Skip to main content

Ik kan sinds vorige week geen mb’s meer delen zonder de MijnKPN app.

Maar aangezien ik een linux telefoon gebruik kan ik die app helemaal niet installeren.

Is er een manier om mb’s te delen zonder app?

Via de app is veel veiliger dan via de website op een telefoon.

Volslagen onzin.

Oei. Wel aan je online veiligheid denken, hè.

Wat bedoelt u hier mee?

In de browser kun je in de adresbalk zien of er een beveiligde verbinding gebruikt word. En of het gebruikte certificaat nog niet verlopen is. 

Bij een app zie je dat niet. Je weet niks en je kunt niks controleren. Je moet het zomaar geloven. 

Want ja, de meeste apps zijn eigenlijk gewoon websites. Op de achtergrond hebben ze gewoon dezelfde verbinding als een website. Vaak is het zelfs zo erg dat je feitelijk gewoon naar een webpagina zit te kijken. De hele content word bij veel apps gewoon helemaal op de achtergrond opgehaald.

Dat is ook precies de reden dat ik vind dat veel apps nutteloos zijn. En dat geld ook voor de MijnKPN app. Alles in de MijnKPN kan gewoon via een website. 


Via de app heb je een exclusieve verbinding met (bv) je bank. Via de browser niet al is het wel een beveiligde, maar ja, nog steeds via de browser waar 10.000-en dingen over lopen/kunnen.

Maar ikhaal hier ook mijn vingers vanaf. Lang leve Android en … dat ik het nog eens zou zeggen: Apple (ahum).


Via de app heb je een exclusieve verbinding met (bv) je bank. Via de browser niet al is het wel een beveiligde, maar ja, nog steeds via de browser waar 10.000-en dingen over lopen/kunnen.

Welke "10.000-dingen"?


Jezus! Andere sites e.d.

Ik ben weg hier. Wat vermoeiend.


Apps. Sommige mensen geven daar gewoon helemaal niks om hé.

Waar koop je dan een smart phone voor? Kan je net zo goed een gewone mobiel kopen.

U zet wel een uitroepteken achter "bank-app", maar ik ken ook verschillende mensen met een Android of Apple die geen bank-app geïnstalleerd hebben. Doelbewust niet, die willen die app gewoon niet op hun toestel.

Via de app is veel veiliger dan via de website op een telefoon.

Wat ik bijvoorbeeld vooral nogal eens hoor: veel te makkelijk geld uitgeven. De verleiding is veel te groot. Met een paar tikken op het scherm heb je weer iets nutteloos aangeschaft in een webshop. 

Dan hebben ze veel te losse vingertje in de app…. van de webshop. Kunnen ze beter dié verwijderen dan die van de bank hoor. Ik heb ook geen webshops op de phone, ik doe dat altijd (nog) via de laptop. Betalen doe ik dan weer wel met de app via de QR code/iDeal.

 

Gewoon om mee te bellen, berichten sturen, emailen, foto's maken, browsen en navigatie.

Wat is daar mis mee?

Inloggen via de bank kan uitermate veilig via de browser.


Mijns inziens is het soms (regelmatig) beter om kpn niet te verdedigen.

Ik ben het volledig met @Candymannetje eens en ook ik vind het belachelijk dat deze functionaliteit uit de website gesloopt is. Soms is gebruiksvriendelijkheid ver te zoeken en gaat "look" voor "feel".


Bovendien is de app ook niet meer dan een eigengekleid browsertje. Wanneer je van scherm wisselt, logt hij weer in. En cookies in een app? Broddelwerk. 


Bovendien is de app ook niet meer dan een eigengekleid browsertje. Wanneer je van scherm wisselt, logt hij weer in. En cookies in een app? Broddelwerk. 

Preces. Heel veel apps zijn inderdaad eigen geknutselde browsertjes. Dan kan je beter een echte browser gebruiken als het op veiligheid aan komt.


Preces. Heel veel apps zijn inderdaad eigen geknutselde browsertjes. Dan kan je beter een echte browser gebruiken als het op veiligheid aan komt.

Eens. Waar het kan gebruik ik liever de browser dan een app. Een paar jaar geleden schrok ik best wel toen ik de app van buienradar wilde installeren. Waar je dan overal toestemming voor geeft… Heel veel dus. Ik heb het opgelost door de site van buienradar op het startscherm van mijn mobiel vast te zetten.

Hetzelfde heb ik gedaan met facebook. Ik zal nooit en nimmer de app van facebook op mijn mobiel installeren. Ook de website van FB staat daarom op het startscherm en dat werkt voor mij prima.

Om terug te gaan naar de aanleiding van deze discussie. Dat KPN een app heeft, vind ik prima. Ik gebruik 'm zelf ook. Maar dat het delen van mb's niet meer mogelijk is via de website, ik vind het een slechte zaak. Jammer, KPN! 👎


@Candymannetje, ik vrees dat KPN het probleem niet op wil gaan lossen.
Ik heb een soortgelijk probleem want ik wil hun app niet (zie https://forum.kpn.com/mobiel-15/mb-s-delen-via-mijnkpn-in-de-webbrowser-werkt-niet-meer-569523). Krijg daar dit als reactie op:

Beste @Frits123, welkom! Wat jammer om te lezen dat je zo ontevreden bent over deze wijziging! Ik zal dit intern doorgeven, maar de wijziging wordt helaas niet teruggedraaid. We willen graag dat onze klanten van de app gebruik maken voor het delen van MB's.

 

Dus ze willen iedereen aan hun app. Behalve mensen met een linux telefoon zoals jij “want die verkopen ze zelf niet”. Ze verkopen natuurlijk gewoon abonnementen, waarvan je niet alles meer kunt gebruiken zonder die app. Bah.


Ik had vanmorgen iemand van KPN aan de telefoon i.v.m opzeggen abonnement en die vond het ook maar raar.

Die was ook bang dat het klanten zal gaan kosten.


Huawei heeft volgens mij een aantal modellen waarop de Play Store niet aanwezig is. Dit vanwege het handelsverbod wat Trump toen ingesteld heeft.

De P40 bijvoorbeeld kun je gewoon bij de mediamarkt bestellen, in combinatie met een KPN abonnement:

https://telefoonabonnementen.mediamarkt.nl/product/huawei-p40-pro-5g-zwart-9151?utm_source=mediamarkt.nl&utm_medium=pdp&utm_campaign=primary&abonnement=18510-19309-19369-9151

Dan zou je dus geen KPN app kunnen installeren? Begrijp ik dat goed?


Huawei heeft volgens mij een aantal modellen waarop de Play Store niet aanwezig is. Dit vanwege het handelsverbod wat Trump toen ingesteld heeft.

De P40 bijvoorbeeld kun je gewoon bij de mediamarkt bestellen, in combinatie met een KPN abonnement:

https://telefoonabonnementen.mediamarkt.nl/product/huawei-p40-pro-5g-zwart-9151?utm_source=mediamarkt.nl&utm_medium=pdp&utm_campaign=primary&abonnement=18510-19309-19369-9151

Dan zou je dus geen KPN app kunnen installeren? Begrijp ik dat goed?

Dat klopt!


Maar je moet toch ook helemaal geen Chinees apparaat willen? Smartphone of smart-tv. 


Maar je moet toch ook helemaal geen Chinees apparaat willen? Smartphone of smart-tv. 

Hallo @PeterG , dan moet je ook geen Philips tv meer kopen, dat ik ook alleen nog maar de naam op een Chinees product.😎

 


Exact. Dat zou ik heden ten dage ook niet doen.


Wat is er mis met Chinese producten?

We hebben als westerse wereld decennia terug de fout gemaakt onze "maak industrie" naar China te verplaatsen omdat het daar goedkoper produceren is.

Nu plukken we daar de wrange vruchten van, we zijn compleet afhankelijk van China en dus ook van de politieke invloed die China wil uitoefenen.


"Koop Nederlandsche waar" werd mij vroeger altijd ingeprent.

 


Tja, wat is er nog Nederlands, @JanD ? Als we het dus over telefoons, televisies e.d. hebben.

Oh ja, KPN. Dat is nog Nederlands 😊.


Vanmorgen kwam ik het zelfde tegen.

Ben nu blijkbaar verplicht de app te gebruiken. Daar baal ik behoorlijk van want inderdaad je moet heel veel data prijs geven.

Ik heb het voor deze keer als volgt op gelost:

                                                               app installeren, mb’s delen app verwijderen.

Volgende maand eens kijken hoe het met de gedeelde md’s is uitgekomen.

Werkt dat goed dan dezelfde procedure opnieuw.

En op zoek naar een andere provider voor ons hele pakket, Thuis abo en 2 mobile.

 


En op zoek naar een andere provider voor ons hele pakket, Thuis abo en 2 mobile.

@janengeertje109

Als dat is vanwege MB's delen... dat zullen niet veel providers aanbieden. Al die budget providers zeker niet. Mogelijk Vodafone en T-mobile... Goed oriënteren is mijn advies. 


Omdat ik ook geen gebruik meer kan maken van MBs delen (via mijn Linux telefoon), ben ik me ook gaan oriënteren op een nieuwe provider. Uiteindelijk is een partij als KPN alleen gevoelig als je stemt met je portefeuille…..

 

Ben zelf uitgekomen op Vodafone Red Together met 200GB. Niet alleen ben ik dan eindelijk van KPN af, het heeft ook nog een aantal voordelen:

  • Extreem veel meer GB om te delen in een gezin;
  • Je hoeft er niets voor te doen, het delen gaat automatisch vanuit de grote pot (maar kan wel gelimiteerd worden per lid);
  • Het bereik is veel beter. In huis had ik nauwelijks bereik met KPN en bellen via wifi werkt niet (op mijn toestellen)
  • Op mijn andere telefoon met Pixel 6 met GrapheneOS (waar ook geen KPN app op geïnstalleerd kan worden omdat er bewust (!) geen Google Play Store op zit) werkt nu wel bellen via wifi. KPN ondersteunt bellen via wifi niet op Pixel telefoons, terwijl het kennelijk wel makkelijk kan.
  • Bij Vodafone werkt zelfs sms over wifi! Deze functionaliteit bestaat niet eens bij KPN! Eindelijk ook geen sms-jes meer die pas aankomen als ik naar buiten loop.

Ik moedig iedereen aan, die ook geen MBs meer kan delen, omdat KPN dit via de website uitgeschakeld heeft, ook alternatieven te onderzoeken.

Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar de inhoudelijke reden van dit besluit. Dit kan ik nergens lezen. Heb het vermoeden dat zie via de app veel meer data van hun klanten kunnen minen/inzien en verkopen, maar dit niet aan de grote klok durven te hangen…..


Ik moedig iedereen aan, die ook geen MBs meer kan delen, omdat KPN dit via de website uitgeschakeld heeft, ook alternatieven te onderzoeken.

Daarnaast ben ik nog steeds benieuwd naar de inhoudelijke reden van dit besluit. Dit kan ik nergens lezen. Heb het vermoeden dat zie via de app veel meer data van hun klanten kunnen minen/inzien en verkopen, maar dit niet aan de grote klok durven te hangen…..

Ik denk niet dat dit te maken heeft met het kunnen minen/inzien en verkopen van data. Dat laatste is sowieso uit den boze want dat druist in tegen de AVG en daar zal kpn de vingers niet aan willen branden.

Nee, mijns inziens is dit pure onnadenkendheid. Ik denk dat de afdeling achter de mijnKPN site en app geeneens weet heeft van het feit dat er ook telefoons zijn die op een andere OS draaien dan iOS of Android.

 

Ik denk ook dat een rechter je in het gelijk zal stellen als je het juridisch aan zou vechten dat je geen MB's kunt delen vanaf jouw linux telefoon. De husselvoorwaarden reppen namelijk met geen woord over het gebruikte OS en ik ben dan ook van mening dat je recht hebt gebruik te maken van de husselvoordelen die je bij het afsluiten van het contract beloofd zijn.


Misschien word de website door een andere partij gemaakt/onderhouden dat de app. En ... is het allemaal maar een beetje lastig om die 2 partijen samen te laten werken aan hetzelfde systeem ofzo…

Dat heb ik me zitten te bedenken. Maar ik weet het niet. Misschien is het ook gewoon domme kostenbesparing...


Ik denk ook dat een rechter je in het gelijk zal stellen als je het juridisch aan zou vechten dat je geen MB's kunt delen vanaf jouw linux telefoon. De husselvoorwaarden reppen namelijk met geen woord over het gebruikte OS en ik ben dan ook van mening dat je recht hebt gebruik te maken van de husselvoordelen die je bij het afsluiten van het contract beloofd zijn.

Staat er in het contract überhaupt iets over het MB's delen?