Skip to main content

Waarom staat er bij mij internet verbruik in het buitenland terwijl ik alleen via WiFi internet gebruik

Zomaar 25 euro op de rekening extra belachelijk denk dat ik nu echt over ga stappen 


Hallo @Gerrywens ,

Had je de instelling mobiel netwerk helemaal uitstaan? 

 

Wettelijk is er bepaald dat er een limiet van €50,- voor internet buiten de EU exclusief BTW geldt, dit is €60,50 inclusief BTW. Bij 80% en 100% verbruik van dit limiet ontvang je een waarschuwing per SMS. Bij 100% verbruik van het limiet wordt het internet automatisch geblokkeerd: zo kan jouw rekening nooit hoger zijn €60,50.

Wil je het beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266
Je zet hiermee het limiet voor die betreffende factuurperiode op 0,- en je kunt dan dus tijdelijk geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, tenzij je het limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 


Ja hij staat echt uit en mijn man heeft 20 cent voor internet verbruik klopt niks van .

ze kunnen dit annuleren of wij nemen afscheid van kpn waar we al 47 jaar trouw lid van zijn 


Hoi @Gerrywens en welkom hier op ons forum!

Dat is natuurlijk altijd zuur wanneer er kosten zijn gemaakt waar je niet op had gerekend. Kan het misschien zijn dat de 'wifi assistent' actief was op je toestel? Deze functie zorgt ervoor dat je toestel automatisch overschakelt naar 4g of 5g zodra dit signaal sterker is dan het wifi signaal waarmee het toestel in kwestie is verbonden. Dat zou kunnen verklaren waar deze kosten vandaan komen. Wat voor toestel gebruik je precies?


Er stond niets aan en ik heb een ifone 14 

zelfs mijn man heeft 10 cent internet verbruikt dat is ook erg raar 


Heb je daar ook echt naar gekeken @Gerrywens ? Op een iPhone kun je via instellingen kijken of dit goed staat. Vanuit de instellingen kies je voor 'mobiel netwerk' en als je daar een heel stuk naar beneden scrolt, zie je daar de wifi assistentie staan. Mijn ervaring is dat men vaak niet weet dat deze functie staat ingeschakeld dus ik zou er toch echt even naar kijken (mocht je dit nog niet hebben gedaan). 


Alle mobiele providers hebben een app waarop je je verbruik in gaten kan houden. Is natuurlijk vreemd dat een van de grootste providers KPN helemaal geen inzicht geeft in het verbruik, laat staan dat je hier invloed op de limiet (60,50 euro) kunt uitoefenen.

Je wordt steeds verwezen naar de MIJN KPN app, maar daar zie je alleen maar uitbreidingen een nieuwe producten die je kunt aanschaffen.

Kortom KPN doe wat aan die ouderwetse bureaucratie en volg de andere providers die wel heel dynamics meedenken.