Skip to main content
Vraag

Gister mail ontvangen dat Extra Veilig Online 1 euro per maand extra gaat kosten

• April 30, 2026
  • 42 reacties
  • 1679 keer bekeken

Toon eerste bericht

42 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Resumerend ga je dus vanaf juni €1,00 (plus latere inflatiecorrectie) per maand betalen voor de mogelijkheid om je mobiel eventueel te laten beperken en bespieden door een Amerikaans bedrijf.

• Deelnemer
  • April 30, 2026

Nee, in de voorwaarden staat dat, wanneer je de mogelijkheid hebt om het niet in te schakelen, het abonnement niet kunt beëindigen 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Nee, in de voorwaarden staat dat, wanneer je de mogelijkheid hebt om het niet in te schakelen, het abonnement niet kunt beëindigen 

Er zijn wel meer wijzigingen in de Algemene Voorwaarden: 

• De inflatiecorrectie op KPN Mobiel abonnementen berekenen we voortaan over een kalenderjaar. 
  • Een extra prijswijziging is straks maximaal 5% van de vaste kosten of € 3,- per maand. 
  • We beschrijven duidelijker wat onze aansprakelijkheid is bij storingen in onze diensten.

Wil je door deze verandering je abonnement(en) aanpassen of opzeggen? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten. Dit doe je makkelijk zelf in MijnKPN.

bron:  https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Dat zijn ook redenen om jouw abonnement te kunnen opzeggen.

Kortom: Tot 1 juni 2026 kunnen alle klanten van KPN sowieso hun abonnement per direct opzeggen. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • April 30, 2026

Maar als je er voor moet betalen, dan wel weer, want het is gewoon een ordinaire verhoging van het abbonement.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Inmiddels heb ik via https://consument.acm.nl/stel-uw-vraag-aan-acm-consuwijzer een vraag gesteld aan ACM Consuwijzer, over de email van KPN. Ik ben benieuwd wat ACM er van vindt dat KPN een niet noodzakelijke dienst die standaard uit staat laat betalen, terwijl ze volledig niet transparant zijn over welke data er gefilterd gaat worden (DNS / deep packet filtering - in strijd met netneutraliteit) , waar die data opgeslagen wordt, hoe lang dat bewaard blijft en of de data ter herleiden is naar een telefoon/persoon (in strijd met privacy wetgeving)

• Helper
  • May 1, 2026

KPN, één groot datalek 😭

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • May 1, 2026

Hier ook de mail gekregen. Ben het er zeker niet mee eens. Ga het ook niet gebruiken.

Wacht even af wat ACM zegt hierover ​@barts .

Hoop dat je dat deelt hier.

Ander genoodzaakt om het mobiel abbonement maar op te zeggen.

Tevens vind ik het jammer dat er niemand van KPN hier op reageert.

@KPN : IK wens niet te betalen voor een service die ik niet gebruik!

Hier kom ik op terug. Ben nog even iets aan het uitzoeken…..

Ik ben inmiddels aan het kijken waar ik een melding kan doen bij AP. Omdat KPN geen info heeft gegeven vermoed ik dat het om deep-packet inspection gaat via een externe partij, waarbij er totaal geen info is wie die externe partij is. Als het om een soortgelijk bedrijf gaat als CATO networks, dan heb ik sterke twijfels of het aan de AP wetgeving voldoet zoals KPN het naar buiten brengt

wat ze dus eigenlijk doen is een OptIN voor de invasieve ‘we bekijken al uw internet verkeer’ “dienst” in ruil voor een onvrijwillige en onredelijke NIET JE KEUZE prijsverhoging die daar direct aan gerelateerd wordt. Dus ook al gebruik je dat juist expres niet (wie vertrouw je waar mee is een PERSOONLIJKE KEUZE KPN!) je moet er toch voor betalen.

waren ze net zover dat ze bij KPN voor de 2FA tOTP inlog een compliment verdienden, komen ze hiermee.

@Erik van KPN staat er in het basis informatie bericht toch net te weinig informatie om een AVG privacy afweging van de (on)wenselijke oplossing ‘extra veilig’ te maken. En ook niet op basis waarvan het werkt. Is het DNS gebaseerd is het deep parket inspection, is er een MITM die nog even de S uit HTTPS haalt zodat er meegekeken kan worden?

waarom zouden we blij moeten worden van zoiets?

@Alexandra van KPN is dit de leverancier van de ‘blokkade regels’ of van het totale hardware en software pakket waaruit die filter bestaat. Hebben jullie misschien een rechtstreekse koppeling naar de voorwaarden en de mitsen en maren van dit “gratis” idee? Want dat is sowieso al geen EU bedrijf, dus dan wordt de interesse in de constructie snel groter.

(Wiki: Fortinet, Inc. is an American cybersecuritycompany headquartered in SunnyvaleCalifornia. It develops and sells security products including firewallsendpoint securityand intrusion detection systems. Fortinet has offices in the US, Canada, and UK.[3])

PS de standaard informatie webpagina uit de e-mail al gelezen daar staat dat dus precies NIET in. ‘Geïnformeerde keuze’ uit de GDPR is toch het best als je vooraf transparant geïnformeerd wordt. (Zonde want voorspelbaar dat die terechte vragen direct komen!)

• Nieuwkomer
  • May 1, 2026

@barts did you figure out if they are going to inspect the traffic? I suspect its just security in their DNS server where they block few websites and call it “Extra Veilig Mobiel”. Either way I don’t want this as well.  This does nothing, most of the people clicking on the phishing link are probably home using their WiFi 🤦🏼

Ik wil deze “service” niet dus wil er ook niet voor betalen. Ik zorg er zelf wel voor dat ik alles veilig hou hier. Ook wil ik niet overstappen naar een andere provider.
@KPN wat zijn dit voor praktijken?
Dit lijken wel ordinaire shakedowns van de mafia.

iFabian
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • May 1, 2026

Vreemde gang van zaken dit, ik heb de mail ook ontvangen en wil hier géén gebruik van maken en hier dus ook niet voor betalen, ik betaal al maandelijks € 90,- voor mijn KPN SuperUnlimited+ en 150 min/sms abonnement (incl. telefoon), mijn contract loopt nog tot juli 2027. Naast nog andere abonnementen die ik heb overgesloten naar KPN voor de combivoordelen, maar ook hierin zitten ze nu ineens flink te snijden zag ik van de week... Ook Netflix Standaard is nu ineens niet gratis meer terwijl ik destijds juist ben overgestapt voor de vele voordelen. Is dit een goede reden om mijn contract kosteloos eerder te ontbinden (uiteraard de lening van mijn telefoon uitgesloten)? Of moet mijn telefoon hierdoor ook ineens eerder (geheel) afgelost gaan worden, of blijft dit per maand gaan? Graag reactie ​@KPN.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

@barts did you figure out if they are going to inspect the traffic? I suspect its just security in their DNS server where they block few websites and call it “Extra Veilig Mobiel”. Either way I don’t want this as well.  This does nothing, most of the people clicking on the phishing link are probably home using their WiFi 🤦🏼

Nope, KPN is quiet, very quiet.

KPN seems to use Fortinet. They can act as “Authorized” MITM (Man In The Middle) and will be able to decript https and ssl traffic for their inspection. That means that they are able to see everyting decrypted (think of your login details, banking traffic etc). As long as KPN has no information about what is exactly inspected, and what is excluded, I recommend to keep this setting switched OFF. 

Also because KPN will hide behind their terms & conditions if you get infected anyway. Furthermore this inspection does not work with you’re using WiFi, a VPN or a Wireguard protocol. 

Note that Fortinet is also a US based company. For sure I do not want them to inspect my traffic.

• Nieuwkomer
  • May 1, 2026

Waarom heb ik deze mail niet ontvangen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Vreemde gang van zaken dit, ik heb de mail ook ontvangen en wil hier géén gebruik van maken en hier dus ook niet voor betalen, ik betaal al maandelijks € 90,- voor mijn KPN SuperUnlimited+ en 150 min/sms abonnement (incl. telefoon), mijn contract loopt nog tot juli 2027. Naast nog andere abonnementen die ik heb overgesloten naar KPN voor de combivoordelen, maar ook hierin zitten ze nu ineens flink te snijden zag ik van de week... Ook Netflix Standaard is nu ineens niet gratis meer terwijl ik destijds juist ben overgestapt voor de vele voordelen. Is dit een goede reden om mijn contract kosteloos eerder te ontbinden (uiteraard de lening van mijn telefoon uitgesloten)? Of moet mijn telefoon hierdoor ook ineens eerder (geheel) afgelost gaan worden, of blijft dit per maand gaan? Graag reactie ​@KPN.

Ook voor jou is het mogelijk om je mobiel abonnement kosteloos te beëindigen vanwege de wijzigingen. Als je dit doet door middel van een nummerbehoudverzoek bij een andere provider, dan zal je abonnement kosteloos worden beeindigd en het toestelkrediet daarna (maandelijks) blijven doorlopen bij KPN. Je hoeft het dan niet ineens af te kopen. Als je besluit op te zeggen zonder nummerbehoud, dan geldt wel dat het krediet gelijk afgelost dient te worden. 

• Nieuwkomer
  • May 1, 2026

Hoera ik mag gaan betalen om door een Amerikaans bedrijf mijn gegevens te laten scannen en ik ga daar verplicht, of ik het nu wil gebruiken of niet (not!!!) 12,00 per jaar voor doneren.

Shame on you KPN!

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Mag je ook al opzeggen als je de e-mail nog niet ontvangen hebt ?  Want ik wacht daar nog steeds op.