Skip to main content

Sinds ik de update naar Android 10 heb gedraaid heeft mijn mobiel met perioden geen mobiel of internet bereik. Net na de update had ik dit probleem en heeft kpn mij een nieuwe sim opgestuurd, het zou niet aan de update liggen. Maar nog met de oude sim deed de service het ineens wel. Nu is opnieuw het bereik weg zonder dat ik ook maar iets heb gedaan.

Op internet lees ik dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat het toch echt gekoppeld is aan de Android 10 update. Ik zou het liefst terug gaan naar Android 9. Mijn telefoon daarmee beter. Naast dat ik geen bereik heb, loopt hij nu vaker vast en gaat de accu veel sneller leeg.

Ik hoor graag of dit mogelijk is. En bovenal wat ik kan doen om weer bereik te krijgen. 

 

 

Hallo @MarHam,
Vervelend dat die issue is ontstaan door een recente update.  Downgraden zoals dat zo mooi heet is niet mogelijk. Het is helaas wachten tot Sony met een nieuwe update komt.
Misschien kan het helpen om Sony hierover kunnen contacteren en kijken of hun misschien een oplossing hebben. 

Je zou het toestel ook ter reparatie kunnen opsturen, zodat er daar naar gekeken wordt of er niet meer aan de hand is en het daar kunnen oplossen.  Houd er wel rekening mee dat in de situatie waar in we zitten het misschien langer kan duren.


Ik heb ook contact gehad met Sony hierover en zij adviseerde mij het volgende aan kpn te vragen:

"Een situatie die het kan zijn is dat uw netwerk forceert dat telefoongesprekken over VoLTE gaan, soort Voip dus internetbellen als whatsapp maar dan voor de mobiele nummers. U heeft geen VoLTE op uw toestel. Dit kan verklaren waarom gesprekken niet doorkomen. Echter de vraag is het wel beschikbaar op uw netwerk? Kunnen zij deze dan aan of uit zetten voor u en test u het verschil.

Ook of u wel via deze netwerk operator die u heeft kunt overleggen of ze bij hun VoLTE uit kunnen zetten voor uw mobiele abonnement. Dit zou uw situatie direct kunnen verhelpen indien mogelijk."

 

Dus de vraag: kunnen jullie dit bij mij zsm uitzetten? 


Hallo @MarHam,
Vul in dat geval je forumprofiel vast aan met je gegevens, alleen in de vakjes waar privé bovenstaat. De privé vakjes zijn namelijk alleen zichtbaar voor jou en de KPN medewerkers.  
Dan pakt een medewerker het verder voor je op. Het is wat drukker hier dan normaal, dus het duurt wat mogelijk wat langer. 


Dat heb ik gedaan. Bedankt voir uw snelle reactie. Op welke wijze hoor ik nu van uw collega? 


Dat heb ik gedaan. Bedankt voir uw snelle reactie. Op welke wijze hoor ik nu van uw collega? 

Ik wil benadrukken dat ik net als u een klant ben, wij ondersteunen ook hier op vrijwillige wijze. Maar de moderator gereageerd hier in dit topic, je krijgt vaak automatisch een email als de medewerker komt voor de ondersteuning.  


@MarHam Welkom hier. bedankt voor je bericht. @ChrisWissink Jij ook bedankt voor het doorvragen, top!

Wat bijzonder dat je telefoon na de update ineens minder goed mobiel bereik heeft, alsof de antenne is gedraaid:wink:. Het advies van Sony vind ik wel bijzonder. Je hebt geen mobiel bereik, bedoel je daarmee 3G/4G? 
We onderscheiden globaal gezien 2G-3G-4G frequentie. 
2G wordt gebruikt voor sms en bellen
3G wordt gebruikt voor bellen en internetten 
4G wordt gebruikt voor (VoLTE) bellen en internetten (live streamen) Netflix kijken etc. 

Als je slecht 4G mobiel bereik hebt, dan heeft VoLTE bellen dus geen zin en zou je terugvallen op het 2G frequentie (traditioneel) bellen. 
Wat Sony misschien bedoelt, als je een slechte bel- verbinding hebt, om te bellen via de wifi.

Ik neem hier dus het een en ander aan, dus ik weet niet of ik jouw probleem nu goed begrijp. Als je er niet mee uit de voeten kunt, laat je het dan even weten? Dan kijk ik even verder! 
VoLTE bellen staat trouwens (standaard) ingeschakeld. Het is dus niet geblokkeerd. Welk type toestel heb je, dan kijk ik of we jouw type toestel ondersteunen voor VoLTE bellen?

 

 


Dat heb ik gedaan. Bedankt voir uw snelle reactie. Op welke wijze hoor ik nu van uw collega? 

Ik wil benadrukken dat ik net als u een klant ben, wij ondersteunen ook hier op vrijwillige wijze. Maar de moderator gereageerd hier in dit topic, je krijgt vaak automatisch een email als de medewerker komt voor de ondersteuning.  

Bedankt Chris voor zover! 


@Lisa

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb een Sony Xperia XZ2 Compact.

Ik heb geen enkel bereik. Geen 2, 3 of 4G. Gewoon geen service. 

Wat Sony aangeeft is dat mijn telefoon niet geschikt is voor bellen via Volte. En dat kon er standaard wel mee werkt en dat het signaal daardoor niet door zou komen.

Ik kan op mijn telefoon geen volte aan of uit zetten. Even zo kan ik niet kiezen tussen 2, 3 of 4G. Het staat gewoon standaard ingesteld op 4G.

Kpn zou dus Volte uit moeten zetten voor mij. Echter, van de klantenservice begrijp ik dat dit een lastig iets is. Het kan nog wel dagen duren voordat er iets mee gedaan kan worden. :(

Ik ben overigens niet de enige Xperia XZ2 compact houder die hier last van heeft. Meerdere hebben soortgelijke klachten na de update. Ik baal er alleen wel van dat Volte uitzetten zo lang duurt en lastig is! 

 

In de tussentijd heeft een collega van kpn mijn nummer even doorgeschakeld. Ik wil dit graag wijzigen, maar ik kan nergens bij mijn Kpn vinden waar ik dat kan doen. Alleen maar hoe ik dat op mijn telefoon kan doen, maar ja, die werkt natuurlijk niet 😉 Kunt u mij er meer over vertellen? 


@MarHam Excuses voor de ietwat late reactie! yes ik kan én VoLTE bellen voor je blokkeren in het netwerk én kan even kijken of ik de doorschakeling eraf kan halen. 
Ik kijk meteen even.

EDIT: Ik zie dat mijn collega's van het mobiele netwerk VoLTE al hebben geblokkeerd. Klopt het dat de doorschakeling ook al is verwijderd? 
Laat het maar weten als ik nog iets voor je kan betekenen. 


De Xperia XZ2 compact heeft wel degelijk VoLTE. Ga naar Instellingen/Netwerk en internet/Mobiel netwerk (kpn). Daar kan je de keus maken: al dan niet bellen via 4G. Dat is VoLTE. Ik heb hem aanstaan en dat werkt bij mij prima, ook onder Android 10.


@MarHam Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Mag ik er vanuit gaan dat alles is opgelost? Als je nog vragen hebt lezen we het graag. 


Beste Lisa. 

Er is nog steeds helemaal niets opgelost. We zijn inmiddels een maand verder. En ik kan nog steeds niet bellen of internetten. Ik wordt al een maand heen en weer gestuurd tussen kpn en Sony. Een oplossing heeft geen van 2en tot op heden. Sony reageert nergens op. Het uitschakelen van volte heeft helaas geen verschil gemaakt. Desondanks bedankt voor het uitschakelen ervan.

Met vriendelijke groet 

Marham


@MarHam Jammer om te horen. Het enige wat je kunt doen is aan blijven kloppen bij Sony. Eventueel het toestel toesturen voor garantie.
Je hebt immers een telefoon om in verbinding te staan met de wereld. 


Reageer