Skip to main content

Beste,

Sinds Augustus 2023 gebruik ik een Pixel 7.

Hiermee ervaar ik twee issues: 

  1. Ik kan alleen bellen als ik bellen via 2G aan heb staan. Gevolg is dat ik niet kan internetten tijdens het bellen. Zet ik dit uit dan kan ik niet bellen of gebeld worden.
  2. Tijdens het bellen vervormd het geluid na 9,5 minuut. Indien ik ophang en terug bel is de verbinding direct weer goed voor 9,5 minuut.  Dit blijkt een probleem te zijn met pixel 7 en KPN. Een mogelijke oplossing die gepost wordt op reddit is om bellen via 2G uit te zetten, maar volgens punt 1 kan ik dan helemaal niet meer bellen.

Voor referentie zie thread op reddit:

  https://www.reddit.com/r/GooglePixel/comments/11d6ps2/pixel_7_call_problem_after_9_minutes_30s_sound/

 

Welke mogelijke oplossing s hiervoor? Inmiddels heb ik een nieuwe sim gekregen, maar ook dit helpt niks.

Hoi @JBo77 

Welkom op het forum van KPN.

Zo te zien ligt het aan de huidige software op de Google Pixel 7, waardoor jij maar ook vele andere gebruikers last hebben van dit vervelende probleem.
Google zal vast hiervan op de hoogte zijn, en waarschijnlijk al bezig zijn met een passende oplossing doormiddel van een software update.

Wat je nog zou kunnen proberen, want dat lees ik nergens in jouw bericht, is om jouw Pixel 7 op het 5G netwerk van KPN te zetten.
Wie weet lost dat het probleem voor een deel op, want via het 5G netwerk kun je eveneens tegelijkertijd bellen & internetten, maar ook gewoon één van beide.
Het 5G netwerk is momenteel vrijwel overal beschikbaar, dus de kans is groot ook in jouw woonplaats.

Dus ga binnen de instellingen van je Pixel 7 naar “Mobiel Netwerk” of “Netwerkinstellingen” en zet daar de mogelijkheid om gebruik te kunnen maken van het 5G netwerk aan.
De Google Pixel 7 ondersteund de frequentie, die KPN gebruikt voor haar 5G netwerk.

Laat even weten, of je dan minder of geen problemen meer ervaart.


Dank je wel voor je reactie,

De optie om 5G te gebruiken staat reeds aan net als bellen via 4G (deze laatste wordt miz door KPN gepushed en kan ik ook niet uitzetten) , zet ik echter bellen via 2G uit dan kan ik niet bellen. 

Het probleem doet zich zowel via de handset, als de speaker als de oortjes voor. 

Echter ben ik onderweg met de auto, dan is dat niet het geval. (Op een plek met de auto heb ik niet geprobeerd). Dit doet mij vermoeden dat als ik maar vaak genoeg van mast wissel; en de verbinding dus steeds overgenomen wordt, het probleem niet optreedt.

Volgens alle posts wordt het probleem opgelost door een andere provider te kiezen; dat wijst dus niet naar de software van google, maar naar het netwerk van KPN of iig een combinatie tussen de twee.

enig idee?

 

 

 


Hi @JBo77, welkom hier. 

Wat een gek probleem dit. Heb jij misschien de mogelijkheid om dit met een andere simkaart te proberen van een andere provider? Dan kunnen we makkelijk uitluiten of dit aan het toestel of netwerk ligt en weet ik beter waar ik het moet zoeken. 

Ik hoor graag van je. 


Dag Alex,

Heeft even geduurd, maar zojuist de test uitgevoerd. Sim van Lebara in de telefoon gedaan en gebeld. Geluid bleef na 10 minuten nog steeds helder.

Voorzichtige conclusie, het ligt aan de combinatie KPN en Google pixel 7.

Overigens niet vreemd want dit blijkt ook uit diverse fora. 

Vraag is, kan KPN dit oplossen. evt kan ik de gespreksgegevens met hen delen zodat ze de achterkant kunnen onderzoeken.

Enig idee?

grt 

 


Hoi @JBo77 

Goed dat je op advies van moderator @Alex van KPN een test hebt uitgevoerd, door een andere simkaart in je Google Pixel 7 te stoppen.
Lebara maakt eveneens gebruik van het KPN mobiele netwerk (4G netwerk) met hun sim only abonnementen en prepaid, en met Lebara ervaar je dus geen problemen na 10 minuten.

Waar het aan ligt is moeilijk te achterhalen, aangezien het aan jouw Google Pixel 7 kan liggen of aan het KPN mobiele netwerk, al is de laatste optie een zeer kleine kans, omdat Lebara van het KPN mobiele netwerk gebruik maakt, en dan ervaar je geen problemen.

Wat je nog niet hebt geprobeerd, maar zeker de moeite waard is om uit te proberen, is om een KPN E-sim op je Google Pixel 7 te zetten.
Google Pixel 7 ondersteund namelijk ook de E-sim, die je via de Mijn KPN app kunt downloaden en installeren op je Google Pixel 7.
Houdt daarbij wel je fysieke simkaart van KPN in je toestel, omdat je daarop nog een activatiecode per sms gaat ontvangen om de E-sim te kunnen activeren.
Zodra je esim op je Pixel 7 actief staat, kun je de fysieke simkaart eruit halen want die werkt dan niet meer.

Zet vanaf het begin van dit proces wel je WiFi verbinding aan, aangezien dat nodig is bij het downloaden en installeren van de E-sim.

Wie weet, ervaar je geen problemen als je belt via de E-sim van KPN en is daarmee het probleem alsnog opgelost.

Via deze link, kom je op de pagina waarop je stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe het installeren van een E-sim in zijn werk gaat: E-sim aanvragen en activeren
Kies dan het stappenplan voor de bestaande klant.

 


Dank je wel voor je reactie,

De optie om 5G te gebruiken staat reeds aan net als bellen via 4G (deze laatste wordt miz door KPN gepushed en kan ik ook niet uitzetten) , zet ik echter bellen via 2G uit dan kan ik niet bellen. 

Het probleem doet zich zowel via de handset, als de speaker als de oortjes voor. 

Echter ben ik onderweg met de auto, dan is dat niet het geval. (Op een plek met de auto heb ik niet geprobeerd). Dit doet mij vermoeden dat als ik maar vaak genoeg van mast wissel; en de verbinding dus steeds overgenomen wordt, het probleem niet optreedt.

Volgens alle posts wordt het probleem opgelost door een andere provider te kiezen; dat wijst dus niet naar de software van google, maar naar het netwerk van KPN of iig een combinatie tussen de twee.

enig idee?

Hier kan zeker naar worden gekeken. Mijn advies is om even te bellen met ons, het gratis nummer is 0800 0402. We zijn bereikbaar maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur. Zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur. 

Dan kan een collega daar specifiek met je meekijken en indien nodig een storingsticket aanmaken voor de technische afdeling om dit uit te laten zoeken. 


@JBo77 Heb je al firmware januari 2024 geïnstalleerd?

Google Pixel Update - Jan 2024