Skip to main content

Net een bijzonder onplezier gesprek gehad met een jonge dame (29-06-2021, beƫindigd om 18:52) - mijn tip luister het even terug @kpn, mooi voorbeeld voor hoe je NIET zorgt voor tevreden klanten.

Maar goed, de goede tips en adviezen die heel gedeeld werden werden door deze dame samengevat met : ja helaas, daar kunnen we dus niet mee helpen. Daar gaan 2 werkdagen overheen, u moet nieuwe simkaarten bestellen, u kan helemaal niet een echte sim en een e-sim gebruiken in dezelfde telefoon. Waarom wilt u eigenlijk een klacht indienen en een beroep doen op je rechten onder de AVG (dit gesprek werd opgenomen) kan ook niet. Ga maar naar de website.

Ā 

Mijn situatie: ik heb 3Ā telefoonnummers - straks 2 e-sim ready telefoons. Het beoogde doel:
Nummer A: fysiek & esim
Nummer B: fysiek & esim
Nummer C: fysiek

Op toestel 2Ā nummer A fysiek & nummer B esim, op toestel 2 nummer C fysiek enĀ  nummer B esim.Ā 

Volgens instructie verlengd nummer A (zorg dat het toestel met uw oude simkaart aanstaat en download de esim op het daarvoor geschikte toestel) - en vervolgens kreeg ik wel een 1e verificatiecode maar daarna geen activatiecode of bevestiging dat de esim het deed. Die esim zit in het nieuwe toestel (duhuh). Daarna onbereikbaar op het oude toestel (met de ā€œechteā€ sim, want gedeactiveerd) en op het nieuwe toestel (want nog niet geactiveerd). Catch 22 noemen ze dat wel.

Nee - dat ga ik voor u oplossen. Dat kan ook niet wat u wil. Aldus de ā€œvriendelijkeā€ dame bij de klantenservice.

Nummer B: vervangende duo-sim aangevraagd. Dan ben ik daar in elk geval op bereikbaar. En ik heb nog een ouderwets dual-sim toestel. Maar ook dat lost het probleem niet op. Immers nummer A is nu helemaal onbereikbaar.Ā 

Kortom - degene die wel raad weet helpt mij uit de brand (grote dank en wederdienst beloofd) en wacht een glansrijke carriĆØre op het callcenter van KPN.

Ā 

*Admin: eigen topic voor vraag aangemaakt

@Cygnet - MarionĀ Even twee keer lezen, jij wilt op 2 toestellen het zelfde nummer, klopt dit?

Dat gaat met E-sim nooit werken, er kan maar op 1 toestel een e-sim van een nummer actief zijn, zodra je de e-sim aanvraagt word de fysieke simkaart onklaar gemaakt, zodra je een E-sim op een toestel hebt en deze zou overzetten naar een tweede toestel word de eerste e-sim weeruitgeschakeld.

De enige mogelijkheid is een Duo-sim, dit zijn twee identieke simkaarten met 1 restrictie, er mag er maar 1 actief aan staan, de andere moet uit, heb je ze beide tegelijk aan kan het netwerk niet weten naar welk toestel de oproep moet en gaat het mis met de kans dat die oproep helemaal niet doorkomt of op het tiestel waar je hem niet wilt hebben.


@Cygnet - MarionĀ Even twee keer lezen, jij wilt op 2 toestellen het zelfde nummer, klopt dit?

Dat gaat met E-sim nooit werken, er kan maar op 1 toestel een e-sim van een nummer actief zijn, zodra je de e-sim aanvraagt word de fysieke simkaart onklaar gemaakt, zodra je een E-sim op een toestel hebt en deze zou overzetten naar een tweede toestel word de eerste e-sim weeruitgeschakeld.

De enige mogelijkheid is een Duo-sim, dit zijn twee identieke simkaarten met 1 restrictie, er mag er maar 1 actief aan staan, de andere moet uit, heb je ze beide tegelijk aan kan het netwerk niet weten naar welk toestel de oproep moet en gaat het mis met de kans dat die oproep helemaal niet doorkomt of op het tiestel waar je hem niet wilt hebben.

Beste Doornekamp,
(had je nog liever nog persoonlijker aangesproken, maar a la) - dank voor deze uitleg. Die is ook voor digibeten begrijpelijk. Zoals gezegd - met die kwaliteiten zou je een glanzende carriĆØre kunnen maken bij een niet nader te noemen callcenter :-)Ā 

Idd. Dat duo-sim niet mogelijk was in combinatie met e-sim was mij niet bekend tot ik ging proberen te begrijpen wat de niet zo communicatief vaardige dame van het callcenter me wilde vertellen en ik nu, dank zij jouw heldere uitleg, gelijk snap. Dat is jammer (en iets wat ik ā€œstomā€ vind) maar kan ik snappen. Stom? Ja, want hoewel ik begrip heb voor het argument dat ā€œhet netwerkā€ moet weten naar welk toestel de oproep/sms moet worden gerouteerd, dat probleem is niet anders bij e- of gewone sim. Dus waarom kan je wel gewone sim + gewone sim hebben en niet gewone sim + e-sim?

Dus: mijn probleem zou moeten zijn opgelost met een (willekeurige) actieve, gewone sim, en een ā€œstand aloneā€ e-sim?


Mijn situatie: ik heb 3Ā telefoonnummers - straks 2 e-sim ready telefoons. Het beoogde doel:
Nummer A: fysiek & esim
Nummer B: fysiek & esim
Nummer C: fysiek

Dan kom ik op 5 telefoonnummers zo.

Verder heeft duo-sim (dat kan met 2 fysieke sims op Ć©Ć©n nummer) EEN GROOT NADEEL (als ik zelf 14 jaar geleden al zelf ondervond): als je beide toestellen aan hebt (op hetzelfde nummer) zijn ze soms beiden niet bereikbaar. Technisch is altijd dat de LAATST gebruikte op dat nummer dan contact heeft met het netwerk en de andere niet (niet bereikbaar).

Gebruiksaanwijzing duo-sim: ingeschakelde toestel Ć©Ć©rst geheel uitzetten, dan andere aan en vica versa.

Het werkt i.i.g. geenszins als alles toestellen op Ć©Ć©n lijn bij je thuis (dect). Die situatie kan met mobiel helemaal niet.

In principe heeft elke sim en e-sim zijn eigen nummer. En elke mobiel ook. Een mobiel met 2 simslots (of 1 + een e-sim) kan 2 nummers hebben, maar dan wel (best) uniek voor dat toestel.

Duo-sim is 20 jaar geleden geĆÆntroduceerd voor de combi autotelefoon en losse handtelefoon. Voordat je startte deed je de handtelefoon uit. Met het starten v.d. auto kwam dan de autotelefoon in de lucht. Duo-sim is nu eigenlijk niet meer nodig; autotelefoons zijn gewoon met BT met de losse mobiel verbonden.


Mijn situatie: ik heb 3Ā telefoonnummers - straks 2 e-sim ready telefoons. Het beoogde doel:
Nummer A: fysiek & esim
Nummer B: fysiek & esim
Nummer C: fysiek

Dan kom ik op 5 telefoonnummers zo.

Verder heeft duo-sim (dat kan met 2 fysieke sims op Ć©Ć©n nummer) EEN GROOT NADEEL (als ik zelf 14 jaar geleden al zelf ondervond): als je beide toestellen aan hebt (op hetzelfde nummer) zijn ze soms beiden niet bereikbaar. Technisch is altijd dat de LAATST gebruikte op dat nummer dan contact heeft met het netwerk en de andere niet (niet bereikbaar).

Gebruiksaanwijzing duo-sim: ingeschakelde toestel Ć©Ć©rst geheel uitzetten, dan andere aan en vica versa.

Het werkt i.i.g. geenszins als alles toestellen op Ć©Ć©n lijn bij je thuis (dect). Die situatie kan met mobiel helemaal niet.

In principe heeft elke sim en e-sim zijn eigen nummer. En elke mobiel ook. Een mobiel met 2 simslots (of 1 + een e-sim) kan 2 nummers hebben, maar dan wel (best) uniek voor dat toestel.

Duo-sim is 20 jaar geleden geĆÆntroduceerd voor de combi autotelefoon en losse handtelefoon. Voordat je startte deed je de handtelefoon uit. Met het starten v.d. auto kwam dan de autotelefoon in de lucht. Duo-sim is nu eigenlijk niet meer nodig; autotelefoons zijn gewoon met BT met de losse mobiel verbonden.

De conclusie blijft dezelfde: een uitleg in simpele bewoordingen dat duo-sim weliswaar een dienst is die KPN aanbiedt, maar niet in combinatie met e-sim was afdoende geweest. Die informatie VOORAF op de websites - zeg maar ā€œlet op: u bestelt e-sim - dit werkt niet in combinatie of als onderdeel van duo-sim of iets dergelijksā€ - had veel voorkomen.

De oplossing: u bent een achterlijke klant dat u dit wilt, nu is het uw probleem: niet zo klantvriendelijk

Ā 


Het werkt bij alle providers zo met duo-sim (met dus 2 fysieke sims). Ook dat dan niet beide toestellen tegelijk aan mogen staan.


Het werkt bij alle providers zo met duo-sim (met dus 2 fysieke sims). Ook dat dan niet beide toestellen tegelijk aan mogen staan.

Zoals hierboven gezegd: de uitleg over duo-sim en dat het unieke nummer maar op Ć©Ć©n toestel tegelijk bereikbaar kan/magĀ kreeg ik hier. Nu snap ik het. Dat alle providers niet aanbieden dat je een fysieke sim & een e-sim kan hebben zodat je van de duo-sim functionaliteit gebruik kan makenĀ maakt dat niet minder suf.

Als alle providers iets niet kunnenĀ zou ikĀ juistĀ van KPN verwachten dat zij daar wel met een klantgerichte oplossing voor komen.Ā 



Ā 


Die oplossing lijkt simpel maar is het niet, elke sim kaart heeft een unieke code waar het netwerk verbinding mee maakt, zeg maar postcode huisnummer.

Als je nu aan 1 nummer 2 codes hangt werkt dit niet in de systemen, je zou eenvoudig op beide geen oproep krijgen.

Een Duo-sim is niks meer dan 1 simkaart die gekloond is, ze zijn beide precies hetzelfde, en die code zit ook in de E sim toestellen, het zou kunnen gaan werken als jij die simkaart code van de e-sim kan dupliceren zodat er 2 dezelfde code hebben, e sim en fysiek gaat niet lukken, moet je op twee toestellen e sim hetzelfde nummer hebben.


e-sim werkt hƩƩl anders dan een fysieke. Ook met andere beveiligingseisen. Met e-sim zal er nooit een kloon gebruikt worden, de techniek (duo-sim) en het doel (autotelefoon) is ook achterhaald.

Met mobiel is het gewoon zo:

Als je persoon A wilt hebben bel je ook nummer A. Wil je persoon B dan bel je nummer B.
Wil je A of B dan probeer je gewoon beide nummersā€¦.

Het is met duo-sim ook niet mogelijk om op 2 toestellen tegelijk met 1 nummer bereikbaar te zijn!

Autotelefoon via BT met de losse mobiel.