Skip to main content

Beste KPN,

 

Ik ben gisteren met de ferry van Denemarken naar Noorwegen gegaan. Toen ik na 20 minuten op mijn mobiel keek zag ik drie berichten, waarvan de laatste dat ik 60.50 euro moet betalen omdat ik buiten de EU was. Dit had ik niet kunnen weten en in vind het schandalig dat ik als ik even 20 min niet met mijn mobiel bezig ben deze kosten krijg. Ik hoop dat ik hier contact met iemand van KPN kan krijgen, want dat is ook erg moeilijk helaas.

 

Vriendelijke groet,

Julian

 

Admin: titel aangevuld i.v.m. volledigheid

Hallo @Julian1888 

Dit probleem is al vaker voorbij gekomen op het forum. Je hebt ongemerkt verbinding gemaakt met het dure satellietnetwerk aan boord. Dit MCP netwerk wordt pas ingeschakeld op open zee. Aan de kade en aan boord dicht bij de kust ben je nog verbonden met een mast op het land.

“Roam like Home” in de hele EU heeft uitzonderingen.

De providers waarschuwen hier voor op hun website (EU roaming op KPN) en bijvoorbeeld Stena Line heeft ook een waarschuwing (Geen EU-roaming aan boord) op zijn website staan.

Helaas kan KPN de waarschuwing SMS "Let op...dit zijn de kosten" pas sturen als jouw aanmelding via het dure MCP netwerk bij KPN is binnengekomen. Pas dan weet KPN dat je aan boord bent.
Jouw smartphone is dan ondertussen al data aan het gebruiken tegen het hoge tarief van €10 per MB.


Zo gauw de boot gaat varen kun je dus beter roaming uitzetten en pas weer aan als de boot weer aanmeert.


Heb je buitengaats je mobiel gebruikt? Op zee val je namelijk onder het peperdure Maritieme netwerk wat de ferrymaatschappij je aanbiedt. Er zijn tenslotte geen landzenders beschikbaar.

Een v.d. smsjes zal ongetwijfeld de aankondiging zijn geweest dat je ‘overging’ naar dat Maritieme netwerk. Jammer dat je deze niet tijdig hebt gelezen. Ik zet ‘m op de ferry naar Zweden altijd op vliegtuigstand.

Bron: kpn.com/buitenland.

Reizen met het vliegtuig, cruiseschip of de veerboot?

De EU regulering geldt niet op zee of in de lucht, bijvoorbeeld op de veerboot, het cruiseschip of in het vliegtuig. Hiervoor geldt een satelliet tarief. Alleen als je je in een land van de EU bevindt geldt de EU regulering.

 

Bron: Breedbeeldweetjes; attent blijven bij roamen in Europa.

Roam like home geldt NIET voor MARITIEME netwerken en in het VLIEGTUIG. Ben je dus aan boord van een (veer)boot in Europese wateren let er dan op dat je, indien mogelijk, verbonden bent met een netwerk op het vaste land! Kosten maritiem zijn hoog: € 10 per MB en € 4,75 per minuut bellen; gebeld worden kost € 1,75 per minuut. SMS versturen € 0,75.


Op zee val je namelijk onder het peperdure Maritieme netwerk wat de ferrymaatschappij je aanbiedt. Er zijn tenslotte geen landzenders beschikbaar.

Dan vind ik wel dat er een waarschuwing moet komen, waarom hangen ze dan geen bord aan de boot dat het zo duur is. De meeste mensen gaan er vanuit dat er (bijna) overal mobiele netwerk is.


 

Bron: Breedbeeldweetjes; attent blijven bij roamen in Europa.

Roam like home geldt NIET voor MARITIEME netwerken en in het VLIEGTUIG. Ben je dus aan boord van een (veer)boot in Europese wateren let er dan op dat je, indien mogelijk, verbonden bent met een netwerk op het vaste land! Kosten maritiem zijn hoog: € 10 per MB en € 4,75 per minuut bellen; gebeld worden kost € 1,75 per minuut. SMS versturen € 0,75.

Waarom is dat zo belachelijk duur! Dit lijkt wel prijzen toen het mobiele netwerk in opmars was. :grin:


Dankjewel voor jullie snelle reactie. Dus je kan nergens je geld terug krijgen voor deze rare actie? Had naar mijn idee best gemeld worden. Bovendien werd voorheen buiten Europa direct mijn internet uitgeschakeld. Triest dat je dus blijkbaar eerst een keer 60 euro moet betalen zodat het je ervan leert. Makkelijk geld verdienen..


Waarom is dat zo belachelijk duur! Dit lijkt wel prijzen toen het mobiele netwerk in opmars was. :grin:

Tja, als jij nog een goedkope manier weet om die satellieten rond de aarde te krijgen… :nerd:


Waarom is dat zo belachelijk duur! Dit lijkt wel prijzen toen het mobiele netwerk in opmars was. :grin:

Tja, als jij nog een goedkope manier weet om die satellieten rond de aarde te krijgen… :nerd:

:rofl: Nee dat weet ik helaas niet! :see_no_evil: Die antwoord moet ik je schuldig blijven. :see_no_evil:


Dus je kan nergens je geld terug krijgen voor deze rare actie?

Nee. Feitelijk niet. Omdat het ook op de buitenland pagina van KPN staat vermeld. En als je smsjes niet leest.... Als je nog geen minuut van een landzender af bent op het Maritieme net krijg je die sms al.

Wat een KPN moderator doet kan en wil ik geen uitspraak over doen. Die komen hier nog. (staat je forumprofiel al ingevuld zodat je ook vindbaar bent in de administratie voor hen?)


Welkom bij ons op het forum @Julian1888. Ik kan me voorstellen dat zo'n sms'je dan als een nare verrassing komt! Zodra we de aanmelding bij het maritieme netwerk ontvangen sturen we een sms dat je daarmee bent verbonden en wat de kosten daar zijn. Net zoals je in een willekeurig ander land komt, je hebt ze vast wel eens gezien. Soms gaat het verbruik zo snel dat het maximum al is bereikt voordat ons sms’je verstuurd kan worden. Dat maximum is in de EU wetgeving vastgelegd, roaming buiten de EU kan daardoor tot 60,50 euro gaan voordat het dichtgezet wordt. Als jouw toestel in die tijd wel heeft aangestaan en verbonden is geweest kan het zijn dat die op de achtergrond iets gedaan heeft, waardoor de data is verbruikt.

Ik zie dat je je forumprofiel nog niet hebt ingevuld zoals Peter vroeg. Zou je dat alsnog kunnen doen? Dan kan ik met je meekijken naar de situatie en de bewuste sms'jes. Ik hoor het graag van je als je dat gedaan hebt.


.... Soms gaat het verbruik zo snel dat het maximum al is bereikt voordat ons sms’je verstuurd kan worden. Dat maximum is in de EU wetgeving vastgelegd, roaming buiten de EU kan daardoor tot 60,50 euro gaan voordat het dichtgezet wordt.

Met 10 euro per MB wordt dat maximum bereikt met zo’n 6MB, dat kan secondenwerk zijn. Daar kan geen waarschuwing via sms tegenop.


Welkom bij ons op het forum @Julian1888. Ik kan me voorstellen dat zo'n sms'je dan als een nare verrassing komt! Zodra we de aanmelding bij het maritieme netwerk ontvangen sturen we een sms dat je daarmee bent verbonden en wat de kosten daar zijn. Net zoals je in een willekeurig ander land komt, je hebt ze vast wel eens gezien. Soms gaat het verbruik zo snel dat het maximum al is bereikt voordat ons sms’je verstuurd kan worden. Dat maximum is in de EU wetgeving vastgelegd, roaming buiten de EU kan daardoor tot 60,50 euro gaan voordat het dichtgezet wordt. Als jouw toestel in die tijd wel heeft aangestaan en verbonden is geweest kan het zijn dat die op de achtergrond iets gedaan heeft, waardoor de data is verbruikt.

Ik zie dat je je forumprofiel nog niet hebt ingevuld zoals Peter vroeg. Zou je dat alsnog kunnen doen? Dan kan ik met je meekijken naar de situatie en de bewuste sms'jes. Ik hoor het graag van je als je dat gedaan hebt.

Beste Jasper,

Ik weet niet precies wat je met forum profiel bedoeld, maar ik heb nu het een en ander ingevuld. Ik vind het raar dat het tot 60,50 gaat. Ik heb mijn telefoon niet eens in mijn hand en ben ineens 60,50 cent kwijt zonder dat ik er invloed op heb gehad. Ik vind het echt onbegrijpelijk dat jullie dit jullie klanten laten overkomen.

 

Vriendelijke groet,

Julian


Ik vind het raar dat het tot 60,50 gaat. Ik heb mijn telefoon niet eens in mijn hand en ben ineens 60,50 cent kwijt zonder dat ik er invloed op heb gehad.

De limiet €60,50 is door de EU wetgeving vastgelegd ter bescherming.

Met alle apps tegenwoordig hoef je je telefoon daarvoor niet in je hand te hebben. Je smartphone gebruikt ook data in de achtergrond, tenzij je dat zelf in de instellingen uitzet.

Zoals eerder gezegd “Roam like Home” in de hele EU heeft uitzonderingen, dus stel je vooraf op de hoogte.

De providers waarschuwen hier voor op hun website (EU roaming op KPN) en bijvoorbeeld Stena Line heeft ook een waarschuwing (Geen EU-roaming aan boord) op zijn website staan.


De meeste slimfoons gebruiken ook data als je ze niet vasthoudt en/of actief gebruikt. Het updaten van apps bijvoorbeeld. In Android kun je instellen dat dat alleen over Wi-Fi mag, maar als je hebt ingesteld dat updates altijd mogen heb je die 6 MB zo verbruikt. En zo zijn er nog wel andere oorzaken te bedenken waarbij je slimfoon data verbruikt zonder dat je dat in de gaten hebt. KPN kun je daar niet verantwoordelijk voor houden: zij hebben de instellingen van je toestel niet ingesteld. En - zoals hierboven al aangegeven - KPN waarschuwt ervoor op haar website. 

Bovendien werd voorheen buiten Europa direct mijn internet uitgeschakeld. 

Hoe doe je dat? Ik weet wel hoe ik roaming moet in- en uitschakelen, maar de instelling om dat buiten de EU automatisch te doen ken ik nog niet. 


De meeste slimfoons gebruiken ook data als je ze niet vasthoudt en/of actief gebruikt. Het updaten van apps bijvoorbeeld. In Android kun je instellen dat dat alleen over Wi-Fi mag, maar als je hebt ingesteld dat updates altijd mogen heb je die 6 MB zo verbruikt. En zo zijn er nog wel andere oorzaken te bedenken waarbij je slimfoon data verbruikt zonder dat je dat in de gaten hebt. KPN kun je daar niet verantwoordelijk voor houden: zij hebben de instellingen van je toestel niet ingesteld. En - zoals hierboven al aangegeven - KPN waarschuwt ervoor op haar website. 

Bovendien werd voorheen buiten Europa direct mijn internet uitgeschakeld. 

Hoe doe je dat? Ik weet wel hoe ik roaming moet in- en uitschakelen, maar de instelling om dat buiten de EU automatisch te doen ken ik nog niet. 

Geen idee, dat ging bij Telfort altijd automatisch. Vandaar dat ik mij er nooit meer druk om heb gemaakt. 


Je hebt de gegevens ingevuld op je profiel @Julian1888, daar heb ik ze gevonden :slight_smile: Ik ben daarmee voor je gaan kijken, zo te zien is het inderdaad vrij snel gegaan. Op 28 juli werd om 22:32 het sms'je gestuurd die aangaf dat je met een satellietverbinding was verbonden:

Beste klant, let op: u bevindt zich in een gebied zonder mobiel netwerk. Dat betekent dat u gebruikmaakt van satellietcommunicatie. Hiervoor gelden de volgende tarieven: bellen 4,25 euro p/m, gebeld worden 1,75 euro p/m, sms sturen 0,75 euro. Data 10,00 euro per MB. Meer tariefinfo? Bel gratis +31612001330. Geen tariefberichten meer? Sms INFO UIT naar 1330. Goede reis, KPN

Ongeveer 14 minuten later werden er 2 sms'jes gestuurd die aangaven dat 80% en 100% van de 60,50 limiet bereikt was. Als je je telefoon niet in de hand hebt gehad, kan je die sms gemist hebben. In dit tijd heeft het toestel de data gebruikt, daardoor zijn de kosten terecht in rekening gebracht en kunnen we daar niets aan doen.

Sinds deze EU wetgeving actief werd, was die limiet ook op deze manier bij Telfort actief. Sindsdien heb ik zo'n vraag namelijk ook vaker op het Telfort forum beantwoord.