Skip to main content

Vandaag ook geconfronteerd met €20 herinneringskosten van KPN over een factuur van Oktober, en pas in December die herinneringskosten in rekening brengen……???????

Wettelijk gezien krijg je als consument 30 dagen de tijd om een factuur te betalen naar een bedrijf, daarna mag KPN een eerste herinneringsbrief sturen die twee weken geldig is na twee weken mogen een tweede herinneringsbrief sturen, na deze herinneringstermijnen mogen ze pas kosten in rekening brengen. 

Aangezien ik de factuur van Oktober begin December heb betaald, (dus ietsje langer dan één maand ) kreeg ik bij de eind factuur van December pas de 2de herinneringskosten in rekening ( ook raar want die herinneringskosten kreeg ik nadat ik de factuur al had betaald)

Vandaag belde ik met KPN en uiteraard kwam ik zoals gewoonlijk met een helpdesk geen steek verder, ze lezen alleen wat op hun scherm staan en tonen  verder totaal geen Empathie met hun vaste klanten ( enige wat het bedrijf interesseert is zo groot mogelijk inkomsten genereren), ik heb de helpdesk medegedeeld om de factuur niet te gaan betalen, enige wat hij hierop kon zeggen is “dat er meer kosten dan in rekening zal worden gebracht” dus dat is enige oplossing voor KPN . dreigen met meer kosten, zodat de consument toch overstag gaat en alsnog de onrechtvaardig factuur gaan betalen…. zo is de werkwijze van KPN…. mensen ik zeg stap over naar kleine telecom bedrijven die veel meer klant vriendelijkheid tonen…  ga ik ook doen, na meer dan 18 jaar bij KPN te hebben gezeten… 

Hallo @ids47 , je zou er ook voor kunnen kiezen automatisch te betalen, dan betaal je nooit te laat, mits voldoende saldo.

 


dat doe ik juist expres niet, omdat KPN dus weleens van die wazige kosten in rekening brengt die ik niet kan achterhalen…..  weet je wat het is met automatische incasso's , dat bedrijven gewoon willig keurige bedragen kunnen afschrijven, niet alleen kpn maar zorg verzekeraars kunnen ook er wat van, dan moet ik maar weer zien dat ik het geld terug kan halen, en nu zijn de rollen omgedraaid, bedrijven wachten maar gewoon lekker op hun geld, wij hebben hier in Nederland gewoon de wettelijke betalingstermijnen , en KPN staat hier ook niet boven de wet, en ze kunnen van alles in het contract zetten met hun kleine letters maar als het niet strookt met de Nederlandse wet dan zal de rechter de KPN toch een flinke veeg uit de pan geven….


U maakt het uzelf graag moeilijk? Schei er mee uit. Allemaal stress en gedoe om niets. Overigens is het wettelijke betalingstermijn 30 dagen tenzij er iets anders afgesproken is. Dus als er op de faktuur binnen 8 dagen betalen staat moet u dat doen.


@ids47 Als je op tijd had betaald had je ook geen herinneringen kosten gehad dus zie het anders als leer geld.

Je wilt zelf geen auto incasso doen en ja dan kan je een factuur missen en dan is dit het gevolg ervan.

 


@ids47 Als je op tijd had betaald had je ook geen herinneringen kosten gehad dus zie het anders als leer geld.

Je wilt zelf geen auto incasso doen en ja dan kan je een factuur missen en dan is dit het gevolg ervan.

 

En nu gaan we de situatie omdraaien, als KPN twee weken lang de service niet bied waarvoor jij betaald, zal dan KPN dan ook zeggen , meneer/ mevrouw / U hoeft maar de helft van U abonnement kosten te betalen komend maand….nee dat doen ze niet….dan moet je zelf aan de bel trekken en misschien met moeite gaan ze twee weken crediteren en anders hebben pech, dan heb je twee weken betaald voor lege doos….denk hier maar eens over..


Zoals de meeste hier die in de box leven, ik leef outside de box, ik volg geen kudde dieren


Wettelijk is een bedrijf verplicht u één betalingsherinnering te sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. Na die betalingstermijn mogen er (en als het goed is staat dit ook beschreven in de eerste betalingsherinnering) kosten worden gerekend.

Daarnaast is het zo dat als u wel betaalt maar na de betalingstermijn er ook kosten mogen worden gerekend en het bedrijf deze niet eerst aan u hoeft mee te delen omdat u te laat betaalt.

 

Ik weet dat het vervelend is, maar wat u oproept aan wettelijkheden is onjuist.


U bent ook verplicht om de aanbieder in de gelegenheid te geven om een probleem op te lossen. Eventuele compensaties zijn wettelijk geregeld. U dacht dat dit bij kpn niet helemaal dicht getimmerd is? U maakt geen schijn van kans.


Oja nog een aanvulling, ik betaal altijd mijn factuur vanuit de KPN app op mijn mobiel, in die periode stond er geen onbetaalde facturen in de app, dus de reactie’s van op tijd betalen, als de

KPN eerlijk toegeeft dat er ook een storing was op hun KPN app diensten dan hadden mij geen herenneringskosten laten betalen… maar zoals je weet geven geven de gemachtigde grote partijen nooit hun fout toe 


Wettelijk is een bedrijf verplicht u één betalingsherinnering te sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. Na die betalingstermijn mogen er (en als het goed is staat dit ook beschreven in de eerste betalingsherinnering) kosten worden gerekend.

Daarnaast is het zo dat als u wel betaalt maar na de betalingstermijn er ook kosten mogen worden gerekend en het bedrijf deze niet eerst aan u hoeft mee te delen omdat u te laat betaalt.

 

Ik weet dat het vervelend is, maar wat u oproept aan wettelijkheden is onjuist.

Wettelijk krijg je 30 dagen de tijd om een factuur te betalen voordat je je eerste herinnering krijgt, en dan krijg je in de meeste gevallen 14 dagen de tijd om te betalen voordat je tweede krijgt, dus dan ben je anderhalve maand verder...


@ids47 Als je op tijd had betaald had je ook geen herinneringen kosten gehad dus zie het anders als leer geld.

Je wilt zelf geen auto incasso doen en ja dan kan je een factuur missen en dan is dit het gevolg ervan.

 

En nu gaan we de situatie omdraaien, als KPN twee weken lang de service niet bied waarvoor jij betaald, zal dan KPN dan ook zeggen , meneer/ mevrouw / U hoeft maar de helft van U abonnement kosten te betalen komend maand….nee dat doen ze niet….dan moet je zelf aan de bel trekken en misschien met moeite gaan ze twee weken crediteren en anders hebben pech, dan heb je twee weken betaald voor lege doos….denk hier maar eens over..

Dan neem ik contact met ze op en word het keurig opgelost incluis een credit achteraf waar ik tevreden mee ben.

Heb tot nog toe geen rare dingen gehad met KPN en zeker oplossingsgericht zijn ze erg fijn.

 

Betreft de factuur als je het zelf betaald zul je ook bij moeten houden wat je betaald heb en dan had je ruim op tijd gezien dat je een factuur gemist had.

 


Dat is gewoon niet waar. Dat is alleen als er niets over het betalingstermijn is afgesproken. 


Zoals de meeste denken dat je niks tegen KPN kunt beginnen omdat het zogenaamde een grote partij is die zogenaamd alles heeft afgedicht, hier een enkel recht uitspraak, die KPN in het ongelijke steld…

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBGEL:2015:6157
 

 


Wettelijk is een bedrijf verplicht u één betalingsherinnering te sturen met een betalingstermijn van minimaal 14 dagen. Na die betalingstermijn mogen er (en als het goed is staat dit ook beschreven in de eerste betalingsherinnering) kosten worden gerekend.

Daarnaast is het zo dat als u wel betaalt maar na de betalingstermijn er ook kosten mogen worden gerekend en het bedrijf deze niet eerst aan u hoeft mee te delen omdat u te laat betaalt.

 

Ik weet dat het vervelend is, maar wat u oproept aan wettelijkheden is onjuist.

Wettelijk krijg je 30 dagen de tijd om een factuur te betalen voordat je je eerste herinnering krijgt, en dan krijg je in de meeste gevallen 14 dagen de tijd om te betalen voordat je tweede krijgt, dus dan ben je anderhalve maand verder...

Ik weet niet waar u uw informatie vandaan haalt maar het klopt echt niet wat u zegt.


Ik heb de uitspraak doorgenomen en blijf nog steeds bij mijn standpunt en wel om volgende reden.

 

De rechter heeft de verhoging van de aanmaningen afgewezen omdat de aanmaning niet voldoet aan art. 6:96 lid 6 BW:

 

De vergoeding volgens de nadere regels kan indien de schuldenaar een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, eerst verschuldigd worden nadat de schuldenaar na het intreden van het verzuim, bedoeld in artikel 81, onder vermelding van de gevolgen van het uitblijven van betaling, waaronder de vergoeding die in overeenstemming met de nadere regels wordt gevorderd, vruchteloos is aangemaand tot betaling binnen een termijn van veertien dagen, aanvangende de dag na aanmaning.

 

Het zegt dus niet dat bij voorbaat aanmaningskosten niet zijn toegestaan.


Nou weet ik niet bij welke bank je zit, maar mijn geld is binnen 24 terug als ik een betaling storneer, dus weinig moeite om iets terug te krijgen.

En succes met procederen voor die 20 euro, betaal gewoon op tijd als je de factuur krijgt en zoek niet de randjes op, of het nu in de box of out de box leven is, ik leef er ook niet binnen, maar als ik iets moet betalen betaal ik altijd direkt als de factuur binnen komt, niet morgen of later.