Skip to main content

Gratis internetten, bellen en sms'en in Oekraïne

Gratis internetten, bellen en sms'en in Oekraïne
Toon eerste bericht

175 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb reactie van onze collega's @GoUA, ik snap dat je er niet veel aan hebt maar het bellen naar het buitenland vanuit Nederland valt niet onder de Prepaid bundels. Hier valt Oekraïne dus ook onder.
Bellen vanuit het buitenland naar het buitenland valt er dan wel weer onder. Dus als je bijvoorbeeld in Duitsland bent kun je met deze bundel naar Oekraïne of Nederland bellen.

Als je een mobiel abonnement hebt met onbeperkt bellen kun je wél onbeperkt bellen naar alle landen in de EU en Oekraïne

• Topper
  • 21 reacties
  • 5 december 2023
Thomas schreef:

Ik heb reactie van onze collega's @GoUA, ik snap dat je er niet veel aan hebt maar het bellen naar het buitenland vanuit Nederland valt niet onder de Prepaid bundels. Hier valt Oekraïne dus ook onder.
Bellen vanuit het buitenland naar het buitenland valt er dan wel weer onder. Dus als je bijvoorbeeld in Duitsland bent kun je met deze bundel naar Oekraïne of Nederland bellen.

Als je een mobiel abonnement hebt met onbeperkt bellen kun je wél onbeperkt bellen naar alle landen in de EU en Oekraïne

??? @Thomas bedankt voor het uitzoeken,  dat zou het idd verklaren maar het is natuurlijk zeer misleidend dat het niet bij de omschrijving van de bundels staat! "Geldig in NL, EU" - daar leest men niet uit dat er zulke regels zijn zoals in uw bericht beschreven. Nogmaals, zeer misleidend voor de consument, zou heel fijn zijn als KPN de omschrijving aanpast. 

Gezien ik nu dus blijkbaar helemaal niets aan deze speciaal aangeschafte bundel heb - een dat er nog geen enkele minuut van de bundel gebruikt is - wil ik KPN verzoeken om de bundel te beëindigen en te vergoeden en het geld op mijn rekening terug te storten. Ik hoor graag van u over de oplossing.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb de feedback doorgegeven bij mijn collega's van de website en ik zal de bundel vergoeden. Sorry voor het ongemak!

• Topper
  • 21 reacties
  • 5 december 2023

Bedankt @Thomas , zo is het opgelost - jammer dat de bundel niet inzetbaar is voor mij maar daar kunt u niets aan doen. 

• Topper
  • 17 reacties
  • 25 maart 2025

Ik overweeg met alles terug te gaan van Vodafone-Ziggo naar KPN omwille van het Oekraïne beleid. Internet vast + twee mobiele telefoons. M'n vriendin wil af en toe met haar familie kunnen bellen in Oekraïne en bij Vodafone zijn de kosten rond de 1,30 euro per minuut.

Is dit beleid nog steeds van toepassing?

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6945 reacties
  • 25 maart 2025

Hi ​@progressive. Op dit moment is dit het laatste beleid:

Update 11-12-2023 Voor alle klanten van KPN (consumenten en zakelijk) gelden bij bellen (vast en mobiel) en sms’en naar Oekraïne vanaf 1 december 2023 de tarieven die KPN voor EU-landen hanteert. Voor KPN-klanten die in Oekraïne zijn, gelden voor roaming (bellen, sms’en en datagebruik) dezelfde tarieven die KPN voor EU-landen hanteert.

Wanneer je op deze pagina Oekraïne invult zal je de actuele tarieven kunnen bekijken.  

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025
progressive schreef:

M'n vriendin wil af en toe met haar familie kunnen bellen in Oekraïne en bij Vodafone zijn de kosten rond de 1,30 euro per minuut.

Dan is KPN toch veel goedkoper?

• Topper
  • 17 reacties
  • 25 maart 2025
wjb schreef:
progressive schreef:

M'n vriendin wil af en toe met haar familie kunnen bellen in Oekraïne en bij Vodafone zijn de kosten rond de 1,30 euro per minuut.

Dan is KPN toch veel goedkoper?

Ja, daar heb ik me dus ook keihard in vergist. Ze heeft haar moeder leren bellen met Telegram, maar dat was een heel gedoe, ook omdat het opgezet is door een Rus en alles ligt gevoelig in tijden van oorlog.

Maar terug naar het onderwerp: Als KPN dit beleid niet meer voert, dan is het niet veel goedkoper. Vandaar de vraag.

Overigens heeft het me al die tijd gestoord bij KPN dat het onduidelijk was of het nu wel of niet gratis was. Het stond er wel op, maar de klantenservice wist van niets, meerdere keren +30 minuten aan de telefoon gehangen voor een onzeker antwoord.

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025

progressive schreef:

Maar terug naar het onderwerp: Als KPN dit beleid niet meer voert, dan is het niet veel goedkoper.

Ik vind de door jou genoemde €1,30 per minuut bij Vodafone anders nog wel een groot verschil met de €0,23 bij KPN.

• Topper
  • 17 reacties
  • 25 maart 2025
wjb schreef:

progressive schreef:

Maar terug naar het onderwerp: Als KPN dit beleid niet meer voert, dan is het niet veel goedkoper.

Ik vind de door jou genoemde €1,30 per minuut bij Vodafone anders nog wel een groot verschil met de €0,23 bij KPN.

Mee eens, maar de meeste vrouwen bellen langer dan mannen, en dat lopen de kosten op hè.

Hopelijk weet iemand het antwoord op m'n vraag: is het Oekraïne beleid nog steeds van toepassing; valt bellen naar Oekraïne nog steeds binnen de EU bundel. En eigenlijk dezelfde vraag ook valt bellen en data vanuit Oekraïne met KPN mobiel abonnement nog steeds binnen de EU bundel?

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025

progressive schreef:

Hopelijk weet iemand het antwoord op m'n vraag: is het Oekraïne beleid nog steeds van toepassing; valt bellen naar Oekraïne nog steeds binnen de EU bundel.

Daar heeft ​@Remco van KPN je al antwoord op gegeven.

Die €0,23 is het tarief voor bellen vanuit Nederland naar landen in de EU en dat tarief geldt ook nog steeds voor bellen naar Oekraïne.

PeterG
Superuser
  • 61132 reacties
  • 25 maart 2025

Neem mobiel met onbeperkt bellen. Dan kan je vrouw eindeloos naar de Oekraïne bellen. ​@progressive 

Oekraïne valt bij kpn tenslotte binnen de EU bundel. 

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025
PeterG schreef:

Oekraïne valt bij kpn tenslotte binnen de EU bundel. 

Is dat zo?

Heb je een link naar een pagina van KPN waar dat beschreven staat?

Edit: Ik heb het al gevonden.

PeterG
Superuser
  • 61132 reacties
  • 25 maart 2025

Dat staat gewoon in je screenshot. 

Oekraïne valt bij kpn ook onder de EU. 

Is de bundel op, wat bij onbeperkt niet kan, betaal je € 0,23 per minuut. 

Bron kpn.com/buitenland

Ook

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025

Het gaat er in dit geval niet om dat je in Oekraïne kunt bellen en Internetten zoals in Nederland maar wel de tarieven zijn voor bellen vanuit Nederland naar Oekraïne.

PeterG
Superuser
  • 61132 reacties
  • 25 maart 2025

Klopt. Bellen naar Oekraïne is bij kpn hetzelfde als bellen naar België, Duitsland en dergelijke. 

Als het toegevoegde screenshot van de lijst EU landen, met Oekraïne, van kpn.com/buitenland je ook niet overtuigd weet ik het niet meer.

Bij kpn Oekraïne binnen landen EU bundel. 

En in het startbericht van dit topic staat het ook

wjb
Superuser
  • 74609 reacties
  • 25 maart 2025

Maar die screenshots gaan over het gebruik van je abonnement in dat land​​​, niet het bellen naar dat land.

Bellen naar een land binnen de EU (en daarmee ook Oekraïne) kost naar mijn weten €0,23 per minuut.

Edit: Je hebt net een derde screenshot geplaatst.

PeterG
Superuser
  • 61132 reacties
  • 25 maart 2025

Bellen naar een land binnen de EU kost naar mijn weten €0,23 per minuut.

Dat valt natuurlijk ook binnen de bundel. Ik ben nog nooit voor bellen naar Duitsland, Spanje of Zweden op belkosten gestuit. 

Jij wel? Bij Odido? Vast niet. 

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@wjb 

Wat mede community lid ​@PeterG schreef in zijn reactie klopt inderdaad.
Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands vast- of mobiel telefoonnummer binnen de EU, valt inderdaad gewoon binnen de bel-bundel of onbeperkt bellen.
Dit staat ook gewoon vermeld op de website van KPN:

Bellen en sms'en

• Ben je door je minuten en sms’jes heen? Dan betaal je in Nederland en in de EU hetzelfde buitenbundeltarief: € 0,23 cent per minuut en € 0,07 cent per sms.
    Dit geldt alleen voor abonnementen zonder onbeperkt bellen/sms'en!!

• Onbeperkt bellen is inclusief het bellen naar gratis nummers (0800, 088). Ook is onbeperkt bellen inclusief bellen naar betaalde informatienummers (090x, 18xy, 084, 087), maar bij deze nummers is het exclusief de extra kosten die bij de betreffende dienst genoemd worden.

• Bellen vanuit een land in de EU naar Nederland of naar een ander land in de EU valt binnen je bundel.

• Met een Mobiel abonnement valt bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU ook binnen je bundel.

• Minuten en sms’jes die je over hebt, kan je niet meenemen naar de volgende maand.

• Gesprekken worden afgerekend per seconde.

Dus het advies aan ​@progressive is daarom ook, zet onbeperkt bellen aan op het 06-nummer van je vriendin, en zij kan onbeperkt bellen met haar familie in Oekraïne.

PeterG
Superuser
  • 61132 reacties
  • 25 maart 2025

Psst ​@Michel.uit.Arnhem 

zei -> zij

Die woordcorrectie ook.... 😉

Michel.uit.Arnhem
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
PeterG schreef:

Psst ​@Michel.uit.Arnhem 

zei -> zij

Die woordcorrectie ook.... 😉

Hartelijk dank Peter!
Gelijk aangepast, nu het nog kan.
Ben niet meer zo helder rond dit nachtelijke tijdstip.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@progressive, ik hoop dat je op weg geholpen bent door alle informatie en antwoorden die hierboven gedeeld zijn! Heb je nog specifieke vragen, maak dan gerust een eigen topic aan, dan helpen we je daar verder.

• Topper
  • 17 reacties
  • 26 maart 2025

Dank jullie wel voor het advies!

Ik stap weer terug naar KPN en ik neem een 2 jarig abonnement. Mede vanwege het Oekraïne beleid.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14788 reacties
  • 26 maart 2025

Welkom terug ​@progressive 😊

• Topper
  • 17 reacties
  • 27 maart 2025

Besteld voor 2 jaar. Internet only en twee mobiele telefoonabonnementen met onbeperkt bellen.

Ik waardeer het Oekraïne beleid van KPN enorm! En ik hoop natuurlijk dat de Europese Unie het voor elkaar krijgt om minstens West-Oekraïne onderdeel te maken van de EU, maar dat is internationale politiek. Het is een prachtig land en de beelden op tv van kapotgeschoten grijze hoge flatgebouwen is niet het hele plaatje.

Reageer