Skip to main content

Ik ben nu in Griekenland maar kreeg gister ineens SMS dat ik in Turkije zit.  Binnen een half uur kreeg ik weer SMS dat ik aan mij  limiet zat en een rekening van €60,50 krijg. Dat klopt dus niet. Ik krijg geen contact als ik ze nu vanaf Griekenland bel.

Hoe voorkom ik die rekening die onterecht is....

Hallo @MariskaH75 

Ben je soms op één van de Griekse eilanden voor de Turkse kust? Dan heeft jouw telefoon kans gezien om verbinding te maken met een Turkse zendmast. Radiosignalen trekken zich niets aan van grenzen en het sterkste signaal ‘wint’. De Turkse provider heeft dit geregistreerde verbruik geclaimd bij KPN.

Sinds 1 juni 2017 heb je de EU-regeling “Roam like Home”, maar aan de buitengrenzen van de EU moet je zelf oppassen. Turkije valt buiten deze regeling. 


Signalen van een mobiel netwerk laten zich niet tegenhouden door een grens. Als je van Nederland naar Belgie rijdt behoud je ook nog een paar kilometer ang signaal van een KPN mast voordat je naar een Belgisch netwerk gaat.

Hier is dat net zo. Als je op Lesbos, Kos, Rhodos, Samos, etc. zit, en dan ook nog aan de oostkust verblijft of komt, is het heel goed mogelijk dat je telefoon het Turkse netwerk aan de overkant van het water beter ontvangt dan het Griekse op het eiland waar jij zit. Dan bel of internet je dus per ongeluk met een Turks netwerk. En dat valt helaas niet onder de EU regels waardoor je kosten snel oplopen. En de afspraak binnen de EU is dat providers in die gevallen je direct afsluiten bij een bedrag van 60,50 (hetgeen nog te overzien is) om te voorkomen dat je met veel hogere kosten te maken krijgt.


Hallo @MariskaH75, welkom op het KPN Forum!

Forumgebruikers @RBxx en @Ward_ hebben het juiste antwoord gegeven. De kosten zijn dan ook terecht. Ik kan het niet anders maken, sorry.


Ik ben het absoluut niet eens met wat ik als antwoord krijg. Ik ben op Kos geweest en niet in Turkije en kan er niks aan doen dat het niet wordt gescheiden in het luchtruim. 

Het is duidelijk aan te tonen dat ik op Kos was. Waarom zou ik betalen voor iets waar ik geen gebruik van heb gemaakt.


Ik ben het absoluut niet eens met wat ik als antwoord krijg. Ik ben op Kos geweest en niet in Turkije en kan er niks aan doen dat het niet wordt gescheiden in het luchtruim. 

Ik ben het volledig met je eens en het is mijns inziens ook in strijd met de EU regels dat sinds 1 juni 2017 binnen de EU geen roaming kosten in rekening gebracht mogen worden. Dat er ongemerkt een verbinding met een provider buiten de EU gemaakt is mag mijns inziens daarbij geen rol spelen. De abonnee bevindt zich gewoon binnen de EU en binnen de EU geldt: geen roaming kosten.

Ook deze pagina van KPN (klik) geeft dat duidelijk aan.

 

Het is KPN die had moeten voorkomen dat er ongemerkt een verbinding met die Turkse provider opgezet werd of in ieder geval had moeten voorkomen dat daardoor kosten in rekening gebracht worden door geen limiet van €60,50 te hanteren maar een limiet van €0,-.

Ik denk dat er maar eens iemand een proces moet voeren waar deze kosten aangevochten worden. Kijken of de Europese providers dan eindelijk eens wakker gaan worden en hier iets aan gaan doen.


Ik ben het absoluut niet eens met wat ik als antwoord krijg. Ik ben op Kos geweest en niet in Turkije en kan er niks aan doen dat het niet wordt gescheiden in het luchtruim. 

Het is duidelijk aan te tonen dat ik op Kos was. Waarom zou ik betalen voor iets waar ik geen gebruik van heb gemaakt.

Omdat je er wel gebruik van hebt gemaakt. Jouw telefoon heeft met het Turkse netwerk verbonden en jij hebt gebeld, gesms-ed of ge-internet.

KPN krijgt daarvoor van die Turkse Telecomoperator een rekening en die moeten zij betalen.

Waarom moet KPN dan volgens jou betalen voor iets waar zij verder niets mee te maken hebben gehad? 


@Ward_, vraagje

Bevond de abonnee ( @MariskaH75 ) zich binnen de EU?

Zo ja, stellen de EU regels dan niet dat er geen roamingkosten in rekening gebracht mogen worden?

Zo ja, waarom brengt KPN dan toch roamingkosten in rekening?

Ja, ik snap dat technisch gezien de verbinding via Turkije liep maar dat is nu juist waarom ik op dit topic reageer, dit MOET veranderen. Jaarlijks worden honderden / duizenden vakantiegangers slachtoffer van dit fenomeen terwijl daar prima wat aan te doen is. Ik vind het een sociale verantwoordelijkheid van KPN (en andere providers) om de abonnee te beschermen tegen dergelijke roamingkosten.

Wat mij betreft zou het via MijnKPN kunnen instellen van een roaminglimiet al voldoende zijn. Zet je als abonnee die limiet op €0,- dan ben je "veilig".

KPN, kom op en doe hier wat aan.


Ik ben bang dat er weer een.maas in die regels zit en dat het alleen geld voor gebruik van de providers die in de EU opereren en weer niet voor de grens ellende zoals bij Kos, waar je trouwens vaak aanvliegt via Turkije dus er ook even buiten bent.

Er is dus een weg te gaan om dit dicht te timmeren, en de gedupeerden zullen er dus een zaak van moeten maken bij de toezichthouder of de EU.

En roaming uitzetten buiten de EU zal zoals ik al vaker heb gezegt niet vrijwillig worden gedaan door de providers.


En roaming uitzetten buiten de EU zal zoals ik al vaker heb gezegt niet vrijwillig worden gedaan door de providers.

Waarom niet? Welk commercieel belang heeft een provider als KPN dan in het aan laten staan van roaming buiten de EU?

Wat mij betreft moet roaming buiten de EU altijd een opt-in zijn i.p.v. een opt-out.


Vertel mij wat, zal alleen op de een of andere manier wel aan je toestel verteld moeten worden dat er geen contact gemaakt kan worden met een netwerk buiten de EU, op elk niet eigen netwerk ga je al roamen, zou dan wel wat meer werk worden.

Maar nu voeren we de discussie over de EU grenzen, terwijl jaren terug deze discussie over onze eigen landgrenzen werde gevoerd, moet men nu altijd aan het handje vastgehouden worden of mag men ook verlangen dat je zelf ook nog wat kan bedenken.


Maar nu voeren we de discussie over de EU grenzen, terwijl jaren terug deze discussie over onze eigen landgrenzen werde gevoerd, ...

Nee, we voeren niet de discussie die we jaren terug over de landsgrenzen voerden. Toen er nog geen "roam like home" binnen de EU was had iedereen standaard roaming uit staan. Nu we sinds 1 juni 2017 wel "roam like home" binnen de EU hebben heeft iedereen roaming standaard aan staan. En daar zit hem nu de crux, dat is de oorzaak van die problemen waar zo veel vakantiegangers tegenaan lopen op die Griekse eilanden onder de kust van Turkije en Albanië. Mensen staan er domweg niet bij stil dat ze roaming aan hebben staan immers dat is eeuwen terug dat ze die optie voor het laatst gezien hebben.

En een commercieel belang is er voor KPN ook niet want die verdienen er ook geen stuiver aan, het is die Turkse provider die in z'n handjes wrijft.

KPN, maak het mogelijk om dataverbruik buiten de EU te limiteren op €0,-.


Nee @wjb Ook toen had niet iedereen roaming uitstaan, alleen degene die langs de grenzen woonden en wisten dat je contact kon maken met het buitenland, de rest stond er toen ook al domweg niet bij stil, enige is, toen ging het nog niet zo hard met het 3G netwerk en mobieltjes die niet continu data verstuurden en binnen haalden.

En aangezien er nu in NL geen mensen meer langs de buitengrenzen wonen word er niet meer over nagedacht, en met de nieuwe mobiel gebruiken van allerlei app die data honger hebben gaat het idd hard.

En wjb, hoe gaat KPN dit beschikbaar maken, zal toch Europees geregeld moeten gaan worden, net als dat nu de 60.50 zo geregeld is en waarschijnlijk in de contracten met de buiten de Europese unie geregeld zijn met de providers, anders zal er door de providers veel meer gerekend worden voordat het word geblokkeerd.


Nee @wjb Ook toen had niet iedereen roaming uitstaan, alleen degene die langs de grenzen woonden en wisten dat je contact kon maken met het buitenland, de rest stond er toen ook al domweg niet bij stil, enige is, toen ging het nog niet zo hard met het 3G netwerk en mobieltjes die niet continu data verstuurden en binnen haalden.

Nee, destijds stond roaming standaard uit op de telefoons, niemand had de behoefte om roaming aan te zetten, dat kostte immers altijd veel geld. Vandaag de dag heeft men juist wel de behoefte roaming aan te hebben staan want men wil gewoon kunnen Internetten als men even over de grens is.

 

En wjb, hoe gaat KPN dit beschikbaar maken, zal toch Europees geregeld moeten gaan worden, net als dat nu de 60.50 zo geregeld is en waarschijnlijk in de contracten met de buiten de Europese unie geregeld zijn met de providers, anders zal er door de providers veel meer gerekend worden voordat het word geblokkeerd.

Simpel, gewoon een limiet van €0,- in kunnen laten stellen zodat het roamen direct geblokkeerd wordt en niet pas na €60,50. De functionaliteit om roaming te blokkeren na een bepaald verbruik is er blijkbaar en dus moet het ook mogelijk zijn dit na een verbruik van €0,- al te doen.