Skip to main content

Op mijn toestel heb ik een contactpersoon aangelegd voor in geval van nood. Een emergency contact.
Mijn toestel is beveiligd met een PIN code. Wanneer er iets zou gebeuren kan men vanaf het allereerste scherm (daar waar je de PIN code moet ingeven), kiezen voor ‘Emergency Call'.

In het scherm dat daarop volgt kan men kiezen:
of een nummer ingeven, 
of de Emergency contact kiezen
Het is dan meestal de bedoeling dat men de persoon belt die als Emergency contact vermeld staat, vaak je partner.

Nu is het bij mij als volgt:
1. wanneer het toestel gedeblokeerd is (PIN code is dus ingevoerd), kan ik de Emergency contact, van uit ‘Contacts', gewoon bellen. Geen probleem, het nummer is dus goed.
2. wanneer het toestel geblokkeerd is en men op Emergency Call tapt en daarna handmatig een nummer kiest, dan werkt dat ook. Met andere woorden, er is dus wel een netwerkverbinding.

Echter…
wanneer het toestel geblokkeerd is en ik Emergency Call selecteer en in het volgend scherm op de Emergency-contact (dezelfde als onder 1) tap, dan krijg ik melding dat er geen netwerk verbinding is.

Samsung S10, Android v12

Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Dank bij voorbaat.
p.s.Ik heb nog onder ‘Network’ gekeken, daar staat 4G\3G\2G Auto Detect

 

Hallo @mw1950 , ik heb het zojuist even geprobeerd op mijn Samsung S10 Android 12. Het werkt zoals bedoeld. Eén tik op “Thuis” en de verbinding wordt gelegd. Geen idee wat er fout gaat bij jou. Het valt me op dat jouw telefoon in het Engels staat ingesteld maar dat zou niet moeten uitmaken.

 


Hartelijk dank voor de reactie.
Het vreemde is dat ik deze foutmelding in het verleden ook al een paar keer kreeg. Heb toen de boel maar zo gelaten, niet verder onderzocht. Met de gedachte van ‘Wanneer zou ik het nodig hebben….’

Eergisteren toch weer eens geprobeerd: weer de foutmelding. Gisteren geprobeerd, niets veranderd(!), maar toen deed ‘ie het plotseling wel. Ik blij, ging ervan uit dat het misschien een tijdelijke zaak was. dus ‘opgelost’.

Tenminste.. dat dácht ik. 
Vandaag weer geprobeerd en ja hoor, weer geen netwerk.
Ben er vandaag dan 'dieper’ ingedoken, in zoverre, dat ik dus de diverse mogelijkheden geprobeerd, c.q. vergeleken heb.

Ergens las ik een vaag verhaal over de SIM kaart, dat ‘ie unlocked moest zijn, om emergency contacts te kunnen bellen(?).
Reden om eens in de settings te kijken.

Zou jij s.v.p. willen kijken hoe e.e.a. bij jou in de settings staat?
Settings > About Phone (Helemaal onderaan) > Status Information > SIM card status, bij mij staat Mobile Network state: disconnected.
In het vorige scherm staat ‘Ethernet MAC address: Unavailable'.

Zou het daarmee te maken hebben?

Later…
Hmm..  heb Wi-Fi uitgezet, toen veranderde het in Connected. De smartphone opnieuw opgestart. Nog steeds dezelfde fout. 
Zucht ...


Bij mij dezelfde informatie op die plaatsen. Ook hier verandert de Mobiel netwerk status van verbonden naar verbroken afhankelijk van wifi uit of aan. Ik zie geen verband met het probleem. In beide gevallen blijft de noodoproep probleemloos werken.

Wat voor een simkaart heb je? Een recente KPN simkaart of misschien nog een Telfort simkaart die gemigreerd is naar KPN?


SIM kaart is van KPN, destijds, januari 2020, van een oud mobieltje (ook een SIM van KPN) in de KPN winkel laten overzetten naar de smartphone, met een abonnement uiteraard.

Tja … heb ik weer, ingewikkeld.
Waar je uiteraard niets over terug kan vinden op Internet.
(Al uitgebreid gezocht)


Enfin, mijn vrouw heeft exact dezelfde smartphone (Samsung S10).

Gisteren in de namiddag. Op haar toestel leg ik twee emergency contacts aan.
Nadat ik ingelogd ben op haar toestel (na de PIN codes dus), zijn deze contacten via Telefoon te kiezen en te bellen.
Gebruik ik echt “Noodoproepen”, dan is het jammer, maar helaas: ‘Niet aangemeld bij netwerk’ 
Sterker nog, hetzelfde krijg ik ook wanneer ik handmatig een telefoonnummer kies!
huh…!?
Op mijn toestel kon ik, onder ‘Noodoproepen', wel handmatig een nummer kiezen, t.w. het nummer van de vaste lijn thuis, en dat werkte dat wel. De noodoproep contacten werkten dan weer niet.
(zie eerdere berichten)


Gisteren in de namiddag. Ik probeerde de 'noodoproep-contacten’ op mijn toestel: die werkten ineens weer wél! *
Nogmaals huh!?
(* vanmorgen overigens weer niet...)

Ik heb de toestellen naast elkaar gelegd en de instellingen vergeleken. Kon geen verschil ontdekken.
FWIW: haar SIM kaart, geplaatst in de KPN winkel is van 2021.
Beide toestellen hebben 1 SIM kaart
APN staat op Internet
Network operators: Select automatically lAan]
(uitgeprobeerd: alleen KPN, dus Select Automatically lUit], dat maakt geen verschil)

Kortom:
2x Samsung S10, beide een enkele KPN SIM, instellingen zijn, voor zover ik het kan zien allemaal gelijk.
Op toestel 1 (mijn) : bij noodoproep, nummer kiezen kan wel, bellen via emergency contacts in 99% van de gevallen niet.
Op toestel 2 (mijn vrouw): werkt noodoproep helemaal niet, noch nummer kiezen, noch via Emergency contacts. ‘Niet aangemeld bij netwerk’.
Op beide toestellen zijn, voor zover ik het kan zien, de netwerk instellingen gelijk.

 


Zijn dat soms de pincodes van de simkaart????

Ben je wel bereikbaar als de telefoon in stand-by is? (!)


Het zijn mijn eigen PIN codes.


Stand-by(?) Euhm…


Ik moet 2x de PIN code ingeven: 1e keer om de SIM te deblokkeren en de 2e om het toestel de deblokkeren.
Wanneer ik het toestel alleen maar aanzet, zónder de 1e keer de PIN in te voeren en ik bel vanaf mijn vaste nummer, dan werkt het niet.
Na het invoeren van de 1e PIN (SIM gedeblokkeerd, maar toestel nog steeds geblokkeerd) dan gaat ‘ie wel over.
Tenminste…. als je dát bedoelt…

 


Hallo @mw1950 , dat laatste verklaart veel.

Ik was er bij mijn eerste antwoord vanuit gegaan, dat het toestel al aanstond met actieve simkaart en dat alleen de toestelblokkering actief was geworden. Dan kan je een noodoproep plaatsen vanaf het “unlock” scherm.

Maar als je het toestel eerst nog aan moet zetten, dan moet je de SIM pincode invoeren, anders is het netwerk niet actief. Alleen dan kan je op het tweede scherm een noodoproep plaatsen.

Zonder SIM pincode is er geen actief netwerk en is er dus geen noodoproep mogelijk.

Alleen bellen naar 112 is mogelijk, maar dat werkt zelfs zonder simkaart in het toestel.


Dat bedoel ik. Je zet hem helemaal uit. Dan is bij aanzetten ook de simkaart dus nog vergrendeld. En dus geen netwerk. 

Beter je toestel dus stand-by laten. Blijf je ook nog bereikbaar. 

Mobiel is goedkoper dan vast, zeker met een abonnement. 


Ah!

SUPER! 

Heel, heel hartelijk dank!

Dat van 112 wist ik niet, eerlijk gezegd. Dat deze op het eerste scherm staat (met geblokkeerde SIM kaart) is dan, achteraf gezien, logisch.
En ook logisch dat je emergency contacts pas bij een gedeblokkeerde SIM kaart kan bellen, anders kan je hele telefoonboek wel ‘Emergency Contacts’ maken en gratis bellen.

Het werkt inderdaad naar behoren.


Nogmaals, heel hartelijk dank!

 

(p.s.  moet bekennen: voel me wel behoorlijk ‘opgelaten’ met zo'n domme vraag… 
tjonge jonge jonge… niet te geloven. Had ik 'm maar niet gesteld. Aan de andere kant…
dan had ik het antwoord nooit geweten)

 


Graag gedaan @mw1950 

Domme vragen zijn er niet. Je bent pas dom als je het niet vraagt 😅. We helpen je graag.