Skip to main content

Ik zit in Africa.

 

Nu will ik mijn 06 nummer doorschakelen naar een ander nummer in Nederland.

Dit kan niet via **21 hier.

Als ik dat doe krijg ik een foutmelding van de locale telefoonmaatschappij (ik bel via het 06 KPN nummer).

 

Hoe de doorschakeling aan te zetten (kan ook niet via de telefoon want ik heb dual sim en de andere sim is gewoon in gebruik).

 

Welkom op het forum van KPN @RAL100 

Heerlijk dat je in Afrika zit, met waarschijnlijk warme condities als hier in Nederland.

Doorschakelen kun je ook activeren, binnen het menu van je smartphone, zonder dat je daarvoor **21 hoeft te gebruiken.
 

Heb je een Android smartphone:
 

Aanzetten

  1. Open ‘Telefoon’ (groen icoon met telefoonhoorn).
  2. Klik op de 3 stippen rechtsboven.
  3. Klik op 'Instellingen'
  4. Ga naar ‘Meer instellingen’
  5. Ga naar oproepen doorschakelen
  6. Kies voor spraakoproep
  7. Klik op een van deze opties: 

    • altijd doorschakelen
    • indien bezet
    • bij geen antwoord
    • niet bereikbaar
  8. Toets het nummer in waar je naartoe wil doorschakelen
  9. Je nummer is nu doorgeschakeld

Heb je een iPhone:

 

Aanzetten

  1. Open ‘Instellingen’.
  2. Ga naar ‘Telefoon’.
  3. Ga naar ‘Doorschakelen’.
  4. Schuif het schuifje achter ‘Doorschakelen’ naar rechts.
  5. Toets het telefoonnummer in waar je naartoe wil doorschakelen.
  6. Ga nu terug met het blauwe pijltje links bovenaan de pagina.
  7. Je nummer is nu doorgeschakeld.

 

Houdt dan wel rekening met het volgende, als je jouw 06-nummer doorschakelt vanuit Afrika:

Wanneer je ervoor kiest je telefoon door te schakelen, dan betaal je voor ieder ontvangen gesprek de kosten van de verbinding alsof het een uitgaand gesprek is.
Je betaalt dus een uitgaand gesprek vanaf je eigen toestel naar het toestel waar je bereikt wil worden.
Wanneer jij dus in het buitenland bent met je mobiel, en je hebt die doorgeschakeld naar bijvoorbeeld een vaste lijn of mobiel in Nederland, dan betaal je een gesprek van je eigen toestel in het buitenland, naar Nederland.


Dat lukt niet. “Unexpected response from network” als ik dit probeer.

 

Heeft KPN hier een blokkering opzitten?


Ja - beter weer hier.

 

ivm de gesprekskosten wil ik dan ook de **21 oplossing gebruiken.

 

SIM card is niet actief in mijn toestel. Dus weet KPN niet waar ik ben. Het lijkt me dat met **21 gewoon vanuit de nederlandse centrale het gesprek naar het nieuwe nummer wordt doorgeschakeld (dit is een NL nummer van iemand die locaal antwoordt).


Hoi @RAL100 

Bedankt voor je reacties terug.

Je schrijft dat de simkaart niet actief is in mijn toestel, bedoel je daar de simkaart van KPN mee??
Zo ja, dan dient deze wel actief te staan op het lokale mobiele netwerk waar je bent, om een doorschakeling te kunnen doorvoeren, want anders gaat het gewoonweg niet lukken.

En als de simkaart van KPN inderdaad niet op actief staat, weet KPN ook niet waar je bent in Afrika, en kun je dus ook geen doorschakeling opzetten.

Dus staat inderdaad de simkaart op niet actief, zet hem dan tijdelijk op actief, zodat je wel de doorschakeling via het menu van je toestel of via **21 kunt opzetten.

En omtrent de (eventuele) gesprekskosten, heb ik je in mijn voorgaande bericht meer verteld.

Ik hoor graag van je, of het nu wel is gelukt.


Hoi Michel,

Kaart is actief gezet om de **21 te proberen. Maar zoals in mijn eerste bericht uitgelegd: dat lukt niet.

Zodra de doorschakeling gelukt zou zijn met **21 (wat niet het geval is,) dan wordt de kaart uitgezet. 

Vervolgens schakelt KPN gewoon door naar het ingegeven nummer. En dan gaat het tegen de NL gesprekskosten, ook al zit ik met een uitgeschakelde kaart in Timboektoe.

Dat is allemaal precies hetzelfde als ik in Nederland mijn telefoon heb uitstaan en een binnenkomend gesprek wordt doorgeschakeld. Dan weet KPN ook niet waar de kaart is.

Ik had hetzelfde probleem met mijn Belgische SIM. Dat heeft Telenet keurig voor mij opgelost. Die hebben een fatsoenlijke klantenservice.

 

Maar KPN is een krenterige nederlandse firma die er alles aan doet om ervoor te zorgen dat ze niet rechtstreeks door klanten gecontacteerd kunnen worden.

 

Enige suggesties?


 

Maar KPN is een krenterige nederlandse firma die er alles aan doet om ervoor te zorgen dat ze niet rechtstreeks door klanten gecontacteerd kunnen worden.

 

Enige suggesties?

Jazeker! Vind je dit normaal? En verwacht je zo sneller geholpen te worden? Niet netjes, @RAL100!!!

Anyway, je kan ze ook bellen. En volgens mij kan dit ook via de KPN-app, maar dat weet ik niet zeker.


Is het wel een abonnement? Bij prepaid wordt doorschakelen niet ondersteund.


ZIt je daar op een2g/3g netwerk of op 4g/5g? Omdat op 4g/5g werkt die doorschakeling net iets anders, zie dit plaatje:

 


Maar KPN is een krenterige nederlandse firma die er alles aan doet om ervoor te zorgen dat ze niet rechtstreeks door klanten gecontacteerd kunnen worden.

Hi @RAL100, je kunt ons 24 uur per dag bellen op ons gratis nummer 0800 - 0402, en vanuit het buitenland zij we te bereiken via +316 1200 1200. Verder kan je onze hulp krijgen via Facebook, X ( Twitter) en Instagram. Ook via dit forum staan er andere forumgebruikers én moderators voor je klaar. 

Heb je het bericht van @Joris62 al eens goed bekeken? Lukt het misschien wel als je de andere code gebruikt?

En zijn er andere netwerken beschikbaar naast degene waar je nu verbonden mee bent? Zo ja, zou je die andere netwerken dan stuk voor stuk ook eens willen proberen? Kan best zijn dat het via de ene Afrikaanse provider niet lukt, maar via de andere wel. De ‘Unexpected response from network” melding die je krijgt, zal slaan op het netwerk waar je verbonden mee bent, en niet met het KPN  netwerk.