Skip to main content
nieuws

Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt

• March 25, 2024
  • 58 reacties
  • 5717 keer bekeken
Het 2G mobiele netwerk bij KPN stopt
Toon eerste bericht

58 reacties

• Deelnemer
  • September 10, 2025

Beste ​@remcocu Liander is al begonnen met de voorbereidingen voor het vervangen van stroommeters en moet dat rond hebben voor definiteif einde 2G.

Mijn Android toestel gaat al automatisch in de besparingstoestand van 5G naar 4G als deze niet gebruikt wordt.

Op het moment dat ik de telefoon wil gebruiken zie ik het 4G-logo verspringen naar 5G.

Ik had ooik een 2G vaste telefoon, deze maar naar de kringloop gebracht.

We zullen toch met onze tijd mee moeten gaan, of we willen of niet.

We communiceren ook al jaren niet meer met seinvlaggen, rooksignalen, fax, telex etc etc.

Achja, je hebt in principe ook gelijk. De bandbreedte kan dan weer efficiënter gebruikt worden, net als met DVB-T gebeurd is door de nieuwe codering in H.265 (HEVC). Soms vind ik het persoonlijk alleen jammer van alle ‘nog werkende’ infrastructuur die weer de prullenbak in kan ;-) Ik spreek wellicht meer vanuit een onderbuik gevoel dat ik vaak krijg;. Een ‘app’ update waarin wat knoppen worden verplaatst, weer een nieuwe versie van Microsoft Office, of een nieuw gigabit modem waar ik hooguit 20mbits van gebruik op zijn top. Vaak bekruipt mij het gevoel dat we vernieuwen om maar te vernieuwen. 

Zou trouwens met de uitschakeling van het 2G netwerk betekenen dat je niet kunt bellen als je ‘mobiele data’ uitschakelt op je telefoon?

Uiteindelijk gaat alles vooruit en is dat enkel positief! Echter, soms geldt less is more 😉 

Groetjes! 👋

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@JanD 

Liander is inmiddels al begonnen met het vervangen van de GPRS slimme meter, voor een 4G slimme meter in de meterkast.

Aankomende vrijdag (12 september) wordt bij mij de oude GPRS slimme meter verwijderd, en krijg ik er een 4G slimme meter voor terug.
Arnhem is als één van de eerste plaatsen aan de beurt, momenteel worden alle slimme meters binnen Arnhem vervangen voor de 4G variant.

Het hoofdkantoor van Liander staat in Arnhem aan de Utrechtseweg, dus ze beginnen dus dichtbij hun hoofdkantoor en werken zo regio voor regio af.

Meer over het vervangen van de slimme meter in het werkgebied van Liander, lees je op hun speciale website: Liander - Vervangen GPRS slimme meters

Ben alleen benieuwd met welk mobiel netwerk Liander gaat samenwerken op 4G, aangezien KPN bij mij een slechte dekking heeft en Odido en Vodafone juiste een (zeer) goede dekking op 4G.

Het omwisselen van de GPRS slimme meter naar de 4G variant, moet bij Liander voor 1 januari 2029 zijn afgerond, waarmee ik kan concluderen dat Liander dus gebruik maken van het 2G netwerk van Vodafone, aangezien KPN al op 1 december 2027 stopt met 2G.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Zou trouwens met de uitschakeling van het 2G netwerk betekenen dat je niet kunt bellen als je ‘mobiele data’ uitschakelt op je telefoon?

Mobiele data schakelt niet VoLTE (4G bellen) uit. Bellen kan dan nog steeds ​@remcocu .

Nota bene: er zijn ook dumbphones te koop die alleen kunnen bellen en sms-en, maar dan via 4G. Net als de good old GSM.

• Deelnemer
  • September 10, 2025

Mobiele data schakelt niet VoLTE (4G bellen) uit. Bellen kan dan nog steeds ​@remcocu .

Nota bene: er zijn ook dumbphones te koop die alleen kunnen bellen en sms-en, maar dan via 4G. Net als de good old GSM.

Bedankt voor de uitleg! Daan is het dus uitkijken voor de AliExpress dumbphones die nu wat aan populariteit winnen als 2e - of doorschakel telefoon. Deze werken vaak enkel op 850/900/1800/1900 MHz . Hier heb ik er ook nog eentje van in gebruik, welke ik meeneem tijdens een lange wandeling.

Er rees bij mij nog een vraag: Ondervindt het 2G netwerk op dit moment al verstoringen van Meshtastic? Ik ervaar namelijk met verschillende 2G telefoons dat de andere kant van de lijn mij erop wijst dat ik vaak weg val, of onverstaanbaar ben.

Meshtastic is een ad-hoc communicatie netwerk (LoRa) en de apparaatjes kunnen vaak uitzenden op verschillende frequenties in de originele GSM band. Genoemde frequenties zijn onder andere 863-873 MHz, 902-928 MHz 915-928 MHz 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • September 10, 2025

Ik zou niet direct voor een dumbphone van AliExpress gaan, volgens mij heb je nog geen garanties dat je de juiste keurmerken krijgt. Maar dat is uiteraard je eigen keuze. 

Ik heb Meshtastic even opgezocht, maar die oorzaak weet ik zo niet, 2G is in ieder geval niet gestopt. Je kunt hier beter een nieuw topic over aanmaken zodat het hier on-topic blijft overzichtelijk blijft. 

• Deelnemer
  • September 10, 2025

Ik zou niet direct voor een dumbphone van AliExpress gaan, volgens mij heb je nog geen garanties dat je de juiste keurmerken krijgt. Maar dat is uiteraard je eigen keuze. 

Ik heb Meshtastic even opgezocht, maar die oorzaak weet ik zo niet, 2G is in ieder geval niet gestopt. Je kunt hier beter een nieuw topic over aanmaken zodat het hier on-topic blijft overzichtelijk blijft. 

Dank voor het antwoord

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

​Het omwisselen van de GPRS slimme meter naar de 4G variant, moet bij Liander voor 1 januari 2029 zijn afgerond, waarmee ik kan concluderen dat Liander dus gebruik maken van het 2G netwerk van Vodafone, aangezien KPN al op 1 december 2027 stopt met 2G.

Dat is niet helemaal juist. KPN stopt weliswaar op 1 december 2027 met 2G, maar dat geldt alleen voor particulieren. Ten behoeve van een aantal zakelijke gebruikers houdt KPN tot 2029 nog een beperkt deel van het 2G-netwerk in de lucht, waaronder voor GPRS-meters.

Piet.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Dat is niet helemaal juist. KPN stopt weliswaar op 1 december 2027 met 2G, maar dat geldt alleen voor particulieren. Ten behoeve van een aantal zakelijke gebruikers houdt KPN tot 2029 nog een beperkt deel van het 2G-netwerk in de lucht, waaronder voor GPRS-meters.

Piet.

Hoi ​@Piet van der Vooren 

Helder en duidelijk, bedankt voor je mooie aanvulling.
Wat nog onbeantwoord blijft, is de vraag met welke mobiele netwerk Liander zaken doet, dat kan zowel KPN als Vodafone zijn.

Vodafone heeft op mijn adres gewoonweg de beste 4G dekking, terwijl 4G van KPN slechter mijn woning binnenkomt, omdat de mast verder weg staat.

Maar ik vraag het morgen wel aan de monteur, die bij mij de nieuwste 4G slimme meter komt installeren, in de hoop dat die daar het antwoord op heeft.