Skip to main content

Gevolg van stoppen 2G voor andere apparaten en functies

• March 8, 2026
  • 16 reacties
  • 76 keer bekeken

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Heb ook in mijn auto een modem zitten met alleen 2g, Volvo gaat deze niet aanpassen. 

Dus mijn SOS nood werkt dan niet meer. En app.

Officieel zou dat een APK afkeur zijn, maar daar zal dan tzt een uitzondering op komen lijkt mij.

Admin: Deze opmerking en bijbehorende reacties afgesplitst

16 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 8, 2026

Dat valt niet onder de apk. ​@vankol . Anders zou mijn moeders 19 jaar oude auto allang afgekeurd zijn.

Bij de APK (Algemene Periodieke Keuring) wordt uw auto gecontroleerd op drie hoofdpunten: verkeersveiligheid (remmen, banden, stuurinrichting, verlichting, carrosserie), milieu (uitstoot van uitlaatgassen) en registratie (kilometerstand, voertuigidentificatienummer, brandstoftype). Het doel is de veiligheid op de weg te vergroten en het milieu te beschermen. 

ANWB +4

Hieronder volgt een gedetailleerd overzicht van de controlepunten:

1. Verkeersveiligheid

• Remmen: Werking, remkrachtverdeling, slijtage van remblokken en -schijven.
  • Wielophanging & Schokdempers: Toestand van veren, schokdempers en draagarmen.
  • Banden: Profieldiepte (minimaal 1,6 mm), bandenspanning, juiste maat en geen beschadigingen.
  • Stuurinrichting: Speling op het stuurhuis, stuurkolom en stuurkogels.
  • Verlichting: Werking en kleur van koplampen, achterlichten, remlichten, richtingaanwijzers en mistlampen.
  • Carrosserie: Roest op dragende delen (chassis, dorpels), structurele integriteit, deuren en motorkap.
  • Zicht: Voorruit (geen barsten in het gezichtsveld), ruitenwissers, ruitensproeier en spiegels.
  • Veiligheidsgordels: Werking, blokkering en beschadigingen. 

ANWB +7

2. Milieu

• Uitlaatgassen: Meting van uitstoot (CO-gehalte, roetmeting) om te zorgen dat deze binnen de normen valt.
  • Roetfilter/Katalysator: Controle op de aanwezigheid en werking.
  • Lekkages: Geen overmatige lekkage van vloeistoffen. 

ANWB +4

3. Registratie

• Kilometerstand: Controle van de tellerstand.
  • Voertuigidentificatienummer (VIN): Check of het framenummer overeenkomt met de papieren.
  • Brandstof: Controle of het juiste type brandstof is geregistreerd. 

ANWB +2

Goed om te weten:

• Elektrische auto's: Worden op dezelfde veiligheidspunten gecontroleerd, maar krijgen geen uitlaatgasmeting.
  • Afkeurpunten vs. Adviespunten: Een afkeuringspunt betekent dat de auto niet mag rijden. Adviespunten zijn punten die binnenkort reparatie behoeven, maar nu nog geen gevaar vormen. 

Autobedrijven Verdonk +1

Wat is een APK keuring? - ANWB

APK punten: waar wordt op gecontroleerd? Bij de APK wordt een auto beoordeeld op de volgende punten: de verkeersveiligheid (remmen, wielophanging, schokdempers,

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

Dat valt niet onder de apk.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenautos/diversen/geluidssignaalinrichtingen

Het eCall-boordsysteem van personenauto’s moet deugdelijk zijn geïnstalleerd en geconfigureerd en goed werken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 8, 2026

Tja. Misschien even informeren bij de rdw, ​@vankol .

j3roentje
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • March 8, 2026

Bij alle Volvo's t/m 2016 zullen de automatische ongevalsmeldingen het na de uitfasering van 2G en 3G het niet meer doen. Dit betekent dat de auto bij detectie van een aanrijding geen automatisch alarm naar Volvo Assistance of de alarmcentrale zal sturen. 

Volvo was de pionier op dit gebied en biedt het al sinds 2005 aan in haar auto's. Dit mooie systeem heeft al een hoop levens gered....

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • March 9, 2026

Tja. Misschien even informeren bij de rdw, ​@vankol .

We gaan het mee maken.

Gaat nog veel problemen opleveren in Nederland.

Liften en alarminstallatie, etc.  nog zo veel meer die g2 gebuiken

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

Miljoenen ‘slimme’ meters dienen ook te worden vervangen. Zal nog een klus worden 🫢

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

Miljoenen ‘slimme’ meters dienen ook te worden vervangen. Zal nog een klus worden 🫢

Hier hangt nog een degelijke ferrarismeter in de meterkast, deze meet de daadwerkelijk afgenomen energie maar zal helaas waarschijnlijk dit jaar vervangen worden door een digitale meter (ik weiger een zogenaamd slimme meter wegens privacy issues).

Maar niemand heeft mij nog uit kunnen leggen wat zo’n digitale meter exact meet, ja, stroom en spanning maar hoe zit dat met de cosinus phi? Je hoort te betalen voor het aantal verbruikte kWh en meet VA i.p.v. Watt? Hoe gecorrigeerd voor blindstroom?

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • March 9, 2026

Sinds jaar en dag noteer ik iedere zondagavond mijn afgenomen energie. Dat prop ik in een excelletje om berekeningen op los te laten, sinds mei 2022 een ‘slimme’ meter. Ik moet zeggen ik was altijd ook een beetje huiverig er voor. Wat ik in al die jaren heb gezien is dat de ‘nieuwe’ meter behoorlijk accuraat is, al zeg ik hetzelf. Ik heb geen meetapparatuur om e.e.a. werkelijk te checken. Via de app van mijn energie maatschappij kan ik alles prima volgen, nog beter dan mijn excel sheetje. Hun dus ook? Ja, vermoedelijk wel. Daar lig ik niet zo wakker van eerlijk gezegd. Mijn oude werkgever verzamelt ook van alles en nog wat van klanten en weet zo haarfijn te vertellen waar je interesses naar uitgaan… 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goedemorgen allen, ik heb deze reacties afgesplitst vanuit het 2G stopt topic, omdat 't niet helemaal on-topic meer was. Dus om het overzichtelijk te houden heb ik het gesprek hier naartoe verplaatst. Klets hier gerust verder 😊

Oprecht interessant om jullie berichten te lezen, ik moet toegeven dat ik niet wist dat 't ook invloed op hebben op bijvoorbeeld slimme meters!

• March 10, 2026

Nu dat het is afgesplitst durf ik hier ook te reageren.
Zie dit : 

NB, hier het onderwerp waar van dit is afgesplitst.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 10, 2026

Ik heb een Renault uit 2013, het R-LInk-systeem werkt ook al een hele poos niet meer i.c.m. de ingebouwde 3G sim.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 10, 2026

Gezien de omvang van het netwerk zijn ze hier al geruime tijd mee bezig. In november j.l. is bij mij de 2G meter door Liander vervangen door een 4G versie. Kwartiertje werk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 10, 2026

Hier hangt nog een degelijke ferrarismeter in de meterkast, deze meet de daadwerkelijk afgenomen energie maar zal helaas waarschijnlijk dit jaar vervangen worden door een digitale meter (ik weiger een zogenaamd slimme meter wegens privacy issues).

Maar niemand heeft mij nog uit kunnen leggen wat zo’n digitale meter exact meet, ja, stroom en spanning maar hoe zit dat met de cosinus phi? Je hoort te betalen voor het aantal verbruikte kWh en meet VA i.p.v. Watt? Hoe gecorrigeerd voor blindstroom?

De digitale meter is tevens een slimmer meter, daar bestaat geen verschil in.

De meter wordt slim als jij aan je energieleverancier toestemming geeft om van alles van de meter uit te lezen, zodat je zelf in een app ook het verbruik bij kan houden.

De energieleverancier leest de meter altijd uit bij de jaarafrekening en prijswijzigingen.

@Dicksooo 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Te zijner tijd wel, maar KPN houdt een deel van het 2G-netwerk ook na 1 december 2027 voorlopig nog in de lucht ten behoeve van alleen deze slimme meters. Zal waarschijnlijk duren tot in 2029.

Piet.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 10, 2026

De digitale meter is tevens een slimmer meter, daar bestaat geen verschil in.

De meter wordt slim als jij aan je energieleverancier toestemming geeft om van alles van de meter uit te lezen, zodat je zelf in een app ook het verbruik bij kan houden.

De energieleverancier leest de meter altijd uit bij de jaarafrekening en prijswijzigingen.

Dat is niet waar beste ​@JanD :

Verschillen tussen de analoge meter, de digitale meter en de slimme meter

Als bewoner van een woning of kleine bedrijfsruimte mag u zelf kiezen welke nieuwe geschikte energiemeter het beste past bij uw eigen situatie. Er is keuze uit een digitale meter of een zogenaamde slimme meter. Voor de wet maakt het niet uit of u een digitale meter of een slimme meter kiest. Elke meter kan voordelen voor u hebben. Dit hangt af van uw situatie en uw wensen.

Welke energiemeter kiest u?

U heeft keuze uit deze twee soorten meters:

1. Een digitale meter zonder communicatiemodule, waarbij het automatisch doorgeven van de meterstanden niet mogelijk is. U moet zelf uw meterstanden doorgeven aan uw energieleverancier.

2. a) Een slimme meter met communicatiemodule, die meterstanden automatisch doorgeeft aan de netbeheerder.
     b) Een slimme meter met communicatiemodule, waarvan het automatisch doorgeven is uitgezet.

U mag zelf kiezen welke meter u wilt.

https://www.rdi.nl/onderwerpen/consumenten/wettelijke-plicht-slimme-of-digitale-meter/kies-uw-nieuwe-energiemeter

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 10, 2026

Dat is ook een mogelijkheid ​@Dicksooo