Skip to main content

Ik kan sinds vorige week geen mb’s meer delen zonder de MijnKPN app.

Maar aangezien ik een linux telefoon gebruik kan ik die app helemaal niet installeren.

Is er een manier om mb’s te delen zonder app?

Hi @Candymannetje , ik heb jouw probleem onder de aandacht gebracht van de KPN moderators.
Ze komen met een antwoord op jouw vraag na overleg met de achterliggende afdeling.


@Candymannetje Ja, gewoon op de website van kpn: 

Ga naar kpn.com en log rechtsbovenaan in.


Nee @Katana321

Sinds deze week kan MB’s delen alleen nog via de MijnKPN app en niet meer via de website.


Nee @Katana321

Sinds deze week kan MB’s delen alleen nog via de app en niet meer via de website.

Ai, ik zie het nu ja.

Ik vind het onwenselijk, jammer en een slechte zaak dat het niet meer via de website kan. Weet jij @RBxx waarom hiervoor gekozen is?


Hi @Katana321  De gedachte is waarschijnlijk geweest, dat iedereen die MB’s wil delen een mobiele telefoon heeft. Automatisch delen kon trouwens ook al alleen via de app. Dat er naast Android en iOS andere mogelijkheden zijn zoals Linux bij @Candymannetje is “over het hoofd gezien” denk ik.


Beste @Candymannetje, welkom! Rbxx heeft je al top geïnformeerd en mij gevraagd er naar te kijken. Dat heb ik gedaan! De collega's van de app zijn zich ervan bewust dat het op Linux niet werkt. KPN verkoopt zelf geen toestellen die op Linux draaien en mede daarom is het besluit genomen om dit niet voor Linux te ontwikkelen.

 

Heb je er interesse in dat je gebeld wordt met een verlengaanbod in combinatie met een Android toestel? Ik weet natuurlijk niet of je al kunt verlengen en of je een ander toestel zou willen, maar mocht dat wel zo zijn, kan ik je laten bellen. Wil je in dat geval je 06-nummer en adres in je profiel zetten? 


Beste @Candymannetje, welkom! Rbxx heeft je al top geïnformeerd en mij gevraagd er naar te kijken. Dat heb ik gedaan! De collega's van de app zijn zich ervan bewust dat het op Linux niet werkt. KPN verkoopt zelf geen toestellen die op Linux draaien en mede daarom is het besluit genomen om dit niet voor Linux te ontwikkelen.

 

Heb je er interesse in dat je gebeld wordt met een verlengaanbod in combinatie met een Android toestel? Ik weet natuurlijk niet of je al kunt verlengen en of je een ander toestel zou willen, maar mocht dat wel zo zijn, kan ik je laten bellen. Wil je in dat geval je 06-nummer en adres in je profiel zetten? 

 

Bedankt voor je bericht Marcia en ik kan wel verlengen maar ik wil geen Android toestel.

Deze Linux telefoon is 4 maanden oud en bevalt mij prima.

Ik vind het wel een beetje raar om linux gebruikers uit te sluiten enkel omdat jullie daar geen telefoons van verkopen.

Is het een optie dat ik de klantenservice bel als ik mb's wil delen?

Zo vaak doe ik dat ook niet dus dat zou voor mij geen probleem zijn.

Enkel in noodgevallen en op vakantie.


Ik zit dit topic met grote verbazing te lezen. Waarom kan mb's delen niet meer via de website? Wat is dat nou toch voor onzin? Waarom? Je moet dus een Android of een Apple toestel hebben? Anders kan het gewoon niet? Welke gedachte zit daar achter?


@Marcia_ Ik sluit me helemaal aan bij de reactie van @Nick83. Dit kan toch niet waar wezen!

Mb's delen via de website is een must. Niet alleen voor mensen als @Candymannetje maar ook voor alle andere mensen die niet (alleen) afhankelijk willen zijn van een app. Ik wil mb's met mijn gezin kunnen delen ook op een andere manier dan in de app. Ik gebruikte daar tot nog toe vaak genoeg de laptop voor. 

Ik hoop dat kpn dit nog eens wil overwegen.


We hebben er bewust voor gekozen om ons alleen op Android en iOS te focussen, om op die manier de best mogelijke kwaliteit te leveren voor wat betreft de apps. Als je MB's wilt delen, kan dat op dit moment inderdaad alleen met een Android of iOS toestel. Ook het feit dat het niet meer via de browser kan, is een bewuste keuze. Ik kan mij persoonlijk voorstellen dat je hiervan baalt als jij er juist bewust voor kiest om geen Android of iOS toestel aan te schaffen. Helaas kan het ook niet via de klantenservice geregeld worden.😕


We hebben er bewust voor gekozen om ons alleen op Android en iOS te focussen, om op die manier de best mogelijke kwaliteit te leveren voor wat betreft de apps. Als je MB's wilt delen, kan dat op dit moment inderdaad alleen met een Android of iOS toestel. Ook het feit dat het niet meer via de browser kan, is een bewuste keuze. Ik kan mij persoonlijk voorstellen dat je hiervan baalt als jij er juist bewust voor kiest om geen Android of iOS toestel aan te schaffen. Helaas kan het ook niet via de klantenservice geregeld worden.😕

Dit is wel heel erg zuur. Ik geloof ook niet dat het ergens in de voorwaarden vermeld staat dat MB's delen alleen met Android en iOS toestellen mogelijk is. Ik vraag me dan ook af of @Candymannetje niet gewoon recht heeft om MB's te kunnen delen, het is immers wel een service die onderdeel is van het Hussel abonnement.


Ook het feit dat het niet meer via de browser kan, is een bewuste keuze. 

Maar waarom? Wat ligt er ten grondslag aan deze keuze?

Besef ook even dat er mensen zijn die gewoon geen app willen installeren. Ook al kunnen ze het. 

Ik zelf vraag me bij veel apps wel eens af wat het nut er van is. En dat is bij de MijnKPN app ook zo. De app bied geen enkele meerwaarde tegenover de website. Geen enkele. Alles wat met de app kan, kan ook met de website. Totdat KPN doelbewust functionaliteit uit de website gaat slopen. 


Ik ben al jarenlang klant bij KPN zowel thuis als mobiel en dat komt met name doordat we mb's konden delen.

Fantastisch systeem maar als dat niet meer gaat kan ik net zo goed naar een andere provider gaan.

Jammer dat het op zo'n manier moet gaan.


En wat is de keuze voor een OS waarvan je gewoon weet dat zeer veel apps, niet alleen die van kpn, niet werken. Keuzes hebben consequenties. 

Ik deel mijn data dmv de Hotspot op de telefoon. Heel handig, ze hoeven niet eens in mijn huishouden te zitten. 

Net als voor mij indertijd Betamax,  CD-i, Mini Disc, Video 8 / HI8 / digital8 etc. Ook bewust van toen. 


En wat is de keuze voor een OS waarvan je gewoon weet dat zeer veel apps, niet alleen die van kpn, niet werken. Keuzes hebben consequenties. 

Niet ingeval van de MijnKPN app. Want alles was gewoon ook mogelijk via de website. Maar nu heeft KPN mb's delen dus onmogelijk gemaakt via de website. Waarom?


En wat is de keuze voor een OS waarvan je gewoon weet dat zeer veel apps, niet alleen die van kpn, niet werken. Keuzes hebben consequenties. 

Ik deel mijn data dmv de Hotspot op de telefoon. Heel handig, ze hoeven niet eens in mijn huishouden te zitten. 

Net als voor mij indertijd Betamax,  CD-i, Mini Disc, Video 8 / HI8 / digital8 etc. Ook bewust van toen. 

 

Alles wat ik wil kan ik via de browser doen, ook mb's delen tot 2 weken geleden.

Dus ik heb die keuze niet gemaakt.


Kun je geen . apk bestanden installeren op je Linux telefoon? Want daar is natuurlijk wel aan te komen.


Kun je geen . apk bestanden installeren op je Linux telefoon? Want daar is natuurlijk wel aan te komen.

Via een omweg is alles wel te regelen maar waarom zou dat moeten als het gewoon via de browser kan.

Het werkte toch prima?

Ik heb er nog nooit iemand over horen klagen.


Marcia schreef:

“KPN verkoopt zelf geen toestellen die op Linux draaien en mede daarom is het besluit genomen om dit niet voor Linux te ontwikkelen.”

Dit argument gaat volgens mij niet op. Tenzij KPN alleen abo's zou verkopen in combinatie met bepaalde toestellen met Android of iOS. Maar aangezien KPN ook sim-only-abo's verkoopt… En bij die sim-only-abo's staat volgens mij nergens dat je daarmee alleen mb's kunt delen als je Android of iOS hebt.

Naar mijn mening slaat kpn hier om 2 redenen de plank mis:

1. De klant wordt onnodig beperkt in de mogelijkheden want niet meer kunnen delen via de browser. Klanten met een linux-toestel worden zelfs niet beperkt maar in het delen volledig onmogelijk gemaakt. Het is m.i. gewoon niet sjiek.

2. Behalve dat ik het niet sjiek vind, vraag ik mij ook af of dit juridisch, volgens het consumentenrecht kan en mag. Ik ben benieuwd wat de consumentenbond hiervan zou vinden.  


@ Candymannetje

En apps?

Als daar zijn: je bank-app (!), Whatsapp, Facebook, KPN iTV, Wordfeud, NOS Teletekst, NOS, Netflix, Disney+, Viaplay, HBO e.d. ???

Ik heb er nog nooit iemand over horen klagen.

Tja, die 0,003 % mobiele Linux gebruikers….

Ik heb in 't verleden vaak afwijkende systemen gehad. Vaak bewust. Maar dat doe ik dus nooit weer.


@ Candymannetje

En apps?

Als daar zijn: je bank-app (!), Whatsapp, KPN iTV, Wordfeud, NOS Teletekst, NOS, Netflix, e.d. ???

Sommige mensen geven daar gewoon helemaal niks om hé.

U zet wel een uitroepteken achter "bank-app", maar ik ken verschillende mensen met een Android of Apple die geen bank-app geïnstalleerd hebben. Doelbewust niet, die willen die app gewoon niet op hun toestel.

Om verschillende redenen. Wat ik bijvoorbeeld vooral nogal eens hoor: veel te makkelijk geld uitgeven. De verleiding is veel te groot. Met een paar tikken op het scherm heb je weer iets nutteloos aangeschaft in een webshop. 


@ Candymannetje

En apps?

Als daar zijn: je bank-app (!), Whatsapp, Facebook, KPN iTV, Wordfeud, NOS Teletekst, NOS, Netflix, Disney+, Viaplay, HBO e.d. ???

Ik heb er nog nooit iemand over horen klagen.

Tja, die 0,003 % mobiele Linux gebruikers….

Ik heb in 't verleden vaak afwijkende systemen gehad. Vaak bewust. Maar dat doe ik dus nooit weer.

Bankapps gebruik ik niet, kan prima via een browser.

De andere apps die je opnoemt gebruik ik niet.

Ik bedoelde dat ik nog nooit iemand heb horen klagen over het mb's delen via de browser.


Apps. Sommige mensen geven daar gewoon helemaal niks om hé.

Waar koop je dan een smart phone voor? Kan je net zo goed een gewone mobiel kopen.

U zet wel een uitroepteken achter "bank-app", maar ik ken ook verschillende mensen met een Android of Apple die geen bank-app geïnstalleerd hebben. Doelbewust niet, die willen die app gewoon niet op hun toestel.

Via de app is veel veiliger dan via de website op een telefoon.

Wat ik bijvoorbeeld vooral nogal eens hoor: veel te makkelijk geld uitgeven. De verleiding is veel te groot. Met een paar tikken op het scherm heb je weer iets nutteloos aangeschaft in een webshop. 

Dan hebben ze veel te losse vingertje in de app…. van de webshop. Kunnen ze beter dié verwijderen dan die van de bank hoor. Ik heb ook geen webshops op de phone, ik doe dat altijd (nog) via de laptop. Betalen doe ik dan weer wel met de app via de QR code/iDeal.


Apps. Sommige mensen geven daar gewoon helemaal niks om hé.

Waar koop je dan een smart phone voor? Kan je net zo goed een gewone mobiel kopen.

Daar zit toch geen browser op?

U zet wel een uitroepteken achter "bank-app", maar ik ken ook verschillende mensen met een Android of Apple die geen bank-app geïnstalleerd hebben. Doelbewust niet, die willen die app gewoon niet op hun toestel.

Via de app is veel veiliger dan via de website op een telefoon.

Volslagen onzin.

Sterker nog: Ik denk eerder andersom. In de browser kun je in de adresbalk zien of er een beveiligde verbinding gebruikt word. En of het gebruikte certificaat nog niet verlopen is. 

Bij een app zie je dat niet. Je weet niks en je kunt niks controleren. Je moet het zomaar geloven. 

Wat ik bijvoorbeeld vooral nogal eens hoor: veel te makkelijk geld uitgeven. De verleiding is veel te groot. Met een paar tikken op het scherm heb je weer iets nutteloos aangeschaft in een webshop. 

Dan hebben ze veel te losse vingertje in de app…. van de webshop. Kunnen ze beter dié verwijderen dan die van de bank hoor. Ik heb ook geen webshops op de phone, ik doe dat altijd (nog) via de laptop. Betalen doe ik dan weer wel met de app via de QR code/iDeal.

Vingers afhakken? Begrijp ik dat nu goed? 


Via de app is veel veiliger dan via de website op een telefoon.

Volslagen onzin.

Oei. Wel aan je online veiligheid denken, hè. Maar goed, ieder z'n keuze. Zoals ik ook al zei '’iets met consequenties”.

 

Webshop staat als laatste genoemd. Taalkundig slaan opmerkingen daarna dan ook daarop, @Nick83 . Maar de vingers eraf is ook een oplossing natuurlijk ✊.