Skip to main content

Ik heb op mijn nieuwe Samsung S22 (met KPN abonnement) geen NL Alert testbericht ontvangen.

Op de Samsung A52 (KPN Pre-paid) is het bericht wel ontvangen. 

Beide apparaten waren in de huiskamer en waren ingeschakeld.

De instellingen voor noodwaarschuwingen van beide apparaten zijn hetzelfde.

Iemand enig idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Hoe controleer ik of mijn telefoon goed is ingesteld?

Vrijwel alle mobiele telefoons die in Nederland verkocht worden zijn standaard ingesteld voor NL-Alert.

Heb je een Iphone? Lees dan hoe je kan controleren of NL-Alert goed is ingesteld. Heb je géén Iphone? Dan mag je ervan uitgaan dat je een Android besturingssysteem hebt. Bekijk de instructies om je Android telefoon te controleren.

Vorige generaties Samsungs werken net even anders. Daarom heeft Samsung een instructievideo op hun site staan.

Heb je een toestel zonder touchscreen, zoals een oudere Nokia telefoon, dan kun je je toestel mogelijk handmatig instellen voor het ontvangen van NL-Alert. Zoek dan in het menu van je toestel naar "Cell Broadcast"en meld je aan ("Subscribe") voor kanaal 919. Via dat kanaal worden Cell Broadcast berichten verstuurd.

Heeft jouw telefoon een ander besturingssysteem? Neem dan contact op met de klantenservice van het merk van jouw telefoon. Bijvoorbeeld van SamsungHuaweiSony of OnePlus


Anders zul je contact op moeten nemen met samsung maar KPN heeft hier niets mee te maken volgens mij.


Samsung

Samsung-telefoons zijn in principe standaard goed ingesteld voor NL Alert. Wil je het toch controleren, ga dan naar ‘Berichten > Optieknop > Instellingen > Cell Broadcast’ gaan en schakel Cell Broadcast in.

Vervolgens moet je het kanaal ‘Mijn kanaal’ selecteren en een nieuw kanaal inschakelen. Voer bij Kanaalnaam ‘NL-Alert’ in, bij Kanaalnummer ‘919’ en zorg dat het vinkje bij ‘Kanaal inschakelen’ is ingeschakeld. Sla de wijziging op en je toestel is juist ingesteld om NL Alerts te ontvangen.

nl alert androidnl alert androidnl alert android

Bij relatief nieuwe toestellen van de fabrikant zoals de Galaxy S21, Galaxy S22 of Samsung Galaxy A53 ga je naar ‘Berichten > Instellingen > Instellingen noodwaarschuwing’ en kun je bij ‘Noodwaarschuwingen’ NL Alert instellen.

Anders zul je contact op moeten nemen met samsung maar KPN heeft hier niets mee te maken volgens mij.

 

Admin edit: berichten samengevoegd voor volledigheid


Bedankt @Jeroen Ruiter voor je bericht. Alleen is dat bedoeld voor oudere versies Android.

Beide toestellen hebben Android 12. Ik heb de instructies gevolgd die op https://www.seniorweb.nl/tip/nl-alert-instellen-telefoon staan, nl

NL-Alert instellen (Android)

Controleer zo op een Android-toestel met Android 11 of nieuwer of NL-Alert goed is ingesteld:

  • Tik op Instellingen.
  • Typ bovenaan in het zoekvak 'Noodwaarschuwingen'.
  • Tik op Draadloze noodwaarschuwingen.
  • Tik op Draadloze noodwaarschuwingen.
  • Controleer of het schuifje naast 'NL-Alert ' aan staat. Is de optie niet actief, tik er dan op om hem te activeren.
  • Sluit de instellingen.

De toestellen hebben en hadden dezelfde instellingen:
 

 


Ik denk dat u dan het beste bij Samsung kunt zijn. Helaas zullen die roepen dat u dan het beste een fabriesreset kan uitvoeren wat in mijn ogen onnodig is. Check de volgende keer of het weer mis gaat. Misschien was het nu toeval.


Hoi @Jeroen Ruiter 

 Misschien was het nu toeval.

Toeval bestaat niet, oorzaak en gevolg wel.😎