Skip to main content

Geachte heer/mevrouw,

Ik werk voor een wereldwijde fabrikant van o.a. Android devices die worden ingezet in de Enterprise markt. Deze toestellen hebben de mogelijkheid om te bellen via VO-LTE. Er is een site van KPN waar men op basis van een EMEI nummer die in een bepaald toestel zit kan laten controleren of een bepaald toestel geschikt is voor 4G. Een van onze klanten heeft dit getest en krijgt verschillende resultaten voor apparatuur die in basis van dezelfde Modem is voorzien (toestel is geschikt voor 4G Netwerk vs. met dit toestel internet je over 4G, maar …..je belt nog over een 3G netwerk.). Bij die laatste melding gaat het om een van onze toestellen die gewoon Voice over LTE onsteunt dus kan bellen via een internet verbinding op 4G, identiek aan andere toestellen die wel de melding krijgen dat ze gesckikt zijn voor een 4G netwerk-. Vanwaar dan dit verschil in meldingen? Hoe wordt bepaald welke toestel geschikt is voor wat voor Data en spraak verbinding en wat impliceren de bovenstaande meldingen? 

@Charles Worm Welkom op het forum. 

Wat precies het verschil maakt durf ik niet te zeggen, maar ik zie wel een topic van een klant die ook toestellen heeft die niet op de lijst maar wel geschikt zijn. 

Toestellen niet geschikt voor VoLTE is het topic waar het om gaat. Wellicht dat je hier al iets uit kunt halen? :)


Met dit antwoord kom ik niet heel veel verder. Ik zou grag met een professional van KPN willen spreken en niet via Forums chatten. 


Welkom op het forum. 

Melding: je belt nog over een 3G netwerk.

Als het een toestel is dat 4G ondersteunt zal deze klant mogelijk een (te) oude simkaart hebben. Alleen met een recente simkaart zal 4G werken en kan ook van VoLTE gebruik gemaakt worden. En van VoWifi indien het toestel het kan.


@Charles Worm Ik snap dat je niet direct iets aan dit antwoord hebt. Ik wil graag voor je uitzoeken of ik aan meer informatie kan komen. 

Mag ik vragen om welke toestellen het gaat? Dus welk merk en welke types?


Rutger_ schrijft: Mag ik vragen om welke toestellen het gaat? Dus welk merk en welke types?

Zie de titel @Rutger_ : Zebra tc77 .

@Charles Worm . Dit merk, waar ik nog nooit van had gehoord (sorry), staat er niet bij in de lijst. Dat betekent dat (a) niemand dat nog heeft aangegeven bij kpn met dat merk, (b) dat merk het zelf ook nog niet heeft getest (c ) het merk mogelijk nog niet de specificaties voor het netwerk van kpn, die bekend zijn, heeft geïmplementeerd.
Dat kan ook verklaren waarom het via IMEI ook niet te checken is.

Het lijkt me dat zelfs de afdeling je dus niet de gewenste informatie kan geven. Je kunt het testen door een kpn sim (wel een redelijk recente sim, want oude zijn niet geschikt voor 4G) er in te doen en checken of bij verbinding met wifi ook bellen via wifi mogelijk is. Indien niet dan gaat het niet met Zebra. En zal Zebra dit (nog) softwarematig moeten aanpassen.

Je hoeft niet uitgebreid te Googlen om erachter te komen dat het via Vodafone i.i.g. werkt. Dat is ook een international (Liberty Global).


De Zebra toestellen worden heel veel door professionals gebruikt, ik gebruik er zelf ook 1 voor het werk.

Kreeg afgelopen week een SMS dat 4G bellen was aangezet, hoop dat ik er nu wel mee kan bellen, want dat is een zwak punt van mijn Zebra.:fearful: