Skip to main content
Vraag

Hoe is het mobiele netwerk opgebouwd in Den Haag?

• April 28, 2026
  • 3 reacties
  • 25 keer bekeken

Ik heb een vraag over de netwerkopbouw in de omgeving van de Calandstraat (2521AA) in Den Haag.

Ik gebruik KPN-netwerken heb over het algemeen goed bereik. Ik probeer te begrijpen welke type zendlocaties hier dominant zijn.

Mijn vragen:

Wordt deze buurt voornamelijk bediend door lokale dakantennes/small cells (bijv. Laakhaven / Hollands Spoor)?

Of spelen ook iets verder gelegen macro-sites, zoals Hoofdskade, een actieve rol in de primaire dekking?

Klopt het dat toestellen in dit gebied meestal verbinden met de dichtstbijzijnde cellen i.p.v. verder gelegen masten?

Ik ben vooral benieuwd naar de netwerklogica in dit specifieke stedelijke gebied, niet naar exacte mastlocaties.

Alvast bedankt!

3 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Onderzoekster, welkom op de KPN Community. Het zijn nogal wat ongebruikelijke vragen om het zo maar uit te drukken. In welke hoedanigheid wil je deze informatie weten? Jouw gebruikersnaam doet vermoeden dat je met een onderzoek bezig bent over mobiele netwerken? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 1, 2026

Ik stel deze vraag in het kader van mijn studie Technische Bedrijfskunde, waarbij ik me onder andere richt op infrastructuuroptimalisatie en capaciteitsvraagstukken.

Mijn interesse ligt in hoe mobiele netwerken in stedelijke gebieden worden ontworpen, met name de afweging tussen coverage en capacity. In een gebied zoals de Calandstraat (2521AA) in Den Haag verwacht ik een hoge cel-dichtheid met inzet van small cells (bijv. daklocaties rond Laakhaven / Hollands Spoor), maar mogelijk ook ondersteuning van macro-sites iets verder weg, zoals richting Hoofdkade.

Mijn vragen zijn daarom:

Wat is in dit type stedelijke omgeving doorgaans de dominante strategie: maximale verdichting met lokale cellen, of een hybride model met ook bijdrage van macro-sites?

In hoeverre spelen verder gelegen sites (zoals Hoefkade) nog een rol in de primaire serving cell, versus alleen fallback/load balancing?

Hoe maakt het netwerk in de praktijk de afweging tussen signaalsterkte, capaciteit en interferentie bij celkeuze?

Het doel is om beter inzicht te krijgen in de praktische netwerkarchitectuur en optimalisatiekeuzes, niet in exacte mastlocaties.

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Je kunt heel veel informatie ook vinden op antennekaart.nl, mocht deze website nog niet bekend zijn.Â