Skip to main content
Beantwoord

Groot verschil in dataverbruik bij streamen van KPN TV en Netflix

• April 5, 2025
  • 20 reacties
  • 508 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+6

Ik snap er niets van….

I.v.m. de volgende vakantie in Spanje was ik aan het testen hoeveel data verbruikt wordt als ik via mijn iPhone SIM kaart b.v. KPN TV of Netflix zou streamen, dus met Wifi in de uit-stand.

Een kwartier TV streamen met de KPN TV+ app leverde een verbruik op van circa 500 Mb (circa 2 Gb per uur) welk overeenkomt met een bericht dat op dit forum stond dat bij het streamen van Netflix in HD kwaliteit circa 2 Gb per uur zou worden verbruikt.

Dus ging ik ook 15 minuten Netflix streamen en daarbij werd tot mijn verbazing maar 240 Mb (circa 960 Mb per uur) verbruikt dus dat is de helft minder terwijl het beeldkwaliteit uitstekend was.

Nu moet ik voor de volledigheid toevoegen dat dit niet in HD was maar waarschijnlijk SD kwaliteit, wat bij het laagste abonnement hoort.

Maar goed, schijnbaar vraagt de KPN+ app de hoogste kwaliteit en dus ook het hoogste dataverbruik.

Dus mijn vraag, is de beeldkwaliteit van de KPN TV+ app lager in te stellen waardoor dus ook het dataverbruik omlaag gaat want dat scheelt nogal wat in de verbruikskosten telefoondata.

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@srna513006, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht is. Vooralsnog is het met de nieuwe app niet mogelijk de kwaliteit aan te passen zoals ​@PeterG al noemt. Mocht hier verandering in komen zullen we dit met jullie delen middels een Product update! Je kunt je er daar ook op abonneren met de knop rechtsboven. Je krijgt dan bij iedere update een notificatie!

20 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2025

Als je KPN TV naar een chromecast cast dan is dat zelfs 3 GB per uur. 

Via de mobiele app op mobiel is het adaptief. Afhankelijk van scherm grootte onder andere. 

En helaas is het niet aan te passen. 

• April 5, 2025

Voor Netflix is de app hun corebusiness. Daar draait alles om. Zonder goede app lopen alle klanten weg. Dus daar besteden ze miljoenen aan om die goed en efficiënt te laten werken op alle apparaten met een laag dataverbruik. Want klanten zonder data kijken niet.

Bij KPN is de app maar bijzaak. Budget om die echt superefficient te laten werken is er denk ik niet. En ... ik ga nu iets ondeugends schrijven: KPN heeft er ook niet echt belang bij dat jij weinig data verbruikt hé? Want data verkopen ze zelf ... dat is bij KPN de corebusiness 😉

Forum|alt.badge.img+8
  • Topper
  • April 5, 2025

Pas maar op dat je geen onvoorziene kosten in rekening krijgt! 

• April 5, 2025

Als je KPN TV naar een chromecast cast dan is dat zelfs 3 GB per uur. 

Via de mobiele app op mobiel is het adaptief. Afhankelijk van scherm grootte onder andere. 

En helaas is het niet aan te passen. 

Ik weet wel dat dit met de app van de oranje provider zo was, van de KPN app is mij dit onbekend, ik meen dat het scherm formaat weinig uitmaakt. Maar mogelijk heb je hier een bron voor binnen de kpn pagina's.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2025

Het is de afgelopen maanden ergens vermeld in een topic door tv apps team.

Als ik wist dat er naar verwezen moest worden had ik de link wel opgeslagen. Al had ik dan een lijst met wel 100 links gehad....

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 5, 2025

Hmm, dan zit er niets anders op dat ik dan voor de ruim 3 maanden die ik in Spanje zit KPN TV op te zeggen en voor die periode naar NLZiet over te stappen, daar kan ik dan ook de Apple TV 4K voor gebruiken.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 5, 2025

Let op. Als je kpn tv opzegt raak je je opnames kwijt.

En kan je 3 x 7,95 voor NLziet basispakket niet veroorloven zonder kpn tv op te zeggen? (vraag is retorisch)

Anderszins kun je voor thuis ook NLziet gebruiken. En kpn tv links laten liggen. 

NLziet zenders en informatie 

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/zenderindeling-nlziet/

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

Bedankt voor je adviserende opmerkingen maar de opzegging van KPN TV is maar tijdelijk.

Wij nemen nooit iets op dus dat zal geen probleem opleveren.

Na 3 maanden abonneren wij ons weer op KPN TV want het beeld via de KPN TV box is op onze 55 inch TV toch net ietsje strakker en de bediening via de KPN afstandsbediening is net iets gemakkelijker als je veel naar Netflix kijkt.

• April 6, 2025

Als dat team dit schreef zal het wel kloppen. Ik zal zelf op zoek gaan naar een onderbouwing met meet resultaten.

Ps ​@srna513006 waarom niet via Wifi ga je met een camper op weg ook de NLZiet app gebruikt de nodige data.

Als je TV opzegt moet je wel je ontvanger retour sturen naar KPN voor je vertrekt. Ik zou dan toch vanwege het gemak NLZIET tijdelijk ernaast afnemen, maar jouw/uw beslissing.

Netflix beter en makkelijker te bedienen via de TV+ box dan de eigen TV of de AppleTV dat is vreemd.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

Als dat team dit schreef zal het wel kloppen. Ik zal zelf op zoek gaan naar een onderbouwing met meet resultaten.

Dat klopt, bij de oude versie kan je zelfs resolutie (en ermee bandbreedte) kiezen. Bij de nieuwe versie niet meer. Je kan makkelijk de bandbreedte kiezen door een limiet in jouw router te instellen. Indien je router zulke mogelijkheid niet hebt, kan je jouw PC als wifi-hotspot instellen en daar de bandbreedte limiteren met een programma zoals NetLimiter, NetBalancer of NetStalker voor Windows of Little Snitch voor Mac.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

@Rowi. wij gaan niet met een camper maar gaan met de auto naar een vakantiehuisje op een camping in Zuid Spanje en daar is de Wifi in de spitsuren zeer matig en niet bruikbaar om te streamen.

Dus daar gaan wij streamen via een Spaanse data SIM kaart van Orange, die is daar niet duur.

Heeft niets met het onderwerp te maken maar toch even op jouw verbazing reageren.

Netflix beter en gemakkelijker te bedienen…. heeft betrekking op de ontvangst thuis. Daar kan ik met één (witte) afstandsbediening van de KPN TV box (VIP 5202) zowel TV als Netflix bedienen en het geluid via mijn Stereo versterker regelen.

Gemak dient de mens en dat is zeker zo als je de 80 bent gepasseerd 😂

• April 6, 2025

Dank voor die toelichting. Wat mij betreft heeft dit alles met de vraag te maken. Via de KPN app zit je hoe dan ook vast aan casten in het buitenland of kijken via de website. Vanwege de content-portability.

Als je nu de vip5202 hebt zou ik zeker nadenken betreffende TV 'tijdelijk' opzeggen, of je moet de opvolger de TV+ box de DIW 7022 prima vinden.

Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 6, 2025

Aha, ik denk dat ik nu begrijp wat jij bedoeld….

Als ik alleen de KPN TV opzeg en de VIP 5202 retour stuur krijg ik waarschijnlijk bij het opnieuw aanvragen de DIW 7022 terug maar of dat zo wenselijk is, is nog maar de vraag.

Heb ik nog wel iets om over na te denken.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 8, 2025

Hoi ​@srna513006, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht is. Vooralsnog is het met de nieuwe app niet mogelijk de kwaliteit aan te passen zoals ​@PeterG al noemt. Mocht hier verandering in komen zullen we dit met jullie delen middels een Product update! Je kunt je er daar ook op abonneren met de knop rechtsboven. Je krijgt dan bij iedere update een notificatie!

• Nieuwkomer
  • June 27, 2025

Jullie zeggen nu al 3 jaar zodra de kwaliteit weer aan te passen is laten we het weten. Nou je raad het al, 3 jaar later een nog steeds hetzelfde antwoordt. Ik vind het schandalig dat jullie 3gb rekenen voor een uurtje tv kijken. Dit is de reden waarom ik ben opgestapt. Dit is gewoon oplichting. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 28, 2025

Jullie zeggen nu al 3 jaar zodra de kwaliteit weer aan te passen is laten we het weten. Nou je raad het al, 3 jaar later een nog steeds hetzelfde antwoordt. Ik vind het schandalig dat jullie 3gb rekenen voor een uurtje tv kijken. Dit is de reden waarom ik ben opgestapt. Dit is gewoon oplichting. 

Beste ​@Habeau In HD streamen kan maar zo tot 3GB per uur zijn, daar kan KPN niets aan doen, dan moet je bij de betreffende streamingdienst een lagere resolutie kiezen.

Dus overstappen was zinloos, als je bij een andere provider ook weer streamt via bijvoorbeeld Netflix in HD kan je verbruik weer tot 3GB per uur oplopen.

• June 28, 2025

Beste ​@Habeau In HD streamen kan maar zo tot 3GB per uur zijn, daar kan KPN niets aan doen

Het gaat hier om tv van KPN. Daar kan KPN alles aan doen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 28, 2025

Beste ​@Habeau In HD streamen kan maar zo tot 3GB per uur zijn, daar kan KPN niets aan doen

Het gaat hier om tv van KPN. Daar kan KPN alles aan doen.

Beste ​@Marlon92 heb je het over dit topic of over de reactie van ​@Habeau die inbreekt in dit topic?

• June 28, 2025

Beste ​@Marlon92 heb je het over dit topic of over de reactie van ​@Habeau die inbreekt in dit topic?

Maakt niet uit. Het gaat in beide gevallen om tv van KPN.

• Nieuwkomer
  • August 11, 2025

Het gaat hier om ervaring delen met het TV kijken via de KPN app in het buitenland: Wij zijn ruim 3 maanden in het Iberisch schiereiland geweest en hebben uitgezocht wat waarschijnlijk de meest simpele wijze is om TV te kijken:  Via WIFI op een camping: werkt absoluut niet, veel te traag. Via Hotspot op je telefoon: Ik heb een 5G telefoon, heb je weinig aan in Spanje/Portugal, ook is de antenne in de telefoon magertjes qua bereik. Valt dus af en toe uit.  Heb dit jaar een Netgear MIFI router aangeschaft en daar een Spaans data only kaartje in zitten van Orange (100Gb) kost voor een maand  20 Euro. Werkt prima, geen vertragingen meer etc. werkt ook in Frankrijk c.q.  Europa nadeel is dat je maar een beperkte tijd in Spanje/buitenland bent en dus geen doorlopend abonnement nodig hebt. Af en toe upgraden dus voor 1 maand of een  alternatief:  is een sim only abonnement van KPN wanneer je geen zin hebt in upgraden. Normaliter is 75 GB unlimited ruimschoots genoeg om af en toe een avondje voetbal te kijken of een serie te volgen.. Kosten plm. 25 Euro/maand Ze hebben wat korting erop zitten wanneer je al KPN klant bent..  Succes..