Skip to main content

Om een account aan te maken vraagt Google om een bevestiging per SMS en daar staat dan bij “er zijn standaardtarieven van toepassing”. En KPN werkt daar dan aan mee en boekt zo maar geld af voor een SMS dat naar mij wordt toegestuurd. Hoe kan dat? Ik heb KPN dus geen opdracht gegeven voor reversed billing. En Google al helemaal niet. Waarom werkt KPN zonder meer mee aan een voorwaarde die Google stelt, terwijl ze geen toegang zouden moeten hebben tot mijn beltegoed. Ik wil graag dat geld terug, elke cent.

 

En KPN werkt daar dan aan mee en boekt zo maar geld af voor een SMS dat naar mij wordt toegestuurd.

Is er dan geld bij jou afgeschreven voor zo'n smsje?


Dit staat gewoon bij de algemene voorwaarden van Google verificatie berichten…

https://support.google.com/adsense/answer/2938681?hl=nl voor Google Adsense 

en https://support.google.com/accounts/answer/3367674?hl=nl voor Google algemeen

...kosten worden doorberekend door KPN.


Ja maar Google gaat niet over mijn tegoed bij KPN. 

Het is hetzelfde als ik dat ik zeg ik voer een dienst voor jou uit en trek daartoe x bedrag af van jouw bankrekening en dat dat gebeurt zonder dat jij je bank daarvan hoeft te akkoorden.

KPN trekt iets af omdat een ander bedrijf dat zegt, zonder bij de klant te verifiëren of dat klopt. 

En het kan ook foutief zijn; Als iemand (uit opzet of per ongeluk) jouw nummer invult ontvang jij de code en wordt er credits afgetrokken van jouw tegoed.


Ja maar Google gaat niet over mijn tegoed bij KPN. 

Hoe hoog is het bedrag dat je in rekening gebracht hebt gekregen en kan je een screenshot posten van die kosten op jouw factuur?

 

Ik ben het overigens met je eens dat het standaard zo zou moeten zijn dat er geen betalingen aan derden via de KPN factuur zouden mogen lopen.

Nu is het zo dat die betaalmogelijkheid standaard aan staat en dat je die als abonnee uit moet laten zetten als je dit niet wilt toestaan (opt-out) maar ik pleit er al zeer lange tijd voor dat deze standaard uit staat en dat je als abonnee deze aan moet zetten als je dit wel wilt toestaan (opt-in).

 

Daarbij komt dat deze optie mijns inziens via MijnKPN ingesteld moet kunnen worden terwijl dit nu alleen via de klantenservice gedaan kan worden.


Het gaat niet om het bedrag, maar om het principe.

Bedankt voor de tip. Ik wist niet dat je dat kunt laten uitzetten. 


Het gaat niet om het bedrag, maar om het principe.

En toch zou ik dat bedrag willen zien want dat zou voor die Google account verificatie gelijk moeten zijn aan €0,00 immers dat is het "standaardtarief" voor het ontvangen van smsjes.


Het gaat om een prepaid kaart dus kan het verbruik niet inzien. 

Als het standaardtarief 0 is dan hoeft Google dat niet te vermelden? Het suggereert dat er kosten in rekening worden gebracht en KPN zou dan de enige partij zijn die dat zou kunnen innen via reversed billing. Dus een verkeerde aanname van mij en het hele topic overbodig :D

Bedankt voor de toelichting. Sorry voor de overlast. 

Mvg, Erwin

 

 


Tis een standaard mededeling, waarschijnlijk omdat er in andere landen wel kosten berekend kunnen worden.