Skip to main content

Net terug van vakantie - en twee keer een overtocht gemaakt naar Corsica. een keer vanuit Genua, en een keer naar Nice. Vanuit Genua geen kosten doorbelast gekregen, naar Nice wel (60 euro per telefoon). 

Vrij bellen binnen de EU - zoals op de website staat - gaat dus niet op - je wordt door de KPN belazerd en bedonderd … en uiteraard geen reactie anders dan ‘pech’/ ‘jammer voor u’.

 

Hallo @Jeroen 

KPN houdt zich net als de andere providers aan de EU-regeling “Roam like at home” waarbij je in de hele EU gebruik kan maken van jouw telefoon net als in Nederland. Er zijn echter uitzonderingen. Alleen als je je in een land van de EU bevindt geldt de EU regeling. Op veerboten wordt vaak ‘dekking’ aan boord aangeboden. Dit valt buiten de EU regeling. De veerboten naar Noorwegen zijn berucht op het forum, maar ook Corsica Ferries biedt dit aan. Er staat ook een waarschuwing op hun website.

https://nl.corsicaferries.com/de-ferries/mobiele-telefoon.html

 

Ook KPN heeft een waarschuwing op de website staan

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm


thanks - wel bijzonder dat op de heenweg vanuit Genua naar Corsica geen kosten zijn gemaakt, en op de terugweg wel… Maar goed, blijkbaar moet je eerst een boekwerkje aan waarschuwingen lezen, en wordt niet de satelliet functie automatisch uitgezet door KPN. Dank voor de snelle reacties.


Hoi @Jeroen Een vervelende verrassing zo in je vakantie, maar helaas nu niets meer aan te doen.
Wat de heenreis betreft, was dat met dezelfde maatschappij? Mogelijk was het schip op die overtocht niet voorzien van deze apparatuur.


Maar goed, blijkbaar moet je eerst een boekwerkje aan waarschuwingen lezen, en wordt niet de satelliet functie automatisch uitgezet door KPN. 

Ik ben het volledig met je eens dat er iets zou moeten komen waarbij je je moet aanmelden om gebruik te maken van die maritieme netwerken (opt-in) i.p.v. dat je je moet afmelden om geen gebruik te maken van die maritieme netwerken (opt-out).

De vraag is of KPN dat kan regelen.

Zelf pleit ik er al tijden voor dat je in Europa roaming niet meer aan hoeft te zetten en als roaming uit staat dan zal de telefoon voor data dus ook niet verbonden worden met dat maritieme netwerk of op de Griekse eilanden onder de kust van Albanië en Turkije met een provider uit die landen. 


Moby op de heen reis, Corsica Ferries op de terug reis… daar zal het verschil dus in zitten. @wjb waarom zou KPN dat niet kunnen regelen? Ik heb het vermoeden dat er meer kan (gebeurt) met onze mobiele telefoons dan we weten (en lief is ;))


@wjb waarom zou KPN dat niet kunnen regelen? Ik heb het vermoeden dat er meer kan (gebeurt) met onze mobiele telefoons dan we weten (en lief is ;))

Dan zou KPN er een lijst van initieel te blokkeren netwerken op na moeten houden waarmee niet automatisch verbonden mag worden en deze lijst met de sim kaart uit moeten wisselen. Ik denk niet dat daar processen voor ingericht zijn.


Moby op de heen reis, Corsica Ferries op de terug reis… daar zal het verschil dus in zitten.​​​​

Dat klopt. Volgens hun website https://www.mobylines.nl/aan-boord/internet-en-wi-fi/ bieden ze alleen een betaalde WiFi-dienst aan en is er geen Maritiem netwerk voor de mobiele telefoon aan boord.