Skip to main content

Om het simpel te houden: roaming staat aan in mijn telefoon. 
Wat ik zou verwachten, is dat bij passeren van de grens en buiten bereik van KPN komen, automatisch wordt overgeschakeld op een provider in Duitsland of België. Maar dat werkt dus niet.

Ik heb had dat probleem al bij mijn vroegere toestellen Motorola G5,G7 maar no ook nog steeds met mijn Samsung Galaxy A52

Uiteindelijk lukt het dan wel op een moeilijke manier: ergens kunnen parkeren en automatisch kiezen van aanbieder uitzetten, om vervolgens plaatselijke aanbieders te “proberen” tot er een werkt.

Proberen tussen aanhalingstekens, want het is een vies woord. :grin: Het moet GEWOON werken. Zie ik iers over het hoofd? Staat ergens een deugdelijk instructie die daadwerkelijk functioneert?

Wie maakt me blijk? 

Hi @RutgerU, wat raar dat ál jouw toestellen het zelfde euvel vertonen :slight_frown: Als je de automatische netwerkselectie aan hebt staan, hoort je toestel gewoon over te springen op een buitenlands netwerk, zodra het contact met de KPN zendmasten verbroken is. Bij mijn eigen Samsung Galaxy's (ik heb ze al vanaf de 1e Galaxy S :grin: ) gaat dit ook altijd probleemloos. Ik ga doorgaans een keer of 6 tot 8 per jaar België/Luxemburg in en het enige probleem dat ik daar zelf ervaar is dat niet overal bereik is. 

Ga je wellicht telkens op de zelfde plek(ken) Duitsland/België in en bestaat de kans dat er toevallig op die locaties geen enkel netwerk een goede dekking heeft? Automatische netwerkselectie zorgt er voor dat je toestel verbind met het ‘sterkste’ netwerk, en als ze op een bepaalde locatie allemaal niet of nauwelijks een goed signaal leveren kan het zijn dat je toestel niet echt een keuze kan maken. 

Wat krijg je trouwens te zien, als je geen verbinding meet hebt met een KPN mast? Staat er dan een bepaalde melding in je scherm?


Ik heb geen reactie meer van je gezien @RutgerU. Hopelijk houdt dat in dat je een andere manier hebt gevonden om dit opgelost te krijgen!


Ik heb uit het antwoord opgemaakt, dat er geen sprake is van een bekende oorzaak. Dus moet er iets bijzonders zijn in mijn opeenvolgende toestellen.

Alles nalopend kan ik alleen bedenken dat het met dual sim te maken heeft. SIM1 is (was) een nummer van SIMYO dat niet kan uitbellen. KPN zit in SIM2. Verwisselen van beide SIM's loste het probleem op. 

Verklaring? Maar ok, het is dus opgelost.

 

Dan zover,
Ruud.  


Ah ok, dus in de andere sim poort gaat het wel goed? Misschien dat er in het toestel inderdaad iets ingesteld staat waardoor de 1e sim ‘voorrang’ krijgt en hij vanuit de Simyo sim tevergeefs op zoek gaat naar een netwerk. In ieder geval top dat dit de oplossing bleek te zijn!