Skip to main content
Vraag

IPV6 internet en de bijkomende problemen op mobiele netwerk

• June 16, 2026
  • 3 reacties
  • 42 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allen!

Zojuist heb ik dit topic geopend om toch eens het eea te bekijken betreft het mobiele ipv6 verhaal van KPN.

Uiteraard is het fijn dat ipv6 wordt aangeboden, steeds meer sites en diensten hebben dit, het gaat ooit de vervanger worden van ipv4 en in enkele gevallen kan dit een fractie snellere laadtijd opleveren.

Echter zijn er op het forum talloze topics met problemen hiermee op het mobiele netwerk van KPN, denk dan aan VPN diensten die niet werken, spelletjes of andere diensten die het niet doen, hotspots die slecht werken (tesla topic) of recent nog de tp link mifi routers verhaal en iemand met een streaming tas voor een livestream. de apn aanpassen naar het ipv4 only internet4 is dan de oplossing. maar ipv6 is daarmee uitgeschakeld.

Nu is het zo dat KPN op de standaard APN internet ALLEEN ipv6 aanbied en sites of servers die alleen ipv4 ondersteunen vertaald met een zogeheten nat64 vertaling, met normaal webbrowsen merk je hier niet zoveel van, maar zodra je dus een VPN gaat gebruiken, of andere diensten die hier niet op gemaakt zijn, kan dit dus voor problemen zorgen zoals we zien op het forum.

Nu vraag ik mijn af: waarom is hiervoor gekozen? en heb je bijvoorbeeld geen dual zoals bijvoorbeeld bij een thuis abonnement waar je zowel ipv4 als ipv6 binnen krijgt, dit zou het waarschijnlijk verhelpen. (en ja ook met een eventuele CGNAT op ipv4) En is het wellicht niet handiger om gezien de problemen '’de normale gebruiker'’ standaard op ipv4 te zetten om problemen te voorkomen?

Ik hoor graag wat iedereen hiervan denkt en vanuit KPN wat de keuzes hierin zijn als dit gedeeld kan/mag worden!

Groet,
Maurice

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 17, 2026

En is het wellicht niet handiger om gezien de problemen '’de normale gebruiker'’ standaard op ipv4 te zetten om problemen te voorkomen?

Ik vermoed van niet want lang niet iedereen ervaart de door jou aangehaalde problemen.

Ik heb hier met een Box 12, een iMac, een MacBook en diverse iPhones nergens last van. 

Maar klanten die wel een probleem ervaren met iPV6 kunnen dat zelf uitzetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • June 17, 2026

Bedoel hiermee op mobiele netwerk, vaste verbinding is door de dual v4 en v6 niks aan de hand.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 17, 2026

vaste verbinding is door de dual v4 en v6 niks aan de hand

Dat is niet zo. Via vast wifi mét IPv6 werken hier 7 van de 10 apps niet. En dat zijn niet onbelangrijke als bank, digid, kpn tv+.

Via het mobiele netwerk juist geen problemen. 

Daarom brengt je topic mij in de war hoor.