat je dit toch gevonden hebt ​@Iris 1977 en dat het nu goed werkt!

Wat Neville aangeeft klopt wel, het aanpassen van de APN instellingen is niet iets dat gebruikelijk of noodzakelijk is voor het werken van roaming of een bundel. Onze standaard APN is ‘internet’, stond er bij jou iets anders in je toestel? Of stond deze er maar heb je nu iets anders ingevuld?