Skip to main content

Nieuwe sim kaart in de Huawei E5785 mobile wifi gedaan omdat ik die kaart wilde toevoegen in Mijn KPN (en daarvoor heb je een verificatie code nodig die je via SMS ontvangt).

Wat schets mijn verbazing.. niks en niemand is verbonden met de Huawei maar het ding blijft maar data verbruiken. In 2 dagen al 118 mb gebruikt.

Contact gehad hierover met de klantenservice en die claimen dat het ding zelf geen data kan verbruiken omdat het eigenlijk alleen een doorgeefluik is. Dus er moest wel iets met de Huawei verbonden zijn. Probleem is alleen, zou niet weten welk apparaat dat dan zou moeten zijn.

Onder beveiliging heb ik 3 mac adressen gezet en die 3 zijn de enigste die met de Huawei mogen verbinden. Dat zijn een laptop, een mobiele telefoon een een e-book reader. 

Laptop zet beraad aan mijn internet, Telefoon gebruikt mijn wifi accesspoint en de e-book reader staat uit. 

Hoe kan ik nou zien wie er met de Huawei verbonden is en dus data verbruikt? Of is dat ding stuk en is de Huawei zelf data aan het verbuiken?

 

Hallo @Colweb 

 

Als ik de documentatie bekijk kan je alleen het totale data gebruik zien en helaas niet per apparaat.

Verbind die laptop en mobiel automatisch met de 4G router als ze de verbinding met bedraad of thuis WiFi kwijt zijn, misschien heeft 1 van beide even op die verbinding gezeten?

Andere mogelijkheid is:

Als die router een echt extern IP-adres heeft dan kan het dataverkeer b.v. ook veroorzaakt worden door mensen die het internet aan afzoeken zijn naar open poorten e.d.

Al het verkeer vanaf internet naar die router toe telt ook mee, om 118 MB te halen in 2 dagen moeten er redelijk agressief gescand worden maar het zou wel kunnen.


Moet blijkbaar toch mijn laptop geweest zijn die data verkeer genereerde. Laptop was welliswaar bedraad aangesloten maar gebruikte ik wel om instellingen op de Huawei te wijzigen. 

Huawei nu een paar uur aan gehad terwijl de laptop uit staat en gemelde hoeveelheid data verkeer nam niet meer toe.

Instellingen wijzigen zal waarschijnlijk geen mobiele data gebruiken. En ik ging ervan uit dat internet verkeer wel zou gaan over de bekabeling. Maar het blijft Windows…