Skip to main content
Beantwoord

Gelijk datalimiet in Mexico bereikt na uitschakelen vliegtuigmodus

• June 9, 2025
  • 4 reacties
  • 65 keer bekeken

Beste KPN,

Ik verblijf momenteel in Mexico en probeer contact op te nemen via de chat, maar dat lijkt helaas niet mogelijk. Bellen of gebeld worden is vanwege de hoge kosten geen haalbare optie.

Gisteren bij aankomst haalde ik mijn telefoon uit de vliegtuigmodus en ontving vrijwel direct een sms van KPN dat ik het volledige limiet van €60,50 voor internet buiten de EU al had bereikt. Dit verbaasde me enorm, want ik heb zelf geen gebruik gemaakt van data en mijn toestel was nog maar net ingeschakeld.

Ik vraag me dan ook af hoe dit mogelijk is. Ik ben het niet eens met deze kosten, temeer omdat ik nooit expliciet om deze dienst heb gevraagd. Sterker nog, in het verleden was data in Mexico met mijn KPN-abonnement niet eens beschikbaar.

Ik hoor graag hoe dit kan en ontvang graag een reactie, bij voorkeur per mail of hier via het platform.

Alvast dank!

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi ​@LuzHNava, wat ontzettend jammer dat je jouw vakantie begonnen bent met een onverwachte financiële tegenvaller 😕

Je geeft aan dat je deze dienst niet aangevraagd hebt en dat je niet verplicht mag worden om te betalen voor iets dat je niet geaccepteerd hebt, maar dit zit toch iets anders dan jij lijkt te denken.

Om gebruik te kunnen maken van internet in het buitenland, zal je de optie ‘roaming’ aan moeten hebben staan in je toestel. Dit is iets dat je zelf kunt instellen, jouw mobiele provider kan dit niet voor of namens jou doen. Wij hebben er als provider dus geen invloed op of deze optie aan staat in jouw toestel. Als je roaming aan hebt staan, zal jouw toestel niet alleen verbinding maken met het KPN netwerk, maar ook met het netwerk van buitenlandse providers, als het KPN netwerk niet beschikbaar is en je binnen het bereik bent van zendmasten van buitenlandse netwerken. Met het aanzetten van roaming (en waarschijnlijk ook de optie ‘automatische netwerkselectie”) geef jij jouw toestel zélf dus de opdracht om met een buitenlands netwerk te verbinden. 
Het betreffende netwerk brengt de kosten hiervoor vervolgens bij ons in rekening, en wij berekenen dit weer door aan jou, aangezien jij de daadwerkelijke gebruiker bent van de data. Je hebt dit bedrag dus niet betaald aan ons, maar via ons aan het Mexicaanse netwerk waar je gebruik van hebt gemaakt. 

Dat dit niet je bedoeling is geweest, begrijp ik helemaal. Ik zie dat ​@JanD al heeft gedeeld hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen met een algemene blokkade op internet buiten de EU.

4 reacties

• June 9, 2025

Data buiten de EU gebruiken is enorm duur. Zodra jou toestel verbinding maakt zijn er op de achtergrond apps en onderdelen van het besturingssysteem die meteen allerlei data uitwisselen. Zonder dat je zelf iets doet zit je zo aan die 60 euro.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 9, 2025

Beste ​@LuzHNava KPN is bereikbaar via X, Facebook en +31 6 1200 1200

SMS ‘ bescherming aan’ naar 1266 om toekomstige kosten buiten de EU te voorkomen.

Op het moment dat je je mobiel uit de vliegtuigstand haalde, heeft deze toch automatissch verbinding gemaakt met een mast en dan kunnen de kosten snel oplopen.

Om dit in de toekomst te voorkomen zet dan behalve de eerdergenmoemde SMS tevens inm ke mobiel automatisch met een provider verbinden op handmatig.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 10, 2025

Er is een bedrag in rekening gebracht voor een dienst die ik nooit heb aangevraagd of geaccepteerd. Dat is onacceptabel en in strijd met de rechten van consumenten.

Als klant voel ik mij misleid. KPN moet verantwoordelijkheid nemen en deze fout rechtzetten. Anders zal ik dit melden bij de bevoegde autoriteiten.

Ik herhaal: ik heb deze dienst niet gevraagd. Niemand mag verplicht worden te betalen voor iets wat hij of zij niet bewust heeft geactiveerd.

Dergelijke kosten moeten transparant en optioneel zijn — niet automatisch en zonder toestemming. Dit is geen service, maar misbruik.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 17, 2025

Hi ​@LuzHNava, wat ontzettend jammer dat je jouw vakantie begonnen bent met een onverwachte financiële tegenvaller 😕

Je geeft aan dat je deze dienst niet aangevraagd hebt en dat je niet verplicht mag worden om te betalen voor iets dat je niet geaccepteerd hebt, maar dit zit toch iets anders dan jij lijkt te denken.

Om gebruik te kunnen maken van internet in het buitenland, zal je de optie ‘roaming’ aan moeten hebben staan in je toestel. Dit is iets dat je zelf kunt instellen, jouw mobiele provider kan dit niet voor of namens jou doen. Wij hebben er als provider dus geen invloed op of deze optie aan staat in jouw toestel. Als je roaming aan hebt staan, zal jouw toestel niet alleen verbinding maken met het KPN netwerk, maar ook met het netwerk van buitenlandse providers, als het KPN netwerk niet beschikbaar is en je binnen het bereik bent van zendmasten van buitenlandse netwerken. Met het aanzetten van roaming (en waarschijnlijk ook de optie ‘automatische netwerkselectie”) geef jij jouw toestel zélf dus de opdracht om met een buitenlands netwerk te verbinden. 
Het betreffende netwerk brengt de kosten hiervoor vervolgens bij ons in rekening, en wij berekenen dit weer door aan jou, aangezien jij de daadwerkelijke gebruiker bent van de data. Je hebt dit bedrag dus niet betaald aan ons, maar via ons aan het Mexicaanse netwerk waar je gebruik van hebt gemaakt. 

Dat dit niet je bedoeling is geweest, begrijp ik helemaal. Ik zie dat ​@JanD al heeft gedeeld hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen met een algemene blokkade op internet buiten de EU.