Skip to main content

Ik lees net:

https://www.nu.nl/tech/6279555/je-mobieletelefoonrekening-bij-kpn-en-vodafone-gaat-in-oktober-flink-omhoog.html

Ik vind het toch weer verbazingwekkend dat ik dat als eerste weer op nu.nl moet lezen. Waarom niet eerst een mail aan de klanten en een topic hier op het forum?

Het leuke, lees smerige aan die inflatie correctie is dat de huidige prijsverhoging weer meetelt voor het inflatiecijfer voor volgend jaar. En zo creëert ondernemend Nederland haar eigen welvaartsstijging over de ruggen van de werkende bevolking. 

En wat dan ook nog zo "leuk” is: Nieuwe klanten gaan in oktober gewoon de oude prijs van voor de inflatiecorrectie betalen, dus die hebben geen inflatie?


En dus heeft jaarlijks (of 2 jaarlijks als je die looptijd kiest) wel zin. Bovendien wordt de startprijs van nieuwe abonnementen de laatste jaren lager ten opzichte van oude(re) abonnementen. Omdat ook de inhoud van de abonnementen omhoog gaat maar niet de startprijs.


Als je een mobiel abonnement wil bij KPN, dan kun je die het beste afsluiten tussen 1 juli en 1 oktober en dan kiezen voor een contractduur van één jaar. In die situatie heb je geen verhoging van jouw abonnement per 1 oktober.
 

Dit weekend is er zelfs een actie met geen aansluitkosten. 

Persoonlijk vind ik de prijzen van de KPN-abonnementen veel te hoog. Ik hou het voorlopig bij Prepaid. 


Ik hou het voorlopig bij Prepaid. 

Hoi, @Noordzee . Dan heb je er ook nog een, dure, vaste telefoon bij. Pittige gesprekskosten en die bundels zijn ook aan de prijs vergeleken met onbeperkt bellen bij mobiel.

Ik ben voor telefoon, inclusief zo'n 20 uur bellen per maand maar 17,50 kwijt. Verder heb ik gratis het espn pakket. Voor jouw zou dat het pluspakket zijn bij het TV+ abonnement. Dat moet je er ook nog aftrekken. Plus de standaardkorting, voor mij 2,50.

Per saldo ben ik dus maar € 5.01 kwijt aan (mobiele) telefoon en 20 uur bellen (heb onbeperkt bellen EU).

Vaste € 0,00 (nou ja, het deel in het Alles in 1 abonnement, naar de huidige prijs € 2,00)

Persoonlijk vind ik de prijzen van de KPN-abonnementen veel te hoog.

Waarom men toch nog steeds denkt dat mobiel duur is….. En kijk anders eens bij Simyo.nl !

Vast + prepaid, dat is lekker duur. Je bent met die beiden vast ietsje meer dan € 5 per maand kwijt.


Voor Vast Bellen betaal ik twee euro per maand. Daarboven gemiddeld maar  enkele euro's aan belkosten. Wij bellen niet veel. 

Onze prepaidkaartjes waarderen we ook maar één tot twee keer per jaar op met tien euro. 

In het pluspakket heb ik geen interesse. En wij willen ook geen entertainmentpakket.

Tip voor KPN : Kom eens met een goedkoop mobiel abonnement van zeven euro per maand met bv vier GB per maand en 150 minuten bellen. En dan zonder recht op "toeters en bellen" zoals gratis pluspakket en korting op entertainmentpakket.   

 


Graag wel even on topic blijven, heren! :-)


Daar heeft KPN dus precies Simyo voor. De budget provider van kpn @Noordzee .

Precies ook de prijs die je noemt 😃

Tip voor KPN : Kom eens met een goedkoop mobiel abonnement van zeven euro per maand met bv vier GB per maand en 150 minuten bellen. En dan zonder recht op "toeters en bellen" zoals gratis pluspakket en korting op entertainmentpakket.  

On topic? Men zoekt lagere prijzen met deze inflatie. 


En zo creëert ondernemend Nederland haar eigen welvaartsstijging over de ruggen van de werkende bevolking. 

De werkende bevolking?? Iedereen heeft hier mee te maken

 


Niet alleen de werkende bevolking betaalt, iedereen betaalt er aan mee, wordt wakker


Mijn abonnement loopt op 28 september af,  het vaste Alles-in-1 Thuis is al jaren contractvrij, dus toch maar eens gaan kijken en vergelijken bij andere aanbieders.

Nu betaal ik maandelijks 77,99 (ESPN compleet niet meegerekend) voor Alles-in-1 Thuis en op dit moment €25,99 ex. btw voor mijn zakelijke mobiele abonnement.

Het vaste internet gaat nog via koper terwijl een concurrerend bedrijf wel glasvezel (met meerdere internetproviders) heeft gelegd. En er is nog een aanbieder via de kabel.

 

Met een inflatiecorrectie heb ik op zich geen moeite, maar overstappen naar een ander zal vermoedelijk eerder lonend zijn dan trouw klant blijven. Een trouwe klanten voordeel kan op dat punt zinvol zijn om bestaande klanten vast te houden.


Ik snap dat inflatiecorrectie een gevoelig onderwerp is. En dat minder betalen altijd beter is dan meer betalen. Maar ik wil iedereen nog een keer op het hart drukken bij het plaatsen van de berichten rekening te houden met de huisregels. Berichten die niet passen bij de huisregels worden verwijderd. 


Ik krijg nu een mail dat ook de telefoon abo's worden verhoogd met 8.4% op basis van dat de inflatie 8.9% is geweest. Nu staat er op https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties.htm uitleg hoe dit is berekend en wordt ook verwezen naar de site van het CBS. " De gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9% ” Echter ik zie het volgende op de site van het CBS: 2023 juli Jaarmutatie: 4,6 . Hoe komen jullie dan bij 8,9%?


Waar kom je dat dan precies tegen? Als ik de link in de in de FAQ op de site open naar de site van het CBS zie ik dat niet direct terug. Ik zie die 4,6 alleen terug voor juli 2023.  Gemeten over een jaar ligt dat hoger.

 

Wij volgen de berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden. We verhogen onze prijzen met een inflatiecorrectie van 8,4%. En we zorgen ervoor dat je niet meer dan 2,50 per maand meer gaat betalen per mobiel abonnement. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS


Waar kom je dat dan precies tegen? Als ik de link in de in de FAQ op de site open naar de site van het CBS zie ik dat niet direct terug. Ik zie die 4,6 alleen terug voor juli 2023.  Gemeten over een jaar ligt dat hoger.

 

Die 4,6 is dus over een jaar gemeten.. Je kan het narekenen door index Jul 23 te nemen (127.13) delen door index Jul 22 (121.57) = 1.0457...  Dus eigenlijk nog lager, 4,57% Mijn vraag is waar komt die 8,9% vandaan?


Hi @Chielsen. Je ziet op de site van het CBS inderdaad een getal van 4,6% in de maand juli. Dit is echter niet over een jaar. Als je kijkt naar de eerdere artikelen over inflatie zie je een hoop andere getallen. Met een piek van boven de 14% in september en oktober 2022. de 8.9% is over een jaar gemeten.


Huh, dat staat er toch? Heb ook de berekening nog voor gedaan.

Jouw link brengt me meteen bij: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2023/32/inflatie-daalt-naar-4-6-procent-in-juli Daar staat het ook nog een keer:

Consumentengoederen en -diensten waren in juli 4,6 procent duurder dan in dezelfde maand een jaar eerder, meldt het CBS. In juni was de inflatie 5,7 procent.

 

Ze vergelijken prijzen in Jul 2023 met Jul 2022, dus dat is precies de inflatie in een jaar.


Als ik dit bericht lees dan zie ik dat KPN over 2022 (vorig jaar dus) meer omzet heeft gedraaid zonder meer winst te maken. Procentueel dus minder winst = meer kosten. Nu zal daar ook een stukje investering in zitten (aanleg glazvezel, onderhoud). En het personeel zal vanwege de inflatiecorrectie ook 8,9% meer salaris gaan krijgen.

Wat glasvezel betreft ben ik benieuwd wanneer KPN dat in mijn regio aan gaat leggen.


Ik zie nog steeds geen inhoudelijk reactie. Graag de verhoging aanpassen aan de daadwerkelijk inflatie.


Dit staat allemaal in de FAQ op onze website @Chielsen. Ik heb hier geen ander antwoord op.

 

Waar komt het percentage (8,4%) vandaan?

Wij volgen de berekening van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De gemeten inflatie door het CBS over de periode 1 juli 2022 t/m 30 juni 2023 is 8,9%. We doen er alles aan om de prijsstijging zo beperkt mogelijk te houden. We verhogen onze prijzen met een inflatiecorrectie van 8,4%. En we zorgen ervoor dat je niet meer dan 2,50 per maand meer gaat betalen per mobiel abonnement. Meer informatie over inflatie vind je op de website van het CBS.


Thomas, wie dan wel? Want mijn vraag gaat precies daarover. Jullie linken naar het CBS dat zegt 4,6% inflatie en jullie komen met 8,9%.


Heb je de link bekeken uit de FAQ?

Dit zijn de door het CBS gepubliceerde prijsindexcijfers voor de consumentenprijsindex:

2022 mei 8,8%

2022 juni 8,6%

2022 juli 10,3%

2022 augustus 12,0%

2022 september 14,5%

2022 oktober 14,3%

2022 november 9,9%

2022 december 9,6%

2023 januari 7,6%

2023 februari 8,0%

2023 maart 4,4%

2023 april 5,2%

2023 mei 6,1%

2023 juni 5,7%

Totaal: 107,6 %

Gedeeld door 12: 8,97% per maand gemiddeld


Zo werkt dat niet, want die cijfers kijken steeds een jaar terug. Bijv 2022 mei 8,8%  kijkt naar mei 2021, dus dan neem je de inflatie mee over een hele andere periode.

Het cijfer wat bij Juli staat is precies het getal wat je zoekt, daar hoef je verder geen berekening op te doen.


Ach, je kan eindeloos discussiëren. Je verandert er niks aan.

Vodafone/Ziggo: verhoging van 8,5 % bijvoorbeeld. Mag je daar ook even dezelfde discussie aanzwengelen natuurlijk. KPN 8,4 %.

Zie ook https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-prijsverhoging-houdt-gemoederen-bezig-ook-aandacht-bij-kassa/.

Prijsverhogingen bij de supermarkt doorgaans wel boven het percentage van KPN en Ziggo. Ga je daar aan de kassa of klantenservicebalie ook die discussie voeren? En bij je energieleverancier?


Het inflatiepercentage CPI wordt vastgesteld door het CBS. Het CBS publiceert elke maand de maandinflatie.
Bijvoorbeeld in juni was die 5,7%. Dat wil zeggen dat het prijsniveau in juni 2023 5,7% hoger lag dan in juni 2022.
KPN gebruikt niet het maandcijfer, maar het jaarcijfer. De gemeten inflatie over de periode juli 2022 t/m juni 2023 was 8,9%.


Dat is niet correct. Het CBS publiceert de prijsindex(CPI), en rekent zelf het verschil uit ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat heet Jaarmutatie CPI. Dat gaat dus over een jaar, en niet een maand.

Wil je de maandelijkse inflatie weten dan kan je dat zelf berekenen door de nieuw prijsindex te delen door de oude. Dus in juni is het niet 5,7% ten opzichte van vorige maand, maar 125.83/126.26=0.996  Dat betekent dus in dat de prijzen zijn gedaald met (1-0.9965)*100%=0.35%.

Je kan dit voor elke maand doen, en dan krijg je dit:

 

Sommige maanden wordt het dus duurder, en anderen zelfs goedkoper (voornamelijk energie).

Al met al betekent dat in een jaar tijd het van 121.57 (Juli 2022) naar 127.13 is gegaan. Dit komt dus uit op (127.13/121.57 - 1 ) * 100% = 4.57% Dat is precies wat het CBS ook zegt, zowel in de tabel als in het gelinkte nieuwsbericht.