Skip to main content
Vraag

Ik heb geen mobiel internet en telefoon verbinding in Duitsland

• November 12, 2025
  • 15 reacties
  • 113 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Waarom wordt dit allang durende probleem niet opgelost. En kom niet steeds met dezelfde geplakte riedel hoe je dit moet oplossen. Wat dat werkt net zo min. En waarom werkt het bij andere providers wel altijd. Oplossen dus, jullie kennen onderhand het probleem wel KPN.

15 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Wdewilde 

Welkom op de community van KPN.

Het probleem is al langer bekend bij KPN, en daarbij het goede nieuws dat KPN inmiddels bezig is met een oplossing voor de probleem.

Nieuwsbericht wat op Tweakers (bron) staat vermeld:

KPN werkt aan oplossing voor roamingproblemen bij Duitse grensgebieden

KPN werkt aan een oplossing voor de roamingproblemen in Duitse grensgebieden. Verschillende tweakers melden dat zij langzaam verbinding maken met een Duits netwerk nadat zij de grens oversteken. Een woordvoerder zegt tegen Tweakers dat de provider aan een oplossing werkt.

Op het forum klagen verschillende tweakers dat hun telefoon traag automatisch verbinding maakt bij Duitse grenssteden. Gebruikers ondervinden problemen in onder meer Gronau, Emmerik en Kleef. Bij andere providers lijken die problemen niet voor te komen.

Een woordvoerder bevestigt tegenover Tweakers dat het 'soms wat langer kan duren' voordat smartphones over de grens een netwerk selecteren. "KPN kiest ervoor om klanten op alle Duitse netwerken toe te laten om een alternatief te hebben als een van de netwerken plaatselijk niet beschikbaar is of het minder doet. Dat duurt helaas langer dan altijd hetzelfde buitenlandse netwerk te selecteren. We werken eraan om het selecteren van een netwerk te versnellen", legt hij uit.

Directe link naar het nieuwsbericht inclusief reacties daarop: KPN werkt aan oplossing voor roamingproblemen bij Duitse grensgebieden

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 12, 2025

Het probleem is niet alleen in het grensgebied, maar in heel Duitsland. Waaruit blijkt dat ze er serieus mee bezig zijn?

fixnix
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • November 12, 2025

Het probleem is niet alleen in het grensgebied, maar in heel Duitsland. Waaruit blijkt dat ze er serieus mee bezig zijn?

Ik kom regelmatig in Germoney en weet dat je in bepaalde steden slechte dekking hebt. 
Trier is zo’n stad waar in de binnenstad grote gaten in het dekkingsbereik is. Er is ook geen enkel steunpunt te vinden, want dit staat niet op de gevels. 

De rest heb ik geen problemen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 13, 2025

Hoi ​@Wdewilde, welkom op de community. Ik begrijp dat jij in heel Duitsland problemen ervaart met de mobiele verbinding. Da's niet fijn.

In de grensgebieden kan het gebeuren dat het overschakelen van het Nederlands netwerk naar een Duits netwerk traag kan verlopen. Michel noemt al het Tweakers artikel daarover. En, zoals onze woordvoerder in dat artikel ook aangeeft:

"KPN kiest ervoor om klanten op alle Duitse netwerken toe te laten om een alternatief te hebben als een van de netwerken plaatselijk niet beschikbaar is of het minder doet. Dat duurt helaas langer dan altijd hetzelfde buitenlandse netwerk te selecteren. We werken eraan om het selecteren van een netwerk te versnellen", legt hij uit.

Maar als je eenmaal in Duitsland bent, en verbonden met een netwerk, dan zou het gebruik ervan verder goed moeten verlopen. Rekening houdend met het feit dat het Duitse mobiele netwerk in het algemeen natuurlijk de verantwoordelijkheid is van Duitse providers, en dat het kan gebeuren dat je in een gebied bent met minder dekking. Wat voor problemen ervaar jij dieper in Duitsland?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 13, 2025

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 13, 2025

Dit dus, het is echt heel erg gesteld met het internet in Duitsland voor mij. Ik reis erg veel in Duitsland in verschillende regio en vaak en zelfs midden in een stad is er vaak geen verbinding. Ik hoor ook dat andere providers zoals Odido geen problemen heeft met verbindingen in Duitsland. Dus zeg het maar KPN 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Wdewilde 

Eerst even een onwaarheid de wereld uit helpen.
Ook klanten van Odido en Vodafone hebben met regelmaat problemen met de netwerken in Duitsland, waardoor het probleem dus niet alleen bij KPN klanten voorkomt.
Misschien dat de overschakeling bij Odido wat sneller gebeurd, iets waar KPN dus momenteel aan werkt.

Maar ik lees op de community’s van Odido en Vodafone met regelmatig dat klanten problemen hebben in het buitenland, waaronder dus ook in Duitsland en België, al kan het aantal meldingen iets lager liggen dan bij KPN.

Ook de klanten van Odido en Vodafone en alle Nederlandse budgetproviders gebruiken allemaal exact dezelfde Duitse netwerken zoals de klanten van KPN, daar is helemaal geen verschil in.
De dekking en bereik in Duitsland is exact hetzelfde als voor de klanten van KPN.

Daarnaast is de dekking van de Duitse netwerken niet zo goed als in Nederland, en dat is ook in Duitsland bekend, de Duitse regering heeft ook de Duitse providers gesommeerd om hun bereik te verbeteren op zowel 4G als 5G.

Het mobiele netwerk van “Telekom DE” heeft in geheel Duitsland de beste dekking en bereik, dus ik zou daar je smartphone op aanmelden als je in Duitsland bent.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Ok, dank voor uw duidelijk verhaal. Dan begin ik te geloven, dat Duitse telecombedrijven mensen van buiten Duitsland weren om de drukte op uw netwerk te minimaliseren. Hier zou dan eens goed onderzoek naar moeten worden gedaan. Het zou een goede zaak zijn van KPN om eens een enquête uit te zetten naar ervaringen van KPN cliënten met buitenlandse Europese providers. Dan weet je meer en kan er eventueel aktie ondernomen worden met de uitkomsten . Want iets klopt er niet

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Sorrie ik bedoel hun netwerk ipv uw netwerk 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 14, 2025

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@TDN 

Dit artikel heb ik al vermeld binnen deze topic, in mijn eerste bericht/reactie aan TS.
Nu is het dubbelop.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Ok, dank voor uw duidelijk verhaal. Dan begin ik te geloven, dat Duitse telecombedrijven mensen van buiten Duitsland weren om de drukte op uw netwerk te minimaliseren. Hier zou dan eens goed onderzoek naar moeten worden gedaan. Het zou een goede zaak zijn van KPN om eens een enquête uit te zetten naar ervaringen van KPN cliënten met buitenlandse Europese providers. Dan weet je meer en kan er eventueel aktie ondernomen worden met de uitkomsten . Want iets klopt er niet

Hoi ​@Wdewilde 

Zo’n onderzoek zou zeker niet verkeerd zijn, om op die wijze een goed beeld te krijgen.
Maar dan niet alleen bij KPN, maar ook bij de klanten van Odido en Vodafone.

De uitkomsten van van KPN, Odido en Vodafone kunnen dan gebundeld worden, waardoor je een goed beeld krijgt over de problemen die klanten soms of regelmatig ervaren.
Alleen kunnen de Nederlandse providers géén invloed uitoefenen op de mobiele netwerken buiten de grenzen van Nederland, omdat dit 100% in handen ligt van de betreffende buitenlandse providers.

Of de Duitse mobiele netwerken daadwerkelijk toeristen weren van hun netwerken, daar is helemaal niets over bekend, en ik denk zelf dat dit ook niet gebeurd.
De hedendaagse mobiele netwerken hebben méér dan genoeg capaciteit om al die aangesloten klanten te voorzien van bereik en snelheid.

Wel is het bekend dat de dekkingsgraad in Duitsland een stuk minder is als in Nederland, waardoor er nog locaties zijn met weinig tot geen mobiel bereik.
Maar wat ik al eerder schreef zijn de Duitse mobiele providers hier inmiddels mee bezig, om deze locaties te voorzien van mobiel bereik.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 20, 2025

Ik zie in jouw screenshot, ​@Wdewilde, dat je op Edge zit (2G). Dat is meestal niet voldoende voor regulier internetten. Je geeft in het startbericht al aan dat het standaardantwoord niet werkt. Kun je vertellen wat je al geprobeerd hebt aan standaarddingen? Misschien is er toch nog iets dat geprobeerd kan worden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 20, 2025

Alle netoperators geprobeérd. Meestal doet het er geen een. 4G of 5G staat op aut. En als er eentje verbinding maakt, werkt het internet niet of heeel traag. Als netwerk selectie op aut staat, wordt er nooit een gekozen die zal werken. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • November 26, 2025

Je kunt nog eens proberen of het beter wordt als je bij de instellingen specifiek 4G selecteert in plaats van automatisch.