Skip to main content

Ik lees topics van inmiddels alweer een aantal jaar terug dat een vervelend probleem is voor mij. De tel. staat vaak uit, met goede reden. Ook voice mail uit. De oproepen die ik dan mis worden niet weergegeven op de mobiel of via sms. Dat heb ik ook bij andere oude topics gelezen. Wanneer wordt hier wat aan gedaan? Of als dat inmiddels gedaan is, hoe krijg ik het dan weer aan dat de meldingen door komen? 

Hallo @NV9999 

Of je ook weer meldingen kan krijgen na je toestel weer aan te zetten weet ik niet.

Ik zet mijn mobiel op Niet storen als ik onbereikbaar wil zijn, dat gebeurd via een tijdschema wat ik heb ingesteld sowieso tussen 23:00 en 09:00 maar ik kan dat ook zelf willekeurig aan of uitzetten via het swipedown menu van mijn mobiel.

Je krijg dan geen enkele melding behalve van wat je zelf toestaat, ik heb bijvoorbeeld een aantal contacten ingesteld die mij wel altijd telefonisch mogen bereiken.

Zodra je Niet storen uitzet (al dan niet automatisch) zie je ook alle meldingen van nieuwe mails en gemiste oproepen.

Misschien is de Niet storen optie ook wat voor jou?

Ha @GeSp, dankjewel voor de reactie. Helaas is dat geen optie voor mij omdat de tel. echt uit gaat. Maar toch goed om je optie voor andere situaties in gedachte te houden. Ik ken overigens meer mensen met het ‘probleem’, dus ik dacht, ik ga er eens achteraan. Ik ben benieuwd of er nog wat aan te doen is en zo nee, waarom eigenlijk niet 🙂.

Hallo @NV9999 ,

Als je jouw telefoon uit hebt staan, wordt dat inderdaad niet doorgegeven aan de beller, omdat dit een toestel gebonden functie betreft, wat los staat van KPN.
Normaal gesproken wordt de beller dan automatisch doorverbonden met je voicemail, waar diegene eventueel een bericht kan achterlaten voor jouw.
Tenzij je voicemail uit hebt staan, dan horen de bellers “deze mobiele telefoon is niet bereikbaar …. etc.”

In je voicemail zou je een eigen begroeting kunnen inspreken, waarin je zelf kunt vermelden dat je mobiel uit staat of op vliegtuigstand staat, en de beller dus weet dat je niet bereikbaar bent.
In je voicemail kun je eveneens de functie “sms bij gemiste oproep” inschakelen, waarbij jij dus een sms ontvangt zodra je weer gewoon bereikbaar bent (vliegtuigstand uitschakelt).
In deze sms wordt dan vermeld wie jouw heeft gebeld, door middel van het telefoonnummer.

Via deze link Voicemail instellen op een mobiele telefoon kom je op de pagina waar alles wordt uitgelegd en waar je ook een stappenplan staat vermeld.

Maar het is dus (technisch) niet mogelijk, dat een beller de melding krijgt dat jouw mobiele telefoon op vliegtuigstand staat, de centrale van KPN ziet alleen of jouw mobiele telefoonnummer bereikbaar is of niet.

Daarvoor is ook de voicemail onderander voor bedoeld.

Tekst geleend van Michel uit Arnhem:

Hallo @Noordzee, dank voor deze reactie. Deze reactie heb ik ook al elders gelezen. De bedoeling van de vraag is dat ik een berichtje ontvang terwijl voicemail/berichtmelding niet aan staat. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Hallo @NV9999 ik heb wat jij wilt zojuist even getest.

Mijn mobiel echt uit gezet.

Met mijn vaste nummer gebeld naar mijn mobiel.

Telefoniste zegt ‘mobiel momenteel (tijdelijk) niet bereikbaar, probeer het later nodg eens.’

Mobiel weer aangezet.

Bij gemiste oproepen gekeken, geen gemiste oproepen.

Ik gebruik nooit voicemail op mijn mobiel, heb ik ook niet aan staan.

Ik hoop dat je iets aan deze info hebt.

Succes.

Nog even ter aanvulling: als mijn mobiel uit staat en iemand belt mij, dan krijgt de beller een signaal alsof het nummer niet bestaat met de melding niet bereikbaar. Dat geldt ook voor de vliegtuigstand. Snap ik. Ik heb bewust geen voicemail omdat beluisteren daarvan voor mij lastig is ivm slecht horen. Voorheen was het ook mogelijk om een bericht als melding te hebben, zonder dat mensen konden inspreken. Die optie zou ook nog kunnen, maar dat kon ik niet vinden. 

@JanD Dankjewel voor je reactie. Dat is precies wat er gebeurt inderdaad. Ik krijg niet te zien welke oproep ik heb gemist. Dat zou fijn zijn als dat wel het geval is. Stel er is iemand die je net dringend nodig had die na een half uur de poging heeft gestaakt, dan wil ik dat wel graag weten.  

OK @NV9999 ,

Je schrijft :  

De tel. staat vaak uit, met goede reden. Ook voice mail uit. De oproepen die ik dan mis worden niet weergegeven op de mobiel of via sms. 

Je kunt toch ook alleen het geluid helemaal uit zetten. En de trilfunctie ook. 

Dan merk je er helemaal niets van als iemand jou belt, maar als je dan later op jouw telefoon kijkt, zie je de gemiste oproepen wel staan. 

Zo heb ik 's-nachts altijd de telefoon bewust in een andere kamer staan. Dan hoor ik de telefoon niet mocht iemand mij dan bellen. Maar ik kan zo'n telefoontje dan de volgende ochtend wel zien. 

Hallo @Noordzee, dank voor deze reactie. Deze reactie heb ik ook al elders gelezen. De bedoeling van de vraag is dat ik een berichtje ontvang terwijl voicemail/berichtmelding niet aan staat. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Vogens mij kan dat niet. Waar zou dat berichtje vandaan moeten komen dan? Niet van de telefoon zelf. Als die uit staat, dan kan die niet registreren dat er iemand belt.

Als je mobiel helemaal uit staat bereiken oproepen deze niet. Ze worden dan uiteraard ook niet als onbeantwoord geregistreerd. 

Voicemail geeft het alleen als inspreken aan staat. Verbreekt iemand tijdens je meldtekst dan wordt het geregistreerd als onbeantwoord. Als je dan je telefoon aan zet én 1233 belt hoor je de nummers van de oproep. Verbinding met Voicemail dan verbreken om ze te kunnen bellen. 

Staat Voicemail uit via het menu, men krijgt dan de melding die Jan aangeeft, wordt het niet geregistreerd. En ook niet als Voicemail helemaal uit is via 12339.

In jouw setup je telefoon dus op 'stil' zetten om de nummers binnen te krijgen. 

De telefoon hoeft niet per se uit om niet gestoord te worden natuurlijk. 

Als de mobiel uit staat, moet de provider ondersteunen notificaties te zenden via apart channels of sms. Met een app zoals TrueCaller of Scam Shield kan je wel zien wie jou gebeld heeft tijdens de uitschakeling van jouw telefoon. Maar ik ben bang, dat KPN niet tot de ondersteunende providers behoren.

@Noordzee @PeterG de telefoon moet echt helemaal uit. De straling interfereert o.a. met het mijn werk

@Marlon92 denk dat je gelijk hebt

@TDN ik ga daar eens induiken, dankjewel!

Kennelijk heb ik een antwoord als beste aangemerkt. Ik kan niet zien hoe dat ongedaan te maken (nieuw topic? haha), maar ik dank graag alle meedenkers!

Straling? Die geeft ie niet, alleen een radiofrequentie. En als ie alleen aan staat en verder niet wordt gebruikt zendt ie niet. Alleen elke paar uur als het netwerk checkt of ie aan staat. Dat duurt hooguit 5 seconden. 

En wat voor werk? Laboratorium ofzo kan ik me nog voorstellen. 

Zet voicemail AAN om ingesproken berichten te krijgen van bellers. Of als ze verbreken tijdens je begroeting een melding als "u bent gebeld door 0...2...0...5...etc. Nummer meeschrijven om terug te bellen. 

🙂 Verder kun je mensen vragen een sms of WhatsApp te sturen. Die wordt afgeleverd als je je telefoon aan zet. 

@PeterG Als eerder aangegeven is voice mail geen optie voor mij ivm slechthorendheid. Ik laat het topic voor wat het is. 

Wat je wilt, dan kan wel, en werkt ook. Ik ontvang gewoon een sms bericht, met gemiste oproepen, zodra de telefoon weer aangezet wordt.

Voicemail aanzetten, en instellen dat de bellers geen bericht kunnen inspreken.

Hier een bericht waarin het beschreven staat:

https://community.kpn.com/mobiel-15/geen-sms-bij-gemiste-oproep-544235

Ik had gezegd dat voor mij het topic was afgesloten, maar eigenlijk wil ik nog wel toevoegen dat er dus geen oplossing is. Dat de lezer het ook weet.

@R.vd Broek uw suggestie werkt trouwens niet als de telefoon uit staat. 

Iedereen nogmaals hartelijk dank voor het meedenken. 👍🏼

@Noordzee @PeterG de telefoon moet echt helemaal uit. De straling interfereert o.a. met het mijn werk

Aha, zoiets vermoedde ik al, dan de verbinding met xG uitzetten en met wifi verbinden, dat heeft een veel lager vermogen, omdat de te overbruggen afstand veel kleiner is. Je kan bij een (oude) fritzbox het vermogen op 6% zetten, genoeg voor 1 kamer.

Straling? Die geeft ie niet, alleen een radiofrequentie.

Zoiets heb ik je al vaker zien typen, straling is nogal een breed begrip :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Straling
Incl. radiostraling.

Wat de vraagsteller wil -een sms- is nmi toch wel een logische gedachte, ik meen dat ik zoiets wel eens heb gehad, in een grijs verleden.

Wat je wilt, dan kan wel, en werkt ook. Ik ontvang gewoon een sms bericht, met gemiste oproepen, zodra de telefoon weer aangezet wordt.

Aha, dus toch, ik ben benieuwd of de vraagsteller dat ook voor elkaar kan krijgen.

Overigens gebruik ik alleen een vast nummer om niet afhankelijk te zijn van de 06 systemen.
Bij een oproep stuurt mijn modem een emailtje en gaat de oproep gelijktijdig naar een zeer eenvoudig mobieltje die alleen aan staat als ik van huis ben.

Kennelijk heb ik een antwoord als beste aangemerkt. Ik kan niet zien hoe dat ongedaan te maken

Dat is niet de eerste keer dat dat gebeurd, dat systeem daar moet echt iets aan gebeuren nmi ! @ KPN

Hoi @NV9999 . Ik had een antwoord gemarkeerd waarin werd aangegeven dat het niet kan.  

Het bericht van @R.vd Broek bracht me even aan het twijfelen maar volgens mij gaat dat ergens anders over. Ik sluit me aan bij wat @Noordzee , @PeterG en @JanD  geschreven hebben.

Reageer