Skip to main content

Beste KPN,

 

Na meerdere telefoon gesprekken ben ik geen stap verder gekomen met jullie. Ik ben om te beginnen meer dan 20 jaar klant bij KPN en hoe KPN nu met me omgaat is ‘’not done’’.

 

Laat ik beginnen bij het begin. Ik heb 2 abonnementen lopen bij KPN, 1 voor mezelf en 1 voor mijn zoon. Nu is het zo dat mijn zoon de game brawl stars (game) op zijn telefoon heeft en dat zijn account gehackt is. Er zijn via mobile billing van KPN via google playstore een serie aan bedragen afgeschreven binnen 2 dagen, het gaat om een totaal bedrag van 420 euro!!! 

Nu denkt iedereen van ‘’ja, maar dat kan je zoon geweest zijn’’, nou dat heb ik allemaal uitgezocht en dat is dus niet zo. Ik heb de app family link op mijn telefoon zoals vele nederlanders dat ook hebben en daar kan ik zien hoeveel tijd mijn zoon op elk app/game door brengt op dag basis. Nu is het zo dat hij de betreffende datums en tijdstippen helemaal niet op brawlstars zat.  Daarnaast zit er een patroon in van betalingen die afgeschreven zijn dat een spelend kind zo’n patroon nooit zal laten zien. Ik heb zelf een eigen bedrijf in mobile apps en games en weet watvoor patronen je kan verwachten.

 

Ik heb om te beginnen contact gezocht met Google playstore (wat al onmogelijk is), maar daar moest ik dus per transactie een klacht indienen en dan wordt je dus gewoon afgewipeld met een automatische reactie van Google:
Hallo,
 
We hebben je terugbetalingsverzoek van € 10,99 voor 170 edelstenen (Brawl Stars), transactie-ID GPA.3347-2663-1526-17131, ontvangen. We kunnen geen terugbetaling voor de aankoop uitvoeren omdat deze niet aan ons beleid voldoet. Onze excuses voor het ongemak.

 

Daarna ben ik terug gegaan naar KPN, omdat de betaling via het mobile platform liep van KPN en dat KPN de mogelijkheid heeft om mij te refunden en dat bedrag in te houden van de betalingen die gedaan worden naar Google via hun mobile billing platform. Ik zou binnen een dag teruggebeld worden door KPN en heb daar ook een sms bevestiging voor gekregen, maar tot op heden (7 dagen verder) geen enkel belletje nog gekregen. 

 

Ik eis van KPN dat ze met een gepaste oplossing komen!

 

 

Als u bent opgelicht lijkt mij de eerste stap aangifte doen, toch?

 

Ik zie ook niet waarom KPN u zou moeten refunden zonder enig bewijs van oplichting (dus niet uw woord, maar een aangifte en onderzoek van politie/justitie). Of zeg ik nu iets heel geks? Ik begrijp dat het erg vervelend is maar ik zie niet wat KPN hier fout in doet en daarmee uw tirade juist gericht is.


Welkom op ons forum, @Nabil40, goed dat je ons gevonden hebt. Het spijt me om te lezen dat jouw zoon de dupe is geworden van een hack, waardoor jij nu met hoge kosten zit. Ik snap dat je niet voor deze kosten wilt opdraaien, maar ik kan je hierin niet tegemoetkomen. Hoewel de kosten voor de Google Play Store aankopen op de factuur van KPN staan, worden deze kosten niet door ons in rekening gebracht. De kosten worden door Google Play Store in rekening gebracht. Je hebt aan Google alleen toestemming gegeven om de betaling via de factuur van jouw mobiele abonnement te innen. Wij zijn in deze dus een soort doorgeefluik van de betaling. Om over te gaan op een vergoeding van deze kosten door Google of KPN, zal er eerst aangetoond moeten worden dat het hier inderdaad om oplichting gaat. De eerste stap is dan, zoals Maurice85 ook aangeeft, een aangifte. 

Wat ik wel voor je kan doen, is het blokkeren van de mogelijkheid tot het betalen van de Google Play Store aankopen via de KPN factuur. Er komt dan een blokkade op betalen via de factuur. Dat betekent ook dat jouw zoon zijn aankopen via de Google Play Store niet meer via de factuur kan doen. Er zal dan een andere manier van betaling gekozen moeten worden. Wil je dat ik dit voor je in orde maak? Zo ja, dan wil ik je vragen je forumprofiel aan te vullen met het 06-nummer en bijbehorende klantnummer in kwestie, postcode, huisnummer en geboortedatum. Het mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje wanneer je jouw profiel hebt ingevuld?


Wat ik wel voor je kan doen, is het blokkeren van de mogelijkheid tot het betalen van de Google Play Store aankopen via de KPN factuur. Er komt dan een blokkade op betalen via de factuur.

En dit zou eigenlijk altijd gedaan moeten worden. Ik ben een pertinent tegenstander van betalen via de factuur van de provider en wat mij betreft zou die "service" zelfs wettelijk verboden moeten worden, het leidt te vaak tot onbedoelde uitgaven.