Skip to main content
Vraag

Internet in Rusland werkt steeds niet, alleen met een 'buiten EU' bundel

• June 23, 2026
  • 3 reacties
  • 72 keer bekeken

Ik reis regelmatig naar Rusland. Iedere keer werkt mijn internet/SMS niet meer. Roaming aan. Ander providers geprobeerd. Ook met een Russische sim kaart werkt niet. Ik denk dat KPN de boel blokkeerd. Maar die herkennen dit niet.  Het is moeilijk uit te zoeken, omdat internet nu veel uitvalt in Rusland. 

De enige keren dat het wel werkt, heb ik van te voren een “buiten EU” bundel gekocht. 

3 reacties

• Wijsgeer
  • June 23, 2026

Je hebt geen internet met zowel een KPN Sim als een Russische Sim en je denkt dat KPN je blokkeert. Persoonlijk zou ik een andere conclusie trekken. Ik ben bang dat KPN hier weinig aan kan doen en geef je zelf het antwoord eigenlijk al:

Het is moeilijk uit te zoeken, omdat internet nu veel uitvalt in Rusland.

Bovendien als je via KPN buiten de EU wil internetten heb je een KPN buitenland bundel nodig anders werkt het sowieso niet.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@jobu1969 

Welkom op de community van KPN.

KPN blokkeert helemaal niets, omdat je in het buitenland afhankelijk bent van de lokale mobiele netwerken van het land waar je verblijft.
Ben je in Rusland, dan ben je dus 100% afhankelijk van de Russische providers.

Het is ook in het nieuws geweest:

Rusland treedt hard op omtrent internet

Rusland heeft de afgelopen maanden de internettoegang voor zijn bevolking zwaar hard opgetreden. Dit is een voortzetting van een trend van informatiecontrole die Rusland al jaren gebruikt. Rusland verbiedt al lang honderden sites, waaronder onafhankelijke media, mensenrechtengroepen en zelfs grote wereldwijde platforms, en probeert een soeverein internet te creëren om zijn binnenlandse internet te isoleren van wereldwijde netwerken, allemaal onder het voorwendsel van nationale veiligheid. Het doel van het Kremlin met internetbeperkingen is om in wezen te controleren wat het Russische volk ziet, zegt en gelooft.

De huidige beperkingen zijn de voortzetting van deze informatiecontrole. Het Kremlin heeft wijdverbreide internetafsluitingen en blokkades in heel Rusland ingesteld, en beweert dat dit een poging is om zich te verdedigen tegen Oekraïense drone-aanvallen en "terroristische" communicatie vanuit Oekraïne. Deze uitval heeft zich echter zelfs voorgedaan in het Verre Oosten van Rusland en Siberië, regio's die verder van de Oekraïense grens verwijderd zijn dan drones kunnen bereiken. Sommige van de Russische grensregio's hebben in het verleden zelfs Telegram-kanalen gebruikt als methode om burgers te waarschuwen voor drone-aanvallen, iets dat bijna onmogelijk wordt gemaakt vanwege de blokkades.

Het is daarom ook goed mogelijk, dat daardoor roamen in Rusland een stuk lastiger is geworden met je smartphone, in combinatie met een buitenlandse simkaart zoals die van KPN.

KPN kan hier niets aan doen, en heeft daar ook geen enkele invloed op!!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 23, 2026

Rusland blokkeert buitenlandse karten voor een bepaalde tijd (voor paar maanden was 24u). Dit is een maatregel tegen het gebruik van Russische netwerken voor Oekraïense Drone.