Skip to main content

Beste KPN,

Ik ben inmiddels 10 jaar klant van een mobiel KPN abonnement, waarin ik nog nooit buiten mijn databundel ben getreden. Blijkbaar afgelopen maand wel toen ik ziek thuis kwam te zitten, want ik kreeg opeens een onverwachte rekening van een belachelijk hoge €75 extra. Ik heb echter nooit een waarschuwing ontvangen dat ik het einde van mijn bundel bereikt had, wat wel verplicht is volgens de gedragscode Transparatie Mobiel Datagebruik die ook KPN heeft ondertekend. Met deze waarschuwing had ik mijn bundel tijdelijk kunnen verhogen naar onbeperkt voor €3,99. En aangezien dit mogelijk is met één druk op een knop: is het dan niet extreem vreemd dat anno 2022 de extra kosten dan ooit hoger dan €3,99 kunnen zijn??

Dit geeft mij het gevoel na 10 jaar klant te zijn opeens te worden opgelicht. Voor mij is de wenselijke oplossing van deze situatie dat (1) deze waarschuwing worden aangezet, en (2) ik niet €75 extra maar €3,99 extra betaal voor mijn zonder-waarschuwing buitenbundel gebruik.

Alvast bedankt,

Kevin

Gaat het nu om kosten voor bellen of kosten voor data (Internet)?

Die gedragscode is alleen voor data, niet voor bellen.


Deze kosten kunnen zoals @wjb zijn enkel gaan over bellen, bij data zal er nooit extra kosten worden gerekend tenzij u dit handmatig aan zet of als u lekker aan het roamen bent in het buitenland. Maar hier zit dan weer een limiet op van €60,50.

Verder is het natuurlijk zo dat die bundel bedoeld is om vooraf aan te zetten, als het zo zou zijn dat u maximaal maar 3,99 boven de bundel kan gaan en het daarna onbeperkt is dan zet niemand de bundel nog aan omdat het overbodig is. Dus deze beredeneren klopt in mijn ogen niet helemaal.

 

Mocht je willen dat KPN zelf inhoudelijk op je bericht reageert en dat zal vast je doel zijn van dit forumbericht is het belangrijk dat u uw https://forum.kpn.com/settings/profile zo volledig mogelijk invult. Dan kan een van mijn collega's mee kijken met de situatie. 

 

Beterschap mocht u nog niet helemaal beter zijn. 


Dank voor jullie antwoorden.

Het gaat inderdaad uitsluitend om bellen; mijn terminologie in mijn eerste bericht was duidelijk niet helemaal spot-on.

Als die gedragscode uitsluitend over data (internet) gaat, okay, dan is dat zo. Maar waarschuwt KPN dan helemaal niet bij buitenbundel bellen? Want in deze forumpost lees ik van Lisa: “Wij sturen namelijk voor beide bundels sms'jes.” In de FAQ van KPN kan ik dit niet eenvoudig vinden, maar in de FAQ van bijvoorbeeld Vodafone staat wel dat ze waarschuwen bij 80% van de belbundel. Dus het lijkt mij dat een goed aangeschreven bedrijf zoals KPN ook waarschuwingen zou moeten sturen?

Zonder een dergelijke waarschuwing moet een consument namelijk opeens véél meer betalen, zonder dat de consument dit weet of met die extra kosten op dat moment heeft ingestemd. Dat is niet transparant, en daarmee niet klantvriendelijk. Daarmee hoop ik dat er in mijn geval simpelweg iets is mis gegaan met het versturen van de waarschuwing (want ik krijg wel andere SMS’jes van KPN over bijv. onderhoud in mijn regio), en dat KPN normaliter wel waarschuwingen verstuurt over de belbundel.

Ik heb mijn profiel volledig ingevuld. Ik zou het inderdaad fijn vinden als KPN inhoudelijk reageert.


Hoi @floquation . Welkom op het forum.
Erg spijtig dat je zo verrast bent door die belkosten. Wij sturen hier geen waarschuwingen achteraan. We gaan er van uit dat je zelf bijhoudt hoeveel je ongeveer belt per maand en een extra bundel koopt als je denkt dat je er overheen gaat. 

Bij data is dat een ander verhaal. Dat gaat soms ongemerkt mis en zeker in het buitenland kan het dan snel gaan. Vandaar dat we daar waarschuwingen op hebben gezet inclusief een limiet. 

Om dit in de toekomst te voorkomen raad ik ook de MijnKPN app aan.  Dan heb je het overzicht.