Skip to main content

Al geruime tijd kan ik geen mail verzenden van mijn standaard mailadres op mijn iPhone. Dat lukt wel van een ander mailadres dat ik ook gebruik. Alle instellingen heb ik nagekeken en die staan zoals die ook op mijn Mac staan. Voor de standaard mailadres gebruik ik een ander wachtwoord als die van het tweede mail adres. Is het raadzaam om het standaard adres te wissen en opnieuw in te stellen?
Wat gebeurd er dan met de ontvangen mails op mijn Mac en op mijn telefoon?

Hallo @Jevo 

 

Gebruik je IMAP of POP in de instellingen van de mail app?
Bij IMAP blijft de mail op de server staan en ook al verwijder je het account dan blijft die mail daar gewoon op staan en zal ook zichtbaar blijven op je Mac.
Bij opnieuw instellen zullen de mails dan weer allemaal zichtbaar zijn op je iPhone.

Bij POP wordt mail opgehaald van de server en staat dan lokaal, afhankelijk hoe je het ingesteld hebt blijft binnengekomen mail ook nog (een tijdje) op de server staan.
De verzonden berichten staan dan alleen lokaal op je iPhone en Mac en welke waarop staat is afhankelijk vanaf welk apparaat je ze verstuurd hebt.
Als je het account op de iPhone verwijderd ben je daar die mails kwijt, met de mails op de Mac gebeurd er dan niets.

 

Kloppen de instellingen voor uitgaande mail ook met die KPN zelf opgeeft? Zie deze pagina: https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/instellen-laptop-pc.htm

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl TLS (of SSL voor oudere apparaten) aanvinken en poort 587 invullen

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres invullen
Wachtwoord: KPN wachtwoord invullen

 

Zie ook de toestelhulp waar je alle instellingen voor iPhones kan vinden en controleren:

https://www.kpn.com/service/mobiel/problemen/toestelhulp.htm


Hallo GeSp,

Ik gebruik IMAP, dus dat is wel veilig.

De instellingen zoals KPN die op haar site heeft staan komen overeen met die van mij.
De wachtwoorden moeten ook overeenkomen met die op mijn Mac, toch? Daar loopt alles zoals het hoort.


Dat moeten dezelfde wachtwoorden zijn, die bij het e-mailaccount horen.

Je kan ook via webmail inloggen met die gegevens?, om te testen of je i.d.d. het juiste wachtwoord gebruikt wat bij dat e-mailadres hoort.


Het wordt steeds een beetje vreemder.

Ik kan op mijn Mac met het standaard mailadres en wachtwoord in Webmail en op mijn telefoon niet.


Waarschijnlijk mist het nieuwe mailserver certificaat op de iPhone voor dat mail account.

Tijdje geleden had iemand hetzelfde probleem, de oplossing was om het mailaccount te verwijderen van de iPhone en daarna opnieuw in te stellen.
Hopelijk werkt dat voor jou ook.


Dank je ik ga dat morgen proberen.


Heel vervelend. Vandaag kreeg in de vroege ochtend nog mails binnen, maar wat later ging alles plat.

We beschikken over 3 mailadressen en die werk geen van allen meer. Ook webmail -terwijl ik dat gisteren nog wel kon - is niet meer bereikbaar, terwijl geen storing is aangegeven. Wat zijn nu de adviezen van de experts? 


Helaas blijkt er nu een storing te zijn, niet iedereen heeft er last van maar ik denk dat jij daarom nu ook geen mail kan ophalen, zie dit topic:

 


Het probleem is opgelost!
Ik bleek bij de instelling van uitgaande post bij de SNTP-server mijn naam ingevuld te hebben als gebruikersnaam. Bij de andere computers was die niet ingevuld. Na de naam weggehaald te hebben (ook het wachtwoord) functioneert het verzenden van post normaal. Het enige waar ik nu even niet aan durf te komen is het invullen van het wachtwoord.


Als je alleen thuis via WiFi mailt zal dat werken, als je ook via mobiele data (4G/5G) of andere niet KPN WiFi verbindingen wilt mailen zal je wel de gebruikersnaam en wachtwoord in moeten vullen om te kunnen mailen.

Bij Gebruikersnaam vul je dan je e-mailadres in en bij wachtwoord het bijbehorende wachtwoord.