Skip to main content
Vraag

Hotspot maken op de camping

• May 15, 2026
  • 11 reacties
  • 66 keer bekeken

Hoe kan ik hotspot aanmaken voor op de campingĀ 

11 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Wil je je telefoon als hotspot laten fungeren ? Er is geen wifi op de camping ? Als je wilt dat meerdere apparaten met de hotspot van jouw telefoon kunnen verbinden dan wil ik je in overweging geven een travel routertje aan te schaffen :Ā https://www.gl-inet.com/products/

Deze ondersteunen ook tethering. Ook ideaal als er wel wifi op de camping is.

De functie hotspot zelf is een instelling in je telefoon. Bij Android onder Netwerk en internet.

JanD
Superuser
  • May 15, 2026

En bij een travel router kun/magĀ je uitsluitend een datasim gebruiken met een 097-nummer, daarvoor kun je een abo afsluiten bij KPN ​@NicoleeeĀ en ​@HRJĀ 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Dat is helemaal niet nodig. Tethering is gewoon toegestaan. En in die door mij bedoelde routertjes hebben helemaal geen sim mogelijkheid.

En bij een travel router kun/magĀ je uitsluitend een datasim gebruiken met een 097-nummer, daarvoor kun je een abo afsluiten bij KPN ​@NicoleeeĀ en ​@HRJĀ 

Ā 

• May 15, 2026

Dat is helemaal niet nodig. Tethering is gewoon toegestaan. En in die door mij bedoelde routertjes hebben helemaal geen sim mogelijkheid.

Dan heb je het over een doorgever, handig als het wifi signaal niet overal sterk genoeg is, je legt het kastje op een gunstige plek en dan heb je weer een ā€œversā€ signaal.

Kun je een voorbeeld merk/type geven ajb.

Ik betwijfel overigens of de vraagsteller dit zoekt.
Aanvulling, info hier :Ā https://nl.wikipedia.org/wiki/MiFi_(telecommunicatie)

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

Dan heb je het over een doorgever, handig als het wifi signaal niet overal sterk genoeg is, je legt het kastje op een gunstige plek en dan heb je weer een ā€œversā€ signaal.

Ik betwijfel overigens of de vraagsteller dit zoekt.

​@NicoleeeĀ mag wel even wat meer duiden wat hij/zij precies wil. Ik werk al jaren met routertjes van het merk die ik in mijn eerdere post heb aangegeven. Momenteel de Beryl AX. Voordeel is ook dat deze vpn aan boord hebben (server en client !) en de laatste generaties zelfs ook Tailscale. Heel makkelijk om verbinding met je thuisnetwerk te maken !

JanD
Superuser
  • May 15, 2026

Waarom moeilijk doen als het ook gewoon met je mobiel kan?

Je moet alleen zorgen voor voldoende data.

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een camping geen wifi aanbiedt.

Dat wordt door campinggasten tegenwoordig net zo normaal geacht als gas, licht en water.

Stel dat de camping wifi aanbiedt met KPN als priovider, dan kun je daar als kjlant van KPN ook nog eens gratis gebruik van maken, net als bij AH bijvoorbeeld.

Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

Nee, hier geeft versterkt de router geen wifi signaal maar werkt als router met WAN als USB-uitgang van je telefoon. Maar men kan wel ook de built-in wifi hotspot van de telefoon gebruiken, alleen zijn antenne is niet zo sterk, de travel router heeft betere antenne

VoorbeeldĀ GL-BE3600

Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 17, 2026

Ik heb een vaste plek op de camping camping bied wel Wifi aan op de camping maar doet het vaak niet ik sta pricies op een rot plek waar vaak geen verbinding maakt vandaar dat ik een eigen wifi punt wil hebbenĀ 

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

voordat we weer technische hoogstandjes adviseren, wil je je eigen mobiel gebruiken als hotspot? Is het makkelijkst maar de data gaat wel van je bundel af. (welke smartphone heb je?)Ā 

Of wil je een apart apparaatje met een eigen sim?

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 17, 2026

Ik heb een vaste plek op de camping camping bied wel Wifi aan op de camping maar doet het vaak niet ik sta pricies op een rot plek waar vaak geen verbinding maakt vandaar dat ik een eigen wifi punt wil hebbenĀ 

Een aantal providers bieden tegenwoordig speciale camping arrangementen. Denk aan Odido klik en klaar. KPN heeft deze niet. Dit is bij Odido maandelijks opzegbaar.
Ā 

Ā Wanneer je op je mobiel de hotspot aan zet kun je net als wifi inloggen op je telefoon. Nadeel is beperkte bundels. Ook dat kun je oplossen door grotere bundels aan te schaffen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Nicoleee! Welkom op de KPN Community. Ik begrijp goed dat je dan een oplossing wil en zoals je merkt denken we graag even met je mee. Er zijn goede punten gemaakt zie ik.

• Een hotspot met je telefoon is de makkelijkste optie
  • Realiseer je dat bepaalde diensten, zoals streaming van series etc,Ā  veel data kunnen kosten

Heb je al een oplossing voor ogen? Mocht je aanvullende vragen hebben stel die dan gerust!