Skip to main content
Vraag

Kan een ander persoon mijn nummer op een ander simkaart laten zetten door KPN?

• September 12, 2026
  • 7 reacties
  • 104 keer bekeken

roelfsema
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5

Hallo,

Kan een ander persoon mijn nummer op een ander sim kart laten zetten door KPN??? De reden is dat ik vandaag werd gebeld door AMD uit Utrecht, zij wilde een afspraak maken om een sim kart te leveren

Dit was een opdracht vanuit KPN. Inmiddels is dit geannuleerd en terug gezet naar KPN, maar ik vind het wel heel raar dat er een simkaart is waar iemand mogelijk mijn nummer op kan laten zetten

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 12, 2026

Hallo ​@roelfsema ,

Dit is wel een vreemd verhaal. KPN regelt zelf de verzending van vervangende simkaartjes. Kijk daarom uit bij dit soort telefoontjes. 

KPN verstrekt alleen maar een vervangende simkaart aan de eigenaar van het telefoonnummer. 

https://www.kpn.com/service/ugs/simkaart-e-sim-pukcode-simkaart-activeren-of-vervangen?page=1

Je kunt een nieuwe simkaart aanvragen via de website, dan wordt het naar het geregistreerde huisadres gestuurd. Je kunt een simkaartje ook ophalen in een KPN-winkel. Maar dan wordt er gevraagd om een legitimatiebewijs.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 12, 2026

Dit is wel een vreemd verhaal. KPN regelt zelf de verzending van vervangende simkaartjes

Dit is niet vreemd, alleen een tikfout (AMP ipv AMD). AMP bezorgt de simkaart en doet de ID-check. Bovendien moet men met een code (separaat verzonden) de simkaart activeren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 12, 2026

Aha, ik had gezocht op AMD en kwam heel ergens anders uit. 

roelfsema
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 12, 2026

Klopt inderdaad het is AMP, alleen verbeterde mijn telefoon dit naar AMD. 

Maar als er een aanvraag komt dan mag ik aannemen dat KPN de gegevens controlleerd. 

Dan neem ik aan dat er voor het versturen van een simkaart de fout al gezien is. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 12, 2026

Maar als er een aanvraag komt dan mag ik aannemen dat KPN de gegevens controlleerd. 

Waarschijnlijk heeft iemand een abonnement (sim-only?) op jouw naam besteld. KPN verstuurd automatisch naar jouw adres.

Dan neem ik aan dat er voor het versturen van een simkaart de fout al gezien is. 

Een vervangend simkaart wordt gewoon in een envelop per post verstuurd. Niemand kan met deze vervangend simkaart iets doen, tenzij hij jouw PIN code of PUK kent.

roelfsema
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 12, 2026

Waarschijnlijk heeft iemand een abonnement (sim-only?) op jouw naam besteld. KPN verstuurd automatisch naar jouw adres.

Een vervangend simkaart wordt gewoon in een envelop per post verstuurd. Niemand kan met deze vervangend simkaart iets doen, tenzij hij jouw PIN code of PUK kent.

Dat is juist het rare, ze moesten een simkaart leveren in een andere stad dan waar Ik woon. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@roelfsema welkom op onze community, het klinkt alsof iemand een verkeerd contacttelefoonnummer bij een bestelling doorgegeven heeft of iets maar ik kan me goed voorstellen dat je hiervan schrikt. Er vindt altijd iets van controle plaats bij het aanvragen van een nieuwe simkaart en iemand kan niet zomaar jouw telefoonnummer overnemen.