Skip to main content

Elke keer ander nummer maar wel steeds met 097. Ik lees ergens over M2M. Hoe kom ik er aan en vooral hoe kom

ik er vanaf?

Elke keer ander nummer maar wel steeds met 097. Ik lees ergens over M2M. Hoe kom ik er aan en vooral hoe kom

ik er vanaf?

Hoe je eraan komt kan via allerlei manieren zijn, als je op haveibeenpwned je telefoonnummer invoert (in plaats van je e-mail adres) en dit in de vorm van 31612345678 doet, dan kan je een check uitvoeren of je telefoonnummer misschien ergens is gelekt.

Komt het nummer er niet voor? Dan val je onder de vele honderden of misschien zelfs duizenden mensen die gewoon willekeurig in een vaag systeem terecht gekomen is (of gewoon als random-nummer gebeld wordt). 

Wat je er tegen kunt doen? In de praktijk blijkt dat er niet heel veel tegen te doen is, je kunt apps gebruiken waarbij onbekende nummers of geheime nummers worden geblokkeerd maar daarmee kan het ook voor komen dat je juist gewenste telefoontjes blokkeert.

Al met al, valt er (vrees ik) niet heel veel tegen te doen. De nummers melden bij KPN? Helaas blijkt ook dat vaak niet te werken, het enige dat je kunt doen is negeren. Ook het veranderen van je telefoonnummer heeft geen zin.

Note: Dit probleem speelt niet alleen bij KPN klanten waarbij niet alleen gebruik gemaakt wordt van 097 maar 06 en zelfs lokale/regionale telefoonnummers. Lang leve VoIP-Providers zullen we maar zeggen.