Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 24 reacties
  • 388 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Gisteren email ontvangen van KPN dat er 1 euro per maand betaald moet gaan worden voor Extra Veilig Online, terwijl dat niet aan staat, en bij mij dus ook niet aangezet gaat worden.

Ten eerste is KPN vaag over “leverancier” die alle data gaat “sniffen”. Wie is die leverancier ? Waar is die gevestgigd ? Wat doen die met de data (behalve dan "beveiligen”). Hoe lang blijft die data bewaard ? 

Ten tweede werkt dat alleen als je geen WiFi meer gebruikt, want dat zit niet in KPN's mobiele netwerk. Ook gebruik van een VPN op het KPN mobiele netwerk zorgt ervoor dat dit niet kan werken.

Waarom moeten wij dan gaan betalen voor iets dat niet gebruikt wordt of niet werkt?

Ik wil dit ook niet opgedrongen krijgen als extra kosten (schijnbaar zonder opt-out) omdat ik het toch niet ga gebruiken.

24 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Hallo ​@barts ,

Alle informatie over “Extra Veilig Online” staat in dit topic:

Als je het niet zelf handmatig aanzet, verandert er niets. 

Moet ik iets doen of installeren voordat het werkt?

De bescherming staat voor je klaar, maar is niet standaard actief. Controleer daarom zelf nog even of je het aan hebt gezet. Dat doe je makkelijk in MijnKPN.

Wat betreft een verhoging van één euro per maand van jouw abonnement. Dat is momenteel een andere actie voor geselecteerde klanten. Die actie heet datapakkers, maar dat is heel wat anders dan dit onderwerp.

Een verhoging van de kosten voor iets wat je niet vrijwillig aan kunt zetten, wordt altijd minimaal één maand van te voren gecommuniceerd. Maar goed: dat speelt nu niet.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

“ Wat betreft een verhoging van één euro per maand van jouw abonnement. Dat is momenteel een andere actie voor geselecteerde klanten. Die actie heet datapakkers, maar dat is heel wat anders dan dit onderwerp.”

Nee dat is niet juist. Ik citeer hieronder de text uit de email 

"Vanaf nu is Extra Veilig Mobiel standaard onderdeel van je mobiele abonnement. Daarmee maken we internetten op je mobiel veiliger. Vanaf 1 juni 2026 betaal je hier € 1,- per maand meer voor.”

Ik moet dus betalen voor een dienst die ik niet wil en niet ga gebruiken. @KPN Dit is een school voorbeeld hoe je klanten wegjaagt. Vorig jaar (of was het 2 jaar geleden) al opgezadeld geworden met een extra databundel die ik niet gebruik, maar wel moet betalen. 

Tijd om na tig jaar (KPN’ers kunnen via mijn profiel wel achterhalen hoe lang ik al klant ben) over te stappen. Ik hou niet van contract wijzigingen die geen toegevoedge waarde hebben, maar die je wel moet betalen. 

Zelfs als je wél die “extra veilig” zou aanzetten, en je wordt toch geinfecteerd, is dan KPN aansprakelijk of gaan ze zich verschuilen achter voorwaarden waar aansprakelijkheid is uitgeloten ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

@barts 

Oh, ik lees nu dat het om een wijziging gaat per 1 juni 2026. Dat is voor mij nieuw.

Dat verandert het verhaal.

En ja, dan kan ik jouw frustratie goed begrijpen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Moet ik iets doen of installeren voordat het werkt?

De bescherming staat voor je klaar, maar is niet standaard actief. Controleer daarom zelf nog even of je het aan hebt gezet. Dat doe je makkelijk in MijnKPN.

Wat ze er niet bij zetten (of bewust zeer onduidelijk houden) is dat KPN het wettelijk niet aan mag zetten omdat alle dataverkeer bekeken gaat worden. 

Voor leken : Er zit in het netwerk iets waar alle verkeer naar toe gaat om “bekeken” te worden. Ook beveiligde https verbindingen kunnen daar ontsleuteld worden om te bekijken. Dit heet in vaktermen ook wel “man in the middle”. In plaats van dat je een directe beveiligde verbingdin hebt met bijvoorbeeld de website van je bank, zit daar een ander bedrijf tussen die dus ook je bank-dataverkeer kan bekijken. 

KPN verpakt het “mooi” dat het veilig zou zijn, maar ze geven geen info over welk bedrijf de inspecties doet, waar dat gebeurt, wie toegang heeft tot alle data, waar (welk land) die data word opgeslagen, hoe lang dat bewaard blijft, en er wordt geen woord gerept over aansprakelijkheid als je met deze “beveiliging” toch geinfecteerd raakt. 

PAS OP voor dergelijke praktijken zonder dat je de details weet!.

Ik ga zoeken of KPN dit ons zomaar door de strot mag duwen. Ik denk dat ze wettelijk geen poot hebben om op te staan.

@KPN : IK wens niet te betalen voor een service die ik niet gebruik!

• Nieuwkomer
  • April 30, 2026

Ik ben hier dus ook echt niet blij mee.

Ik gebruik dit niet en zal het niet gebruiken maar ik word wel verplicht elke maand hiervoor te gaan betalen??

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Dus ongeacht of je t aanzet of niet, betalen we allemaal 1 euro meer per Juni 2026 op ons abonnement? begrijp ik dat goed? zucht..

@KPN leg t eens goed uit, want zoals t er nu staat is de dienst gratis om aan te zetten (normaal 1.99??) dus jullie laten ons nu 1 euro meer betalen terwijl t gratis is?? lekker verwarrend. en uiteindelijk is er de mogelijkheid om t naar 1.99 te verhogen? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Hier kom ik op terug. Ben nog even iets aan het uitzoeken…..

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Ik ben inmiddels aan het kijken waar ik een melding kan doen bij AP. Omdat KPN geen info heeft gegeven vermoed ik dat het om deep-packet inspection gaat via een externe partij, waarbij er totaal geen info is wie die externe partij is. Als het om een soortgelijk bedrijf gaat als CATO networks, dan heb ik sterke twijfels of het aan de AP wetgeving voldoet zoals KPN het naar buiten brengt

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Ik ben inmiddels aan het kijken waar ik een melding kan doen bij AP. Omdat KPN geen info heeft gegeven vermoed ik dat het om deep-packet inspection gaat via een externe partij, waarbij er totaal geen info is wie die externe partij is. Als het om een soortgelijk bedrijf gaat als CATO networks, dan heb ik sterke twijfels of het aan de AP wetgeving voldoet zoals KPN het naar buiten brengt

@barts 

Ik zal daar even mee wachten ​@barts 

Per 1 juni 2026 wijzigt KPN meer en daarom worden de Algemene Voorwaarden aangepast per 1 juni 2026: 

https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Het lijkt erop dat je daarom nu kosteloos kunt opzeggen: 

Mag ik mijn abonnement nu opzeggen of aanpassen? 

Wil je door deze verandering je abonnement(en) aanpassen of opzeggen? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten. Dit doe je makkelijk zelf in MijnKPN.

Maar ik wacht nog op een formele bevestiging vanuit een moderator. Maar eerlijk gezegd lijkt mij het wel duidelijk: Iedereen die niet akkoord is, kan desgewenst opzeggen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Ik hou liever mijn abbo ZONDER extra kosten, en zonder die “extra veilig” optie. Maar dat zal wel niet meer gaan. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Dus ongeacht of je t aanzet of niet, betalen we allemaal 1 euro meer per Juni 2026 op ons abonnement? begrijp ik dat goed? zucht..

@KPN leg t eens goed uit, want zoals t er nu staat is de dienst gratis om aan te zetten (normaal 1.99??) dus jullie laten ons nu 1 euro meer betalen terwijl t gratis is?? lekker verwarrend. en uiteindelijk is er de mogelijkheid om t naar 1.99 te verhogen? 

Bij een aantal abonnementsvormen betaalt een klant 1,00 per maand.

Bij andere abonnementsvoorwaarden is het gratis: Data Only abonnementen, 0 GB abonnementen, Kids & Teens abonnementen en KPN Mobiel 2026 abonnementen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Ik hou liever mijn abbo ZONDER extra kosten, en zonder die “extra veilig” optie. Maar dat zal wel niet meer gaan. 

Nee, dat gaat niet. Of je moet teruggaan naar 0 GB. 

• Helper
  • April 30, 2026

Zijn ze helemaal losgeslagen bij KPN? Iedere cent die uitgeknepen moet worden. Ik was altijd wel blij met de kwaliteit waar ik wat meer voor betaalde. Ivm Abo + toestel kun je niet eens per direct weg, maar ik ga wel even kijken of ik mijn toestel gewoon aflos en dan toedeledokie! Drie abonnementen, trouwe klant van ongeveer 20 jaar die geenzins van plan was snel weg te gaan.  Dit door de strot duwen is gewoon onacceptabel. 

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Ik heb ook mobiele abonnement bij KPN, maar geen e-mail ontvangen over dit, of geldt dit niet voor iedereen ?  

• Topper
  • April 30, 2026

Hoe zit het trouwens met het opzeggen? Moet je een bepaalde route doorlopen (i.v.m. wijziging voorwaarden) of mag je gewoon naar een andere aanbieder overstappen met overstapservice?

• Nieuwkomer
  • April 30, 2026

Ook deze mail ontvangen, ik wil deze service niet en wil er dus ook niet voor betalen!

RonaldM01
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Het melden van een onterechte blokkade kan je direct doorgeven aan de leverancier, dat is dus: https://www.fortiguard.com/

• April 30, 2026

vandaag zelfde mail ontvangen. ongevraagd brengen ze nieuwe features waar niet iedereen - mijzelf incluis - gebruik van wenst te maken. Ik wil NIET betalen voor iets dat ik NIET gebruik. Dat geintje hebben ze iets van een jaar terug ook geflikt met het toevoegen van meer data. Ook dat was ongewenst en voor KPN reden om oude abbo's te laten vervallen en prijzen te verhogen. Onder de noemer dat “er meer data wordt afgenomen”….Niet door mij dus ik heb daar tot de dag van vandaag nog bezwaar tegen. Nu wil KPN ook mijn dataverkeer beoordelen (lees meekijken!) terwijl ik dat niet wil. Ik vermoed dat de AP hier ook wel iets van vindt. Je moet het zelf aanzetten, dat gelukkig nog wel. Maar die euro per maand betaal je sowieso. Waarom betaal ik meer voor de voor mij gelijk blijvende dienst?? @KPN graag onderbouwing wie (welke externe partij) dit doet, welke rechten hebben zij en wij als klant, wie is er aansprakelijk als het misgaat en kunnen wij - de klant - die partij dan aansprakelijk stellen? Hierover lees ik niets helaas…..

• Nieuwkomer
  • April 30, 2026

Ik vraag me af of ik als ik deze dienst aanzet ook eventuele schade kan verhalen op KPN (ze beloven mij te beschermen en nemen hier geld voor aan). 

• April 30, 2026

Bij andere abonnementsvoorwaarden is het gratis: Data Only abonnementen, 0 GB abonnementen, Kids & Teens abonnementen en KPN Mobiel 2026 abonnementen.

Is dit serieus? Dus als ik het goed begrijp is dit eigenlijk gewoon een ordinaire prijsverhoging onder de noemer "we maken het veiliger” wat afhankelijk van contract of hoeveelheid data bij klanten in rekening wordt gebracht? Dit riekt naar oplichterij! (Overigens had ik tot 1 of 2 jaar geleden nauwelijks data en dat kleine beetje was genoeg voor mij maar werd toen ook “gedwongen” om maar 10GB meer data te gebruiken want er werd iha meer data gebruikt…...)! Lijkt me een gevalletje voor K@ssa!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Het melden van een onterechte blokkade kan je direct doorgeven aan de leverancier, dat is dus: https://www.fortiguard.com/

Fortiguard is een US based company. Nog meer redenen om dit niet te willen gebruiken. Ik wil geen onterechte blokkades moeten melden. Ik wil dit hele “extra veilig” niet en er zeker niet voor betalen. Dit werkt niet met WiFi, niet met VPN, niet met Wireguard etc. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Is dit serieus? Dus als ik het goed begrijp is dit eigenlijk gewoon een ordinaire prijsverhoging onder de noemer "we maken het veiliger” wat afhankelijk van contract of hoeveelheid data bij klanten in rekening wordt gebracht? 

Dit is zoals KPN het invoert per 1 juni 2026.

Forum|alt.badge.img+2

Gaat lekker zo KPN, diensten toevoegen aan je abonnement en dan het abonnement met 1 Euro ophogen buiten de inflatiecorrectie om die er ongetwijfeld ook nog aankomt.

Maar goed ik heb het aangezet om te zien of en hoe het werkt.  Zou fijn zijn als jullie ook een site geven waarmee ik kan controleren of het werkt?

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Dat is niet slim om het aan te zetten want nu weten ze precies wat je doet en je weet niet eens WIE dat dan is. Is dat google, microsoft of een ander obscuur bedrijf. Weer iets dat gehackt dan worden en data die verkocht kan worden.

Weet je dat GHM Meeuwissen op zoek is maar een nieuwe bank of een bepaald merk schoenen. Weet je dat hij of zij crypto's heeft en op de site van Alzheimer kijkt. Om nog niet te spreken van nog ernstiger sites. Jongens, ik hou met hart vast en heb spijt als haren op mijn hoofd dat ik net mijn abonnement met 2 jaar verlengd heb