Skip to main content

Ik kan sinds vorige week geen mb’s meer delen zonder de MijnKPN app.

Maar aangezien ik een linux telefoon gebruik kan ik die app helemaal niet installeren.

Is er een manier om mb’s te delen zonder app?

Het is bekend dat kpn het gebruik van de app wil stimuleren en dat begrijp ik ook wel.

Helaas zien we heel vaak dat de functionaliteit binnen een app minder is dan via de overeenkomstige website en dat is heel jammer.


Ik denk ook dat een rechter je in het gelijk zal stellen als je het juridisch aan zou vechten dat je geen MB's kunt delen vanaf jouw linux telefoon. De husselvoorwaarden reppen namelijk met geen woord over het gebruikte OS en ik ben dan ook van mening dat je recht hebt gebruik te maken van de husselvoordelen die je bij het afsluiten van het contract beloofd zijn.

Staat er in het contract überhaupt iets over het MB's delen?

Dit is voor een rechter voldoende.

 


Als reactie op @wjb over:

Ik denk niet dat dit te maken heeft met het kunnen minen/inzien en verkopen van data. Dat laatste is sowieso uit den boze want dat druist in tegen de AVG en daar zal kpn de vingers niet aan willen branden.

Nee, mijns inziens is dit pure onnadenkendheid. Ik denk dat de afdeling achter de mijnKPN site en app geeneens weet heeft van het feit dat er ook telefoons zijn die op een andere OS draaien dan iOS of Android.

Weet ik niet helemaal zeker. De KPN app bevat namelijk wel twee trackers die allemaal informatie verzamelt: Exodus Report on Mijn KPN.

Daarnaast kan het ook heel goed mogelijk zijn dat het pure onkunde/onwetendheid is, dat kun je helaas bij KPN nooit uitsluiten, maar als KPN nooit de echte reden aangeeft, blijft het speculeren.

Wel vind ik het (vanuit KPN bedrijfsperspectief) niet heel slim. Klanten die alternatieve operating systems gebruiken zoals Linux / GrapheneOS / E/OS / etc. zijn over het algemeen technisch erg handig en wordt vaak advies aan gevraagd. Laatste week alleen al heb ik een paar keer aangegeven dat mijn ervaringen met KPN niet heel positief zijn geweest en op het werk zijn we bezig met een nieuwe leveranciersselectie voor mobiel bellen….

Voor wat betreft het contract m.b.t. MBs delen, weet ik niet of ik dit hoef na te zoeken. Het was gewoon een functionaliteit die aanwezig was en nu niet meer. Als ik een sim-only contract heb, staat nergens dat ik alleen Android met Google Play of iOS mag gebruiken. Volgens mij is MBs delen een significant onderdeel van de dienstverlening. Ik ga eerst een klacht indienen bij KPN (moet nog via een brief…..) en als dat niet werkt naar de Geschillencommissie. Daarna staat ook nog de weg naar de rechter open.