Skip to main content
Beantwoord

Is het mogelijk om de sms'jes over het uitschakelen van 2G uit te zetten?

• March 26, 2026
  • 7 reacties
  • 187 keer bekeken

Ik heb in de afgelopen maanden meerdere sms'jes erover gekregen dat het 2G-netwerk zal ophouden met functioneren per 1 december 2027. Ik was me hier al van bewust (eerst zou het immers 1 december 2025 zijn), en ik ben van plan om medio 2027 een nieuwe telefoon te kopen. Ik zou me echter graag afmelden voor de sms'jes hierover, aangezien ik mijn geluid standaard aan heb staan en ik dan wordt gestoord, en bovendien eventueel anderen stoor. Is het mogelijk om deze sms-berichten niet meer te ontvangen? Aangezien het nog ruim anderhalf jaar duurt todat 2G daadwerkelijk wordt uitgeschakeld, zit ik er niet op te wachten om elke maand een sms erover te ontvangen.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@607 ,

Je kunt wel alle sms'jes van KPN uitzetten. 

Ga naar (de app) Mijn KPN.

Klik rechtsboven op het gele poppetje.

Kies onderin Privacy-voorkeuren.

Kies Privacy en personalisatie 

Kies jouw abonnement 

Haal bij Tips & aanbiedingen het vinkje bij Sms weg.  

Bedankt voor de tip, maar deze sms’jes horen bij een andere set, vermoed ik: er staan namelijk geen vinkjes bij “Tips & aanbiedingen”. Ik krijg ook nooit tips en aanbiedingen: ik krijg alleen sms’jes wanneer mijn beltegoed bijna op is, wanneer ik een ander land binnenga, en momenteel dus over het afschaffen van 2G. 

Ik vermoed dat er geen ondersteunde optie hiervoor bestaat; ik hoopte dat een medewerker van KPN het misschien voor mij apart zou kunnen uitzetten en heb daarover gemaild, maar KPN lijkt geen klantenservice te hebben die per e-mail bereikbaar is.

OK ​@607 ,

Dan is het handig om contact op te nemen met de klantenservice. Je kunt hun vragen om die maandelijkse sms uit te zetten.

En dan kun je meteen ook aangeven dat je KPN de 2G blokkade eraf moet halen als dat nodig is. Ik vermoed overigens dat dat niet nodig is aangezien jij nog een 2G-toestel gebruikt.  

bron: 

Ik wil nog een oud 2G toestel blijven gebruiken. Kan dat?

Ja, je kan een oud toestel dat alleen werkt via het 2G-netwerk blijven gebruiken tot uiterlijk 1 december 2027.

Wil je dat doen met je simkaart dat nu in een 4G/5G toestel zit? Dan kan het zijn dat je de 2G blokkade eraf moet laten halen.

Hoe bereik ik de klantenservice? 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • March 26, 2026

Hallo ​@607 ,

Kies jouw abonnement 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 26, 2026

Hallo ​@607 , jij hebt dus nog een telefoon die alleen werkt via 2G?

Het 2G netwerk blijft inderdaad nog werken tot 1 december 2027, maar KPN is al begonnen met de eerste stap voor klanten die 2G niet meer nodig hebben.

Check of jouw toestel straks nog werkt. 2G stopt in december 2027, en we zijn vanaf maart 2026 bezig met uitzetten van 2G voor klanten die het niet meer nodig hebben. Alleen klanten die nog afhankelijk zijn van 2G, helpen we om bereikbaar te blijven via het 2G netwerk tot uiterlijk 1 december 2027.

Wil je toch nog je oude 2G toestel gebruiken? Dan kan dat nog tot uiterlijk 1 december 2027. Om dit mogelijk te maken, moeten we de 2G blokkade eraf halen. Maak een terugbelafspraak of kom langs in een KPN winkel in jouw buurt.

Meer informatie vind je ook op de website: We zetten 2G uit. Zo blijf je mobiel bereikbaar | KPN

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2026

Waarom pas 2027 een nieuwe telefoon?

Dat is zoiets als bewust een doodlopende straat in gaan om aan het einde te constateren dat ie toch echt dood loopt. En je dus beter eerder al een afslag had kunnen nemen. 

Er zijn al dumbphones (4G GSM) vanaf zo'n €35. En smartphones vanaf € 95.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 27, 2026

Waarom pas 2027 een nieuwe telefoon?

Dat is zoiets als bewust een doodlopende straat in gaan om aan het einde te constateren dat ie toch echt dood loopt. En je dus beter eerder al een afslag had kunnen nemen. 

Er zijn al dumbphones (4G GSM) vanaf zo'n €35. En smartphones vanaf € 95.

Nee, hoezo? Ik ben niet van plan om een nieuwe telefoon te kopen die alleen 2G ondersteunt. Het model dat ik heb werkt nog, en bevalt goed. Er is dus geen enkele reden om een nieuw apparaat te kopen.

Hallo ​@607 ,

Kies jouw abonnement 

Bedankt voor de tip, maar deze sms’jes horen bij een andere set, vermoed ik: er staan namelijk geen vinkjes bij “Tips & aanbiedingen”. Ik krijg ook nooit tips en aanbiedingen: ik krijg alleen sms’jes wanneer mijn beltegoed bijna op is, wanneer ik een ander land binnenga, en momenteel dus over het afschaffen van 2G. 

Ik vermoed dat er geen ondersteunde optie hiervoor bestaat; ik hoopte dat een medewerker van KPN het misschien voor mij apart zou kunnen uitzetten en heb daarover gemaild, maar KPN lijkt geen klantenservice te hebben die per e-mail bereikbaar is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 27, 2026

Ik ben niet van plan om een nieuwe telefoon te kopen die alleen 2G ondersteunt

Ik benoem dan ook alleen 4G modellen natuurlijk. 

Dat 2G stopt lijkt mij een héél goede reden voor vervanging. Ongeacht het moment van stoppen. 

Zelf wilde ik m'n Nokia 2310 (2G) vervangen door de Nokia 110 (4G). Die alleen kan bellen en sms'en. 

Maar moest m'n smartphone vervangen omdat de ABNAMRO de ondersteuning ging stoppen. Aangekondigd eind oktober. En daar heb ik ook niet mee gewacht tot het definitieve stoppen per 3 maart.

Daardoor ging de Nokia 110 4G niet door. M'n oude smartphone kwam beschikbaar voor de prepaid simkaart. 

De Nokia 110 4G momenteel slechts 4 tientjes. En je kunt weer jaren voort.

Tegen die tijd, 2027, zijn modelletjes alleen maar duurder. Want er wordt natuurlijk op ingesprongen. 

NOTA BENE. Het is maar een advies.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 27, 2026

Hallo ​@607 

Heb je al contact opgenomen met KPN zoals ik hierboven aangaf? KPN is begonnen met uitzetten van 2G voor mensen die dat niet meer nodig hebben. Als jij tot 2027 met jouw 2G toestel wil doorgaan, moet je in actie komen! Maak een belafspraak of ga langs in een KPN winkel.

H​et 2G netwerk blijft inderdaad nog werken tot 1 december 2027, maar KPN is al begonnen met de eerste stap voor klanten die 2G niet meer nodig hebben.

Check of jouw toestel straks nog werkt. 2G stopt in december 2027, en we zijn vanaf maart 2026 bezig met uitzetten van 2G voor klanten die het niet meer nodig hebben. Alleen klanten die nog afhankelijk zijn van 2G, helpen we om bereikbaar te blijven via het 2G netwerk tot uiterlijk 1 december 2027.

Wil je toch nog je oude 2G toestel gebruiken? Dan kan dat nog tot uiterlijk 1 december 2027. Om dit mogelijk te maken, moeten we de 2G blokkade eraf halen. Maak een terugbelafspraak of kom langs in een KPN winkel in jouw buurt.

Meer informatie vind je ook op de website: We zetten 2G uit. Zo blijf je mobiel bereikbaar | KPN

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • March 27, 2026

Hallo ​@607 ,

Kies jouw abonnement 

OK ​@607 ,

Dan is het handig om contact op te nemen met de klantenservice. Je kunt hun vragen om die maandelijkse sms uit te zetten.

En dan kun je meteen ook aangeven dat je KPN de 2G blokkade eraf moet halen als dat nodig is. Ik vermoed overigens dat dat niet nodig is aangezien jij nog een 2G-toestel gebruikt.  

bron: 

Ik wil nog een oud 2G toestel blijven gebruiken. Kan dat?

Ja, je kan een oud toestel dat alleen werkt via het 2G-netwerk blijven gebruiken tot uiterlijk 1 december 2027.

Wil je dat doen met je simkaart dat nu in een 4G/5G toestel zit? Dan kan het zijn dat je de 2G blokkade eraf moet laten halen.

Hoe bereik ik de klantenservice? 

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: InstagramFacebook of X.

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier: