Skip to main content

Ik heb net mijn vraag onder een al bestaand maar half jaar oud topic geplaatst. Ik weet niet of dat dan nog beantwoord wordt of dat ik beter een nieuw topic kan open. Ik ga beide doen, dan moet de moderator het maar herstellen 😀

Mijn probleem is dat 1 april 2022 mijn nieuwe maandbundel van 4GB is ingegaan en dat ik vanavond 2 sms’jes kreeg van KPN dat ik inmiddels al 75% van mijn bundel heb verbruikt. Normaal gesproken maak ik maar ongeveer 10% van mijn bundel op en nu ben ik binnen 6 dagen door 3,5 GB data heen! 

Inmiddels heb ik wel alle schuifjes van apps die mobiele data mogen gebruiken op mijn iPhone uitgezet, in de hoop om qua dataverbruik eind van de maand te halen. 

Ik heb in mijn instellingen onder mobiele data zitten kijken. Ik weet niet helemaal zeker of ik het goed lees en/of begrijp maar daar staat dat ik de afgelopen periode (van 3 dagen?) 1,9 GB aan de app ITV (van KPN) heb verbruikt. Ik ben nauwelijks van huis  geweest en ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel mobiele data verbruikt hebt. Laat staan aan de iTV app. Ik heb niets aan mijn instellingen veranderd dus ik begrijp niet waarom ineens al die mobiele data is verbruikt. 

Misschien begrijp of lees ik de mobiele data in de instellingen verkeerd. Kunt u eens kijken hoe dat zit of hoe het enorme verbruik in 6 dagen is gegaan? 

Met vriendelijke groet, 

Ageeth 

Ik weet niet of ik hier mijn vraag aansluitend kan stellen of dat ik een nieuw topic moet open.
 

Mijn probleem is dat 1 april 2022 mijn nieuwe maandbundel van 4GB is ingegaan en dat ik vanavond 2 sms’jes kreeg van KPN dat ik inmiddels al 75% van mijn bundel heb verbruikt. Normaal gesproken maak ik maar ongeveer 10% van mijn bundel op en nu ben ik binnen 6 dagen door 3,4 GB data heen! 

Inmiddels heb ik wel alle schuifjes van apps die mobiele data mogen gebruiken op mijn iPhone uitgezet, in de hoop om qua dataverbruik eind van de maand te halen. 

Ik heb in mijn instellingen onder mobiele data zitten kijken. Ik weet niet helemaal zeker of ik het goed lees en/of begrijp maar daar staat dat ik de afgelopen periode (van 3 dagen?) 1,9 GB aan de app ITV (van KPN) heb verbruikt. Ik ben nauwelijks van huis  geweest en ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel mobiele data verbruikt hebt.

Misschien begrijp of lees ik de data verkeerd. Kunt u eens kijken hoe dat zit of hoe het enorme verbruik in 6 dagen is gegaan? 

 

Met vriendelijke groet, 

Ageeth 

 

Admin: samengevoegd met je eigen topic


ik neem aan dat je wel de iTV app gebruikt hebt. Wat je iPhone zal doen (waarschijnlijk) is overschakelen van wifi naar mobiel als het wifi netwerk te slecht is. Dit kun je uitzetten bij Instellingen, mobiele data, en dan helemaal onderaan 'wifi assistentie’ uitzetten. De periode die genoemd wordt staat helemaal onderaan dat scherm, ik zou die even ‘stel opnieuw in’ dan kun je vanaf dat moment volgen welke app data gebruikt


staat dat ik de afgelopen periode (van 3 dagen?) 1,9 GB aan de app ITV (van KPN) heb verbruikt. Ik ben nauwelijks van huis  geweest en ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel mobiele data verbruikt hebt. Laat staan aan de iTV app.

1,9 GB is ongeveer 40 minuten in hoge kwaliteit de iTV app gebruiken.

Als je dus geen wifi verbinding had en wel toestaat dat in de iTV app via 3G/4G(/5G) mag televisie gekeken wordt dan is dat dataverbruik dus binnen no-time gedaan.

 


ik neem aan dat je wel de iTV app gebruikt hebt. Wat je iPhone zal doen (waarschijnlijk) is overschakelen van wifi naar mobiel als het wifi netwerk te slecht is. Dit kun je uitzetten bij Instellingen, mobiele data, en dan helemaal onderaan 'wifi assistentie’ uitzetten. De periode die genoemd wordt staat helemaal onderaan dat scherm, ik zou die even ‘stel opnieuw in’ dan kun je vanaf dat moment volgen welke app data gebruikt

Dankjewel voor je meedenken @emielstroeve 

Ik heb vorige week de iTV app gebruikt. Ik kan me niet herinneren dat ik dat de afgelopen 3 dagen heb gedaan. Is het bij KPN mogelijk om te achterhalen wanneer ik dit verbruik heb gehad? En waarom mijn WiFi blijkbaar niet werkte? 

Ik heb de WiFi assistentie nu (opnieuw) uitgezet. Dat had ik bij mijn vorige telefoon ook zo gedaan maar bij een nieuwe telefoon worden die instellingen kennelijk niet meegenomen. Irritant dat je zulke instellingen makkelijk over het hoofd ziet. 


staat dat ik de afgelopen periode (van 3 dagen?) 1,9 GB aan de app ITV (van KPN) heb verbruikt. Ik ben nauwelijks van huis  geweest en ik kan me niet voorstellen dat ik zoveel mobiele data verbruikt hebt. Laat staan aan de iTV app.

1,9 GB is ongeveer 40 minuten in hoge kwaliteit de iTV app gebruiken.

Als je dus geen wifi verbinding had en wel toestaat dat in de iTV app via 3G/4G(/5G) mag televisie gekeken wordt dan is dat dataverbruik dus binnen no-time gedaan.

 

@wjb , bedank voor het meedenken. Goede tip, heb hem gelijk aangezet. 

Die instelling die jij noemt had ik in mijn vorige telefoon ook op uit staan, dus bij TV kijken geen 4G verbruik mogelijk. Bij mijn nieuwe telefoon is ook dit schuifje weer automatisch op aan gezet, waardoor ongemerkt mijn mobiele data is verbruikt. Ook dit schuifje is niet direct te achterhalen bij ingebruikname van nieuwe telefoon. Echt irritant dat de standaard instellingen zo staan ingesteld dat je verbruik ongemerkt hoog kan zijn. Kan daar niet meer voorzichtigheid vanuit KPN in komen?

 

 


Oeps, heb blijkbaar mijn eigen vraag als beste antwoord beoordeeld. Ik zocht de mogelijkheid om mijn dubbele post een eind in te korten. 😂


Oeps, heb blijkbaar mijn eigen vraag als beste antwoord beoordeeld. Ik zocht de mogelijkheid om mijn dubbele post een eind in te korten. 😂

Soms is de vraag het beste antwoord 😁


Oeps, heb blijkbaar mijn eigen vraag als beste antwoord beoordeeld. Ik zocht de mogelijkheid om mijn dubbele post een eind in te korten. 😂

Soms is de vraag het beste antwoord 😁

😂 ja, als in: de vraag stellen is hem beantwoorden 🤣.
 

Ik heb met KPN gebeld. Zij hebben mijn onverwachte verbruik van de iTV app echt netjes gecompenseerd! Ik ben er heel erg blij mee!! Nogmaals dank 🙏🏻 KPN! 


Ik heb maar even het daadwerkelijk antwoord gemarkeerd nu @Aag 😉

Balen van die schuifjes, ik snap dat je daar niet echt bij stil hebt gestaan, bij het in gebruik nemen van je nieuwe telefoon.

Top dat 1 van m'n collega's het verbruik heeft gecompenseerd 😊


Zelf heb ik voor buiten de deur de kwaliteit voor video op 'laag’ gezet.

Dat doe je door, tijdens kijken via 4G, op het tandwiel te klikken en videokwaliteit op laag zetten.

Tijdens kijken via wifi doe je hetzelfde maar dan hoog.

Kijken via 4G ( 3G bestaat niet meer, dus eigenlijk moet dat in de app dan '’kijken via 4G/5G" zijn) heb ik aan staan. Maar dus met lage kwaliteit. Volgens mij kun je dan 1,5 uur kijken per GB.


Zelf heb ik voor buiten de deur de kwaliteit voor video op 'laag’ gezet.

Dat doe je door, tijdens kijken via 4G, op het tandwiel te klikken en videokwaliteit op laag zetten.

Tijdens kijken via wifi doe je hetzelfde maar dan hoog.

Kijken via 4G ( 3G bestaat niet meer, dus eigenlijk moet dat in de app dan '’kijken via 4G/5G" zijn) heb ik aan staan. Maar dus met lage kwaliteit. Volgens mij kun je dan 1,5 uur kijken per GB.

Voor de zekerheid laat ik dit schuifje helemaal uit staan. Dat betekent dat ik bij onverhoopt geen werkende wifi ook geen 4G data voor TV kijken per ongeluk verbruik.


Dat is wel snugger @Aag, dan krijg je zeker weten geen extra kosten meer!


Dat is wel snugger @Aag, dan krijg je zeker weten geen extra kosten meer!

Ja dat is snugger😄.

Nog snuggerder zou zijn als KPN in de iTV app deze schuif standaard uitzet. Dit verwacht je nl. niet als je de app (op)nieuw installeert 😀.


Dat is wel snugger @Aag, dan krijg je zeker weten geen extra kosten meer!

Ja dat is snugger😄.

Nog snuggerder zou zijn als KPN in de iTV app deze schuif standaard uitzet. Dit verwacht je nl. niet als je de app (op)nieuw installeert 😀.

Daar heb je wel een goed punt @Aag, ga ik even aankaarten bij de ontwikkelaars van de app! Bij diverse andere apps staan dit namelijk wél standaard uit, dus dan zou je denken dat dit bij onze app ook mogelijk zou moeten zijn 🙂